kvinnor tjänar bara 71%

korvgubbe skrev:
Ur en Riksdagsinterpellation:
"År 1999 var männens genomsnittliga månadslön 21 200 kronor, medan kvinnornas var 17 600. Av 89 yrkeskategorier som Statistiska Centralbyrån gått igenom är det bara i tre yrken som kvinnor tjänar mer än män: förskolelärare/fritidspedagog, köksbiträde och speciallärare."

Ja, då hade jag alltså rätt som vanligt. Om de vill ha mer pröjs kan de jobba som mattanter hela bunten.

korvgubbe skrev:
Det som däremot fortfarande är åt helvete är att TRETTIOTUSEN kvinnliga utbildade ekonomer tjänar i snott 8% mindre än sina manliga kollegor...

Det där är ju ännu en helt vansinnig jämförelse. Vad är den baserad på? Alla som gått ut en ekonomutbildning på högskola? Jag känner en manlig ekonom som är någon stekarekonom på en av de större av de små bankerna. Han lyfter säkert runt 80 lappar i månaden. En tjej jag känner har också ekonomutbildning och hon betalar fakturor hos en bilhandlare. Om du jämför dem i samma jämförelse så får du ju helt sneda siffror.

korvgubbe skrev:
Kan du ta det där på svenska?
....kan inte någon börja motbevisa mina fördommar.. *sucka*

Det här blir sista gången jag översätter för dig, Korvis. Sedan får du faktiskt försöka lära dig språket.

"Skulle män få sig ett bra ligg om de bodde i en pafflåda skulle iaf. inte jag bry mig om att orka nöta på med en massa karriärskit. Så är tyvärr icke fallet så det gäller att roffa åt sig så man inte blir utan"

Översättn. = Det han säger är alltså att om han trodde att han skulle ha lika stor chans till samlag vid en lägre nivå av tillgängligt kapital och social status, som vid en högre nivå på dessa, så hade han funnit det onödigt att bry sig om att försöka avancera i näringslivet. Nu tycker han inte att så är fallet och känner sig därför tvingad till att göra just detta.

För övrigt tycker jag han har en poäng i det.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Kan du ta det där på svenska?
....kan inte någon börja motbevisa mina fördommar SÅ.. *sucka*

1.Pengar kan bara fungera som ett instrumentellt värde för de flesta, sant?

2.Pengarna byts sedan mot andra saker, vissa av dessa kan ha ett egenvärde medan andra har ett ytterligare instrumentellt värde.

3.Nåväl, omm och bara omm man utgår från att det enda egenvärdet man egentligen kan ha är egen tillfredsställelse så är det meningen att alla andra saker med instrumentella värden skall leda fram till detta egenvärde, förr eller senare...

4.Omm och bara omm man anser att den sexuella tillfredsställelsen är ett viktigt eller kanske det viktigaste egenvärdet för mannen i dagens samhälle så leder detta till att en stor del av alla saker med instrumentella värden som mannen har (mycket pengar, sora bilar, fint hus, smycken, anseende, respekt, utseende, hög intelligens eller något annat som verkar fungera) används för att uppnå den sexuella tillfredsställelsen, som man då alltså anser har ett egenvärde.

5.Om det däremot vore onödigt att "ödsla" sina saker med instrumentellt värde på det sexuella, om man skulle få det på annat vis, alltså gratis utan några som helst baktankar -någonsin så skulle man få en massa saker över som man inte hade användning för. Då gäller det att i så fall omstrukturera sina tillgångar eller så slutar man samla på sig saker som ändå inte leder någonvart (mycket pengar, dyra bilar och ett stort hus osv.).

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...