Kvinnor bakom ratten.

Hur ska man egentligen ta sig ur en bil som hamnat under vatten? Teorin i artikeln låter ju ganska vettig.

Jo man ska vänta tills bilen är vattenfylld, men ganska självklart att man gör det. Eftersom man inte har en suck att få upp dörren, pga vattentrycket. men sen att hamna i poolen är kanske lite onödigt :fyllisar

Azash skrev:
Jo man ska vänta tills bilen är vattenfylld, men ganska självklart att man gör det. Eftersom man inte har en suck att få upp dörren, pga vattentrycket. men sen att hamna i poolen är kanske lite onödigt :fyllisar
Fäll upp locket på växelspaksknoppen och tryck på eject-knappen :D

Neanderthalaren skrev:
Hur ska man egentligen ta sig ur en bil som hamnat under vatten? Teorin i artikeln låter ju ganska vettig.

Tror inte man behöver vänta tills det är helt fyllt, man ska veva ner fönstret (lite). Svårt med elhissar som tydligen börjar bli populärt :rolleyes:

Var det inte en snubbe som testade detta i ett brittiskt motorprogram? Han kom fram till att det bästa är att öppna dörren direkt när bilen hamnat i vattnet. Det tar för lång tid för att trycket skall utjämnas när bilen är under vattnet, även när den nästan är full av vatten, för att man skall kunna öppna dörren och hinna ut innan man drunknar. :död Kanske kan man öppna sidorutorna, men elhissar och vatten brukar inte funka bra tillsammans.

Fast tydligen funkade det för damen i poolen... :va

Jag såg också det där engelska motorprogrammet. Tycker dom ganska effektivt slog hål på myten att man skall vänta till kupen är vattenfylld.
Egentligen är det ju rätt logiskt: Kupen är relativt tät, så det tar ett bra tag innan det blivit samma tryck på insidan som utsidan. Vid det laget har du suttit med huvudet under ytan i flera minuter, och om du inte är en god fridykare så är det inte nyttigt att vara under vatten i flera minuter utan tuber...

Dessutom, man har kanske inte turen att hamna på grunt vatten. Anta att du somnar bakom ratten när du kör över en bro som går över en djup fjord i norge. Det kan vara flera hundra meter djupt vatten och så länge bilen sjunker kommer trycket aldrig utjämnas...

M.a.o. tryck upp dörren omedelbart och om inte det går så veva ner fönstret och kryp ut därigenom.

Det såg roligt ut :)

Men det konstiga är att folk påstår att kvinnor kör bättre, det tror inte jag på.

Precis som tidigare folk skriver, öppna och stick ut så snabbt som möjligt. Vänta ej på utjämning, tar för lång tid...

Bojje skrev:
Det såg roligt ut :)

Men det konstiga är att folk påstår att kvinnor kör bättre, det tror inte jag på.

Det är ingen som påstår det! Det påstås att kvinnor kör bättre för att dom enligt statistiken inte hamnar i olyckor lika ofta som män. Därför tror folk att dom kör bättre, när det är så i själv fallet att dom bara är fega :tungan

"– När vi landade i poolen kom jag ihåg att jag sett i en film att man ska vänta tills vattnet stigit i bilen, och sedan öppna dörren, säger Pat."

Dom såg det på film, då måste det vara så. :hihi

tycon1 skrev:
Det är ingen som påstår det! Det påstås att kvinnor kör bättre för att dom enligt statistiken inte hamnar i olyckor lika ofta som män. Därför tror folk att dom kör bättre, när det är så i själv fallet att dom bara är fega :tungan

Om "fegkörning" innebär att man hamnar i färre olyckor så är jag mycket hellre feg än tuff och modig :kocko

Om man krossar rutan då? Då borde det ju inte vara några problem?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!