Kvinnlig mc-förare fick bägge benen brutna

Loud pipes saves lives

Det där är en klysha som upprepats så många gånger att den nästan blivit en sanning. Precis som att fartkameror räddar så oerhört många liv.

Avgassystemet är på dom flesta motorcyklar riktat bakåt. Det medför att den allra största delen av ljudet går bakåt. Dvs bilar som är framför hör det inte och det är därför helt verkningslöst i det scenariot.

Om jag blir omkörd av en hoj med mer eller mindre öppna rör när jag kör bil så hör i vart fall inte jag någon hoj förrän hojen är mer eller mindre jämsides med mig. Såpass effektiv är riktningsverkan.

Öppna rör har ingen som helst förbättrande påverkan på trafiksäkerheten.

Jag kan själv tycka att det kan låta härligt med helsystem men jag kommer aldrig att försöka påstå att det räddar några liv.
Att det sedan kan tänkas irritera grannar m.fl utan att ha någon direkt påverkan på motoreffekten gör att jag väljer att avstå.
 
Ge gubben solglasögon och lär honom använda solskärmen som säkerligen fanns i hans bil. Det brukar hjälpa en del...
 
Kör med heljus istället.

Det där funkar inte heller. Om det nu var för att solen stod lågt och bilföraren blev bländad så tror jag inte att ett helljus hade gjort någon skillnad. I jämförelse med solen är helljuset på en motorcykel ganska försumbart och går troligen inte alls att se.

Om man funderar på hur hjärnan fungerar och vad vi är bra på att upptäcka så är det förändringar och rörelser. En motorcykel som kommer i mötande och rör sig mer eller mindra rakt emot dig upplevs som relativt statisk. Har man helljuset på så blir det en statiskt ljuskälla.
Använder man istället halvljuset så har det ju en ganska skarpt avgränsad ljuskägla uppåt vilket innebär att för en mötande så kommer motorcykelns rörelser göra att halvljuset omväxlande lyser och inte lyser i ögonen beroende på att ljuskäglan rör sig lite upp och ner.
Halvljuset är således effektivare för att bli sedd eftersom det uppfattas som flera ganska tydliga skillnader i ljusförhållandena.
 
Det där är en klysha som upprepats så många gånger att den nästan blivit en sanning. Precis som att fartkameror räddar så oerhört många liv.

Var väl lite ironiskt menat just eftersom det blivit en sån klysha som det är.

Ett par huligantutor i fronten som konstant tjuter borde ju funka :D sålänge man håller sig under ljudhastigheten :va
 
Det är olagligt att köra på bakhjulet! :näsblod


Jag har sett någon film där en kille hade monterat en strålkastare under hojen, vart bra ljus när han drog upp den till ballanspunkten och när han körde vanligt fungerade den som super-duper-fast-and-the-furious-neon-ljus.

Nepp. Det är per definition inte olagligt att köra på bakhjulet. Det finns inget i lagen som säger att man måste ha två hjul i backen.
Däremot är det så att om man kör på bakhjulet så är det upp till eventuell polis som ser att bedöma om det är att betrakta som vårdslöst.

Med andra ord. Kör du på bakhjulet ute efter en landsväg och det inte är en massa trafik omkring så ska det vara OK. Kör du på bakhjulet inne i stan så kan du åka dit på det men då är det för att polisen bedömer att bakhjulsåkning i den situationen är att betrakta som vårdslöst.

sen är det väl tyvärr så att bedömningen av det varierar kraftigt från polis till polis och beroende på vilket humör den polisen är på vid det aktuella tillfället.
 
tråkigt att höra, första turen och allt...men annars kan du väll fan ha i bromsberedskap i hjärnan o sänka hastigheten en aning i korsningar! Jag litar ALDRIG på att en gubbjävel ska släppa förbi mig, speciellt i som det här fallet där bilen kör ut från en stormarknads parkering.
 
Jag ser det som en ren olycka.

BTW:
Kom ikapp några trampcyklister på en grusväg när jag var ute med hondan.
Körde efter dem en liten stund innan de märkte att jag kommit ikapp.
En endurocykel hördes altså inte över normal samtalsnivå i tysta skogen.
Hur mycket ljudvolym behövs för att höras, i god tid, in i en bil med radion på i landsvägsfart?
 
Nepp. Det är per definition inte olagligt att köra på bakhjulet. Det finns inget i lagen som säger att man måste ha två hjul i backen.
Däremot är det så att om man kör på bakhjulet så är det upp till eventuell polis som ser att bedöma om det är att betrakta som vårdslöst.

Med andra ord. Kör du på bakhjulet ute efter en landsväg och det inte är en massa trafik omkring så ska det vara OK. Kör du på bakhjulet inne i stan så kan du åka dit på det men då är det för att polisen bedömer att bakhjulsåkning i den situationen är att betrakta som vårdslöst.

sen är det väl tyvärr så att bedömningen av det varierar kraftigt från polis till polis och beroende på vilket humör den polisen är på vid det aktuella tillfället.
Att du inte har annan trafik runt dig räcker inte, du ska kunna visa att du har kontroll. Vinglar du runt på bakan på en tom landsväg kan du anses vara en fara för dig själv och därmed vårdslös. Detta gör att de flesta poliser nog hellre fäller än friar rent subjektivt.
 
Att du inte har annan trafik runt dig räcker inte, du ska kunna visa att du har kontroll. Vinglar du runt på bakan på en tom landsväg kan du anses vara en fara för dig själv och därmed vårdslös. Detta gör att de flesta poliser nog hellre fäller än friar rent subjektivt.
På bakhjulet har man sämre bromsberedskap, sämre sikt, sämre manöverförmåga.
Det är vårdslöshet.
 
På bakhjulet har man sämre bromsberedskap, sämre sikt, sämre manöverförmåga.
Det är vårdslöshet.

Att leta efter, och byta skiva i stereon när man kör bil ger också sämre uppmärksamhet, sikt och bromsberedskap. Men gör man det när det är god sikt, fritt från rörig trafik och man har koll på bilen ändå så är det rätt harmlöst enligt det flesta.

Samma sak med slangåkande.. Har man någorlunda koll, bred öppen väg och planerat så att det är fritt från trafik så är det inte vårdlöshet.
 
Halvljuset är således effektivare för att bli sedd eftersom det uppfattas som flera ganska tydliga skillnader i ljusförhållandena.

Nu skojar du väl? Ett helljus fladdrar och bländar betydligt mer i synfältet på en normal positionerad bilförare än ett halvljus som slutar 30 meter framför hojen.

"Jag kör med helljus, alltså lever jag"
 
Kvinnor saknar oftast överlevnadsinstinkten som behövs i såna lägen. Dvs ökad bromsberedskap och "alla är blinda idioter" tänket.

I bil, båt och på motorcykel.

Att hata, förakta & misstro alla medtrafikanter gör en oftare till en säkrare förare, säkrare för en själv iaf.

Så tänkter jag jämt när jag är ute och kör. "Jävla idiot här ska fan köras om!" :tummenupp
 
Att leta efter, och byta skiva i stereon när man kör bil ger också sämre uppmärksamhet, sikt och bromsberedskap. Men gör man det när det är god sikt, fritt från rörig trafik och man har koll på bilen ändå så är det rätt harmlöst enligt det flesta.

Även det är vårdslöshet.
Två fel blir inte ett rätt.
 
Man kanske skulle införa att motorcyklar även har väjningsplikt mot mötande fordon som ska svänga vänster ? Vet att det låter jävligt jobbigt men det kanske skulle rädda några liv om året..

Hur tänkte du nu ?
Skall alla mc stå still när de möter en bil för att bilen skulle kunna göra en vänstersväng ?
Jag tror inte hon såg att bilen skulle göra en vänstersväng och tänket Jag har minsann rätten på min sida och brassade rakt in i bilen.
med sista tanken innan medvetslösheten HA fick de sig minsann jävla bilister..

som sagt hur tänkte du nu ?
 
Fan, det är lustigt altså......

Man hör aldrig att två BILAR kolliderar eller torpederar varandra pga att "solen stod lågt"!?

Tydligen så är det bara vi motorcyklister som drabbas av detta fenomen, eller??

Jag totaldemolera vår nya bil (100 mil) för ett par år sedan när en snubbe i mötande körfält svänger vänster fullt bländad av solen. Glömmer aldrig doften av airbagröken.

Så jo det händer bilar också..
 
Statistiskt sett är kvinnor bättre på att köra både bil och mc; men det är fortfarande fel. :krama

Jag vill till och med hävda att spädbarn är de absolut säkraste bilförarna. Ge mig ett enda exempel på en olycka som har orsakats med ett spädbarn bakom ratten! :tummenupp
 
Kvinnor saknar oftast överlevnadsinstinkten som behövs i såna lägen. Dvs ökad bromsberedskap och "alla är blinda idioter" tänket.

I bil, båt och på motorcykel.

Att hata, förakta & misstro alla medtrafikanter gör en oftare till en säkrare förare, säkrare för en själv iaf.

Märkliga åsikter om kvinnor, kanske dags för dig att kasta bort träklubban över axeln och byta ut höftskynket i björnskinn. Kliva in i upplysningens tidevarv med rak rygg?

Helt rätt att misstro dina medtrafikanter, dock.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top