Kvinnor kör bättre än höns - igen

Vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Det här var inget fall av "tjejer kör sämre". Hon var för färsk som bussförare, för färsk på att köra stora fordon i snöslask (det var en tunn sträng av slask mellan filerna) och kunde därmed inte förutsäga att bussen skulle understyra efter den undanmanöver som gjordes för att lämna lite lucka till den lastbils som stod parkerad. Jävligt olyckligt att första gången hon fick känna på hur ett sådant fordon beter sig (understyr kraftigt) i snö, var just vid detta tillfälle.

Är det några som ska åtalas, så är det hennes chefer och bussledningen som inte har en bättre plan för hur förarna ska kunna få tillräckliga körerfarenheter i olika väglag innan de ansvarar för andra liv och hälsa.

Höns hade kunnat räkna ut att det skulle skita sig något gång med de ingångskriterierna...

Eller tänk att 50% av befolkningen är kvinnor och majoriteten av dödsolyckor/skador i trafiken engagerar män??.Är kontentan att män kör sämre.

Jag tror 2T talibanerna NT och radare har en misstänkt liknande retorik.

Ja. Tjejer kör nog, generellt, sämmre än män.

Detta enbart pga. att de, generellt, kör mycket mindre än oss.

Om de tränade lika mycket som oss är jag helt säker på att de skulle köra bättre än oss då de, generellt, inte tar lika stora risker som vi gör.

Eller tänk att 50% av befolkningen är kvinnor och majoriteten av dödsolyckor/skador i trafiken engagerar män??.Är kontentan att män kör sämre.

Kolla hur det ser ut i statistiken ang. fordonsägande. Hur många procent av sveriges bilar ägs av kvinnor?

Det och det faktum att det, i de allra flesta fallen, är mannen som kör när paret/familjen är ute och åker gör att de inte går att resonera på det sättet.

Last edited:

Det beror på hur man definierar sämre,
du kan säga att män är sämre eftersom de är med i fler olyckor (om det stämmer, men det gör det väl)
Men du kan också säga att kvinnor är sämre eftersom
dom är så rädda för stora saker som rör sig (no pun intended :hihi)

Problemet med att man inte får säga att kvinnor är sämre på att köra är
förmodligen att bilen är en så alldaglig sak i "allas" liv.
Ingen kan dock neka att många kvinnor har noll koll på vad dom gör i trafiken.

Sen å andra sidan har många män noll koll på hur man broderar, skriver en bok eller något så enkelt som att laga mat.
Jag kan laga mat och jag kan laga god mat och tycker därmed att det är enkelt,
men vissa män bryr sig inte om att kunna laga mat och kan inte laga mat för fem öre.

Vissa kvinnor bryr sig inte om hur en bil fungerar eller varför den betér sig så när du gör såhär, och kan inte köra för fem öre.

Det har blivit någon slags trend att allt manligt är något som alla ska kunna,
även kvinnor, annars är det diskriminering.

:kocko

Visst är det intressant att försvaret framhäver att
DN skrev:
Det finns inget att anmärka på hennes sätt att köra, hon höll inte för hög fart, sade kvinnans advokat
Helt i linje med svenskt "trafiksäkerhetsarbete" - håller man bara hastighetsbegränsningen så kan man aldrig göra fel.

Därmed inte sagt att föraren verkligen gorde fel, det vet jag för lite om.

Tror inte tjejer kör sämre generellt. F.ö. ser jag manliga sporthojåkare varje år som inte ens borde ha körkort.

OT: Radare, vad är det gud vill som du har beskrivet ovanför din talibansnubbe?

Det här var inget fall av "tjejer kör sämre". Hon var för färsk som bussförare, för färsk på att köra stora fordon i snöslask (det var en tunn sträng av slask mellan filerna) och kunde därmed inte förutsäga att bussen skulle understyra efter den undanmanöver som gjordes för att lämna lite lucka till den lastbils som stod parkerad. Jävligt olyckligt att första gången hon fick känna på hur ett sådant fordon beter sig (understyr kraftigt) i snö, var just vid detta tillfälle.

