Eller var det en tillfällighet att föraren som orsakade 6 människors död var en 23-årig tjej?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=759630
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=759630
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eller tänk att 50% av befolkningen är kvinnor och majoriteten av dödsolyckor/skador i trafiken engagerar män??.Är kontentan att män kör sämre.
Jag tror 2T talibanerna NT och radare har en misstänkt liknande retorik.
Eller tänk att 50% av befolkningen är kvinnor och majoriteten av dödsolyckor/skador i trafiken engagerar män??.Är kontentan att män kör sämre.
Jag tror 2T talibanerna NT och radare har en misstänkt liknande retorik.
)Helt i linje med svenskt "trafiksäkerhetsarbete" - håller man bara hastighetsbegränsningen så kan man aldrig göra fel.DN skrev:Det finns inget att anmärka på hennes sätt att köra, hon höll inte för hög fart, sade kvinnans advokat
Det här var inget fall av "tjejer kör sämre". Hon var för färsk som bussförare, för färsk på att köra stora fordon i snöslask (det var en tunn sträng av slask mellan filerna) och kunde därmed inte förutsäga att bussen skulle understyra efter den undanmanöver som gjordes för att lämna lite lucka till den lastbils som stod parkerad. Jävligt olyckligt att första gången hon fick känna på hur ett sådant fordon beter sig (understyr kraftigt) i snö, var just vid detta tillfälle.
Är det några som ska åtalas, så är det hennes chefer och bussledningen som inte har en bättre plan för hur förarna ska kunna få tillräckliga körerfarenheter i olika väglag innan de ansvarar för andra liv och hälsa.
Höns hade kunnat räkna ut att det skulle skita sig något gång med de ingångskriterierna...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=516653&previousRenderType=6
va visar det ..att män kör ännu sämre![]()
Edit rätt nu.
Visa mig var det står könet på busschauffören!
(här har du en källa till)
Jag tror inte heller att tjejer kör sämre än killar. Bara annorlunda. Den här 23-åriga tjejen skulle aldrig ha fått köra en sådan buss under sådana förhållanden.Tror inte tjejer kör sämre generellt. F.ö. ser jag manliga sporthojåkare varje år som inte ens borde ha körkort.
OT: Radare, vad är det gud vill som du har beskrivet ovanför din talibansnubbe?
Nja, enligt statistiken kör väl inte kvinnor sämre än män vad det gäller olycksfall - men - skulle en kvinna och en man sättas i samma trafiksituation vad gäller hastighet osv så är jag övertygad om att kvinnan skulle hantera det sämre.
Eftersom tråden är en poll och har en ganska öppen frågeställning så borde det ju vara okej med en diskussion helt utan belägg?Åkt med män som kör fantastiskt dåligt, man vill kliva ur bilen/bussen. Åkt med tjejer som kör otroligt bra, men även de som kör illa. De värsta exemplen på usla trafikanter öht har dock definitivt varit män. Eftersom det är mina egna erfarenheter slipper jag dessutom backa upp med fakta, vilket du iofs inte heller brytt dig om att göra.
Kört taxi i ksd under ett par år och den stan är sannerligen inget under av duktiga trafikanter, fantastiskt dålig trafikkultur. Skillnaden 3 mil bort, (h-holm), tex beträffande kännedom om högerregeln är himmelsvid!
Finns någon uppgift om att 96% av männen anser att de kör bättre än snittet, vad tror du, är det rimligt? Det är väl snarare den inställningen som är orsak till en massa olyckor...
(Jag har däremot papper på att jag kör en bra bit bättre än snittet, även om jag ödmjukt ibland tvivlar. Tror dock att en ödmjuk, (inte mesig), inställning i trafiken kan vara bra, både för min och andras överlevnad).
Finns väl en del statistik som pekar på att kvinnor är mindre benägna att färdas i hastigheter som gör att det blir svårt att behärska en potentiell nödsituation.Blir lite lamt att försöka påskina att en man är en bättre förare för att man klarar upp en situation som kompliceras av att man har en för hög hastighet, eller? Den bättre föraren håller en anpassad hastighet så att han/hon kan stanna för varje hinder man kan förutse, kanske en del andra hinder också. Det är inte vi män så hågade att göra, mig inkluderat!
Vad gäller trådämnet, tycker jag det verkar svårt att se huruvida alla inblandade gjort vad de faktiskt kunnat för att avstyra olyckan. Däremot blir det säkert ingen diskussion om mäns lämplighet att köra bussar generellt, för att en (1) möjligtvis kan ha tangerat mittlinjen.
Finns en mängd män som krockat med buss, vågar man åka med en buss som körs av en man?
Smäller kvinliga busschaufförer oftare än män?
Nja, enligt statistiken kör väl inte kvinnor sämre än män vad det gäller olycksfall - men - skulle en kvinna och en man sättas i samma trafiksituation vad gäller hastighet osv så är jag övertygad om att kvinnan skulle hantera det sämre.

Hur kan du tvivla på stastistiken när du själv är ett praktexempel på en man som tror han kör bättre än genomsnittet?
Om det statistiskt sett orsakas fler olyckor av män, hur kan du då påstå att en kvinna skulle lösa en knivig trafiksituation sämre?
![]()
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |