Kvinna dog idag, hon körde med slitna sommardäck...

Lite hemskt att skriva/säga men det är ju egentligen bara tur att det var puckot med slitna sommardäck som var den som fick sätta livet till.

Välkomna till Skåne, här kör hälften med sommardäck och tror att vintern inte ska drabba dom. Sen blockerar dom vägarna även för oss med vettiga däck när dom måste köra 30 så fort det är minsta snö eller is på vägen :huvet

Jag nämner inga namn, men jag föreslog för en forummedlem att man kan montera dubbdäck på bilen och sedan skita i huruvida det snöar eller inte resten av säsongen, även om man bor i Skåne..
Det verkade vara ett dumt förslag.

Darwinism i praktiken .... krasst men sant
Undra vad det hadde blivit för straff om föraren i den andra bilen förolyckats och slitna sommardäcks föraren hadde överlevt ? Mord ?

Jag höll på att få ett smärre ryck på väg hem från jobbet igår, hastigheten var väl 60 på motorvägen. Inte nog med att folk här kör på sommardäck, de som kör med vinterdäck får stora skälvande av lite snö de med.

Om man har lite mellan pannbenen var det rätt uppenbart att det skulle råda risk för blixthalka igår kväll och nu på morgonen här nere.

Jag tror den där däcklagen ändå har hjälpt till att höja medvetenheten hos folk angående vinterdäck här nere. Men visst finns de de som chansar. Några av dem har vett att ställa bilen när det råder uppenbar risk för halka andra inte som i det här fallet.

Finns folk som alltid kör med nya fina däck och trots det ligger i diket x gånger under sitt liv.
Det finns dom som alltid kör med slitna och aldrig ligger i diket.
Slutsats: Man kan anpassa farten efter förhållandet^^ Som denna förare uppenbarligen inte gjorde tyvär.

offrade livet sitt för nån tusen lapp.
men hon slapp ju lägga ut för vinterdäcken iallafall.

och som nån skrev tidigare, tur hon inte fick med sig nån annan.

hoppas hon får böter oxå för hon inte haft vinterdäck.
för det ä väl lag på dom där nere oxå?

En kvinna är nästan aldrig medveten om vad det är för däck på bilen.

Må stämma men det är inget försvar, det är bara att dumförklara sig själv.

Finns folk som alltid kör med nya fina däck och trots det ligger i diket x gånger under sitt liv.
Det finns dom som alltid kör med slitna och aldrig ligger i diket.
Slutsats: Man kan anpassa farten efter förhållandet^^ Som denna förare uppenbarligen inte gjorde tyvär.

Fast om man bytt till vinterdäck så har man i alla fall gjort vad man kan på utrustningsnivån... den här kvinnan har nonchalerat gällande lagstiftning om vad för däck som är minimikravet, då har hon alltså aktivt valt att öka sina (och medtrafikanters) risker nå sjujävligt.

Och ja, det finns rallykallar och världsmästare som kör huuuuur bra som helst på vintern med sommardäck, men uppenbarligen inte den här kvinnan och hon gjorde då ett jävligt dåligt val och aktivt riskerade livet på alla sina medtrafikanter.

Förvisso, men om någon sagt till valfri kärring att det sitter svinbra vinterdäck på den bilen hon kör, hade hon då begripit att så inte är fallet.

För att klara av körkortet så skall man veta hur mycket mönster som krävs och man skall även veta att det råder vinterdäckskrav 1/12-31/3.
Är man osäker och det är någon som säger att däcken är fräscha så får man nog fortfarande skylla sig själv som litar på en idiot. :död

Och ja, det finns rallykallar och världsmästare som kör huuuuur bra som helst på vintern med sommardäck, men uppenbarligen inte den här kvinnan och hon gjorde då ett jävligt dåligt val och aktivt riskerade livet på alla sina medtrafikanter.

Oavsett körskicklighet tycker jag inte man ska ge sig ut med sommardäck på sin bil på vinterväglag. Bara en sådan sak som att bromsa med sommardäck på snö och is visar ju om något vinterdäcks överlägsenhet.

Såg den här videon för ett tag sedan och försökte avgöra om det var vinterdäck eller ej monterade. Troligtvis var så inte fallet vad jag kan avgöra.

Såg den här videon för ett tag sedan och försökte avgöra om det var vinterdäck eller ej monterade. Troligtvis var så inte fallet vad jag kan avgöra.

Verkar som dom kör med både och, ena stunden vinterdäck o i andra "vanliga" regnadäck med lite extra mönster.

För att klara av körkortet så skall man veta hur mycket mönster som krävs och man skall även veta att det råder vinterdäckskrav 1/12-31/3.
Är man osäker och det är någon som säger att däcken är fräscha så får man nog fortfarande skylla sig själv som litar på en idiot. :död

Men att straffas med döden är inte hårt nog?

Man skall även hånas i ett öppet forum.

Oavsett körskicklighet tycker jag inte man ska ge sig ut med sommardäck på sin bil på vinterväglag. Bara en sådan sak som att bromsa med sommardäck på snö och is visar ju om något vinterdäcks överlägsenhet.

De körde en fuling, på banan så ser man ju att det är vinterdäck på, andra fälgar till och med.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026