Är det några som ska åtalas, så är det hennes chefer och bussledningen som inte har en bättre plan för hur förarna ska kunna få tillräckliga körerfarenheter i olika väglag innan de ansvarar för andra liv och hälsa.

Höns hade kunnat räkna ut att det skulle skita sig något gång med de ingångskriterierna...

Tror också så är fallet här...men va skjutton gick fel här :va

Edit :notme

http://www.funtoosh.com/dj.php?details=a11~362

Bifogat

• women_driver_6.jpg
    women_driver_6.jpg
    22.9 KB · Visningar: 103
Last edited:
Trådrubriken är missvisande. Den förutsätter det som skall bevisas.

Visa mig var det står könet på busschauffören!

Detta uppmärksammandes mycket då många av passagerarna var ifrån skövde, och i lokaltidningen stod det att det var en man, kan ju leta när jag får tid.

Första källan jag fann. http://schonfelder.com/print.asp?idte=775

När jag ändå letade.....

2007-11-07: 180 färre trafikdödade om män hade rest som kvinnor
Mer än hälften av de 333 män som omkom i vägtrafikolyckor 2006 hade räddats, om de rest lika trafiksäkert som kvinnor. Det visar rapporten Vägtrafikskador 2006 med den officiella statistiken över personskador vid vägtrafikolyckor, som SIKA publicerar i förra veckan.

Under 2006 omkom 445 personer i vägtrafiken, varav 333 män och 112 kvinnor. Endast en del av skillnaden i antal dödade kan förklaras av att män reser längre sträckor än kvinnor. Därför skulle antalet dödade män minska från 333 till 153, om män i alla avseenden hade färdats lika säkert som kvinnor. Det totala antalet dödade i vägtrafikolyckor skulle då också minska från 445 till 265 personer, det vill säga med 40 procent.

http://www.bussbranschen.se

Personligen tycker jag varje olycka är tragisk oavsett vem det drabbar :(

I fallet med olyckan i arboga "orsakades den av att föraren drabbades av en frånvaroattack och på grund därav förlorade kontrollen över bussen".Källa
http://www.havkom.se/virtupload/news/ro2007_01.pdf
(här har du en källa till ;))

Last edited:
Tror inte tjejer kör sämre generellt. F.ö. ser jag manliga sporthojåkare varje år som inte ens borde ha körkort.

OT: Radare, vad är det gud vill som du har beskrivet ovanför din talibansnubbe?
Jag tror inte heller att tjejer kör sämre än killar. Bara annorlunda. Den här 23-åriga tjejen skulle aldrig ha fått köra en sådan buss under sådana förhållanden.

Insha-Allah? En from förhoppning om allmänt bättre tider. I stort och i smått.

:)

Nja, enligt statistiken kör väl inte kvinnor sämre än män vad det gäller olycksfall - men - skulle en kvinna och en man sättas i samma trafiksituation vad gäller hastighet osv så är jag övertygad om att kvinnan skulle hantera det sämre.

Nja, enligt statistiken kör väl inte kvinnor sämre än män vad det gäller olycksfall - men - skulle en kvinna och en man sättas i samma trafiksituation vad gäller hastighet osv så är jag övertygad om att kvinnan skulle hantera det sämre.

Åkt med män som kör fantastiskt dåligt, man vill kliva ur bilen/bussen. Åkt med tjejer som kör otroligt bra, men även de som kör illa. De värsta exemplen på usla trafikanter öht har dock definitivt varit män. Eftersom det är mina egna erfarenheter slipper jag dessutom backa upp med fakta, vilket du iofs inte heller brytt dig om att göra.

Kört taxi i ksd under ett par år och den stan är sannerligen inget under av duktiga trafikanter, fantastiskt dålig trafikkultur. Skillnaden 3 mil bort, (h-holm), tex beträffande kännedom om högerregeln är himmelsvid!

Finns någon uppgift om att 96% av männen anser att de kör bättre än snittet, vad tror du, är det rimligt? Det är väl snarare den inställningen som är orsak till en massa olyckor...

(Jag har däremot papper på att jag kör en bra bit bättre än snittet, även om jag ödmjukt ibland tvivlar. Tror dock att en ödmjuk, (inte mesig), inställning i trafiken kan vara bra, både för min och andras överlevnad).

Finns väl en del statistik som pekar på att kvinnor är mindre benägna att färdas i hastigheter som gör att det blir svårt att behärska en potentiell nödsituation.Blir lite lamt att försöka påskina att en man är en bättre förare för att man klarar upp en situation som kompliceras av att man har en för hög hastighet, eller? Den bättre föraren håller en anpassad hastighet så att han/hon kan stanna för varje hinder man kan förutse, kanske en del andra hinder också. Det är inte vi män så hågade att göra, mig inkluderat!

Vad gäller trådämnet, tycker jag det verkar svårt att se huruvida alla inblandade gjort vad de faktiskt kunnat för att avstyra olyckan. Däremot blir det säkert ingen diskussion om mäns lämplighet att köra bussar generellt, för att en (1) möjligtvis kan ha tangerat mittlinjen.

Finns en mängd män som krockat med buss, vågar man åka med en buss som körs av en man?
Smäller kvinnliga busschaufförer oftare än män?

Last edited:
Åkt med män som kör fantastiskt dåligt, man vill kliva ur bilen/bussen. Åkt med tjejer som kör otroligt bra, men även de som kör illa. De värsta exemplen på usla trafikanter öht har dock definitivt varit män. Eftersom det är mina egna erfarenheter slipper jag dessutom backa upp med fakta, vilket du iofs inte heller brytt dig om att göra.
Eftersom tråden är en poll och har en ganska öppen frågeställning så borde det ju vara okej med en diskussion helt utan belägg?
I vilket fall som helst så skiljer sig min uppfattning en del från din.
Jag har jobbat med budkörning och betar varje år av ett antal tusen mil. Och en liten sysselsättning som gör livet på vägarna lite drägligare är att leka gissa-idioten. Varje gång man stöter på en mottrafikant som kör för sakta, vinglar längs vägen, stannar vid påfartsfiler osv så brukar jag gissa vad det är för förare. Och jag kan ärligt säga att i 9 fall av 10 är det en kvinna oavsett ålder eller en man över 65.

Kört taxi i ksd under ett par år och den stan är sannerligen inget under av duktiga trafikanter, fantastiskt dålig trafikkultur. Skillnaden 3 mil bort, (h-holm), tex beträffande kännedom om högerregeln är himmelsvid!

Att Kristianstad skulle vara en stad med exceptionellt dåliga förare kan jag absolut hålla med om, även om jag har svårt att se relevansen. Jag håller även med om att folk i Hässlehåla generellt sett kör bättre. Av någon anledning.

Finns någon uppgift om att 96% av männen anser att de kör bättre än snittet, vad tror du, är det rimligt? Det är väl snarare den inställningen som är orsak till en massa olyckor...

Den där gamla klyschan har man hört sedan begynnelsen med siffror från 70-99% så om det ens är sant tvivlar jag på. Det spelar dock egentligen ingen roll eftersom detta snarare är ett mått på förarens självinsikt och inte på deras faktiska förmåga. Jag anser mig köra betydligt bättre än genomsnittet, men änsålänge har jag inte kört ihjäl någon. Peppar peppar...

(Jag har däremot papper på att jag kör en bra bit bättre än snittet, även om jag ödmjukt ibland tvivlar. Tror dock att en ödmjuk, (inte mesig), inställning i trafiken kan vara bra, både för min och andras överlevnad).

Visst, låter man sin självbild påverka hur man kör så kan det säkert höja olycksrisken. Detta kan säkert även ha en positiv verkan, då man börjar se alla medtrafikanter som idioter och därför höjer uppmärksamheten. Dvs Survival 101 för motorcyklister.

Finns väl en del statistik som pekar på att kvinnor är mindre benägna att färdas i hastigheter som gör att det blir svårt att behärska en potentiell nödsituation.Blir lite lamt att försöka påskina att en man är en bättre förare för att man klarar upp en situation som kompliceras av att man har en för hög hastighet, eller? Den bättre föraren håller en anpassad hastighet så att han/hon kan stanna för varje hinder man kan förutse, kanske en del andra hinder också. Det är inte vi män så hågade att göra, mig inkluderat!

Nja, inte alls lamt faktist utan snarare en definitionsfråga. Att kvinnor kör trafiksäkrare finns det inga tvivel över från min sida. Det kan man ju tillochmed utläsa svart på vitt i olycksstatistiken.
Vad tråden dock handlar om är huruvida män är BÄTTRE än kvinnor på att köra bil. Och i min värld är män hästlängder bättre på att hantera bilar i oväntade situationer än vad kvinnor är, OM förutsättningarna är desamma.
Ge mig representativ statistik som visar att kvinnor generellt sett hanterar en bil lika bra som män när det oförutsedda inträffar så skall jag för evigt tiga.

Vad gäller trådämnet, tycker jag det verkar svårt att se huruvida alla inblandade gjort vad de faktiskt kunnat för att avstyra olyckan. Däremot blir det säkert ingen diskussion om mäns lämplighet att köra bussar generellt, för att en (1) möjligtvis kan ha tangerat mittlinjen.

Finns en mängd män som krockat med buss, vågar man åka med en buss som körs av en man?
Smäller kvinliga busschaufförer oftare än män?

Gällande olyckan har jag faktist ingen aning då jag inte var där och inte har några direkta fakta på bordet. Och om kvinnliga busschaufförer smäller oftare tvivlar jag på då de säkert kör mer defensivt.

Vadå orsakade? Vill du påstå att hon är skyldig innan rättegången är klar?

Hur kan du tvivla på stastistiken när du själv är ett praktexempel på en man som tror han kör bättre än genomsnittet?
Om det statistiskt sett orsakas fler olyckor av män, hur kan du då påstå att en kvinna skulle lösa en knivig trafiksituation sämre?
:va

Last edited:
Hur kan du tvivla på stastistiken när du själv är ett praktexempel på en man som tror han kör bättre än genomsnittet?
Om det statistiskt sett orsakas fler olyckor av män, hur kan du då påstå att en kvinna skulle lösa en knivig trafiksituation sämre?
:va

Tvivla på vilken statistik? Det där med hur många som anser sig köra bättre än genomsnittet?
Vad har min självbild med gammal otydlig statistik att göra?

Och angående fråga två. För att kvinnor kör saktare och därför inte ställs inför samma förutsättningar som männen när det väl händer något. Och är inte förutsättningarna desamma så är inte statistiken representativ. Catch my drift?

Att ta bussoclyckan utanför Rasbo som ett inlägg i män-kvinnor-trafik debatten känns väldigt opassande. En olycka hände, en tragisk olycka där 6 personer förlorade livet. Det hade varit lika tragiskt och jag hade tyckt precis likadant om det hade varit en manlig förare.
Den här kvinnan som körde olycksbussen har fått sitt straff och det kommer hon få bära med sig resten av livet. Hon kommer aldrig mer sätta sig och köra en buss, det kan jag garantera. Hon kommer alltid bära det här på sitt samvete. Hon kommer alltid att ångra och förebrå sig själv. Är inte det straff nog? Det var svårt väglag den här morgonen och jag tror alla, gammal som ung och man som kvinna, tyckte det. Det här är en hårt trafikerad linje som hon körde med tuffa tidtabeller som de får jättemycket skit om de inte håller. Jaa visst man kan spekulera i all evighet om hon gjort si eller så istället. Det tror jag hon själv gör varje dag. Men gjort är gjort och olyckan har ju hänt. Kan vi inte bara låta den här stackars människan få läka ifred? Hon har ju inte bett om att få vara med som ett dåligt argument i en löjligt debatt om vilket kön som kör bäst. Olyckor händer ibland och visst när det går bra, tex en mindre dikeskörning eller annat där ingen gör illa sig, kan man ju med glimten i ögat passa på att framställa det aktuella könet som en dålig bilförare. Men såna här tragiska olyckor som den i Rasbo kan vi väl bara låta vara just det den är, en tragisk olycka?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back