Kvicksilver

• Thread starter Thread starter Socrates
  • Start date Start date

Socrates

Guest
Tjo!

Råkade precis ta sönder en gammal kvicksilvertermometer i badrummet. Hur farligt är det egentligen? Låg lite kulor utspridda som jag knuffade ihop till en stor kula och la i en glasburk med lock. Kulan var väl inte så stor...kanske 0,5cm i diameter där den låg på golvet, bör jag leta efter mer? En termometer kanske inte innehåller mer?

Kommer jag få ångor i mig nu och trilla ihop och dö? :gnissla

KGK skrev:
2319571 Lever du än :hihi

kolla, bara ringa och fråga

http://www.vardguiden.se/

Lever fortfarande...men mina fingrar har ett konstigt grönaktigt sken :hihi

Orkar inte ringa och fråga...fick ju en del av det...och det är ju inte så att jag bor i badrummet...det får väl stå med öppen dörr ett tag bara...ska nog bli väl :)

mini-knutten skrev:

Verkar ju bara vara farligt i större mängder, frågan är ju dock vad som är stor mängd :3freak

EDIT:
Först, ett litet exempel: KVICKSILVER från en trasig termometer i en mängd av ungefär 2 gram är tillräckligt för att i ett rum med en volym av 50m3, dvs en golvyta på ungefär 16m2, upprätthålla en hälsovådlig koncentration av 10 mikrogram kvicksilver per 1.0 m3 luft under en tid av 3 år, trots god ventilation (Hanson 1982), dvs luft-byte 4 gånger om dygnet!

...Doh!!

Last edited:
Ser du bara till att inte dricka upp det som är kvar så går det nog bra :tummenupp

och andas inte i rummet som du tappade den i :3freak

KGK skrev:
2319595 Ser du bara till att inte dricka upp det som är kvar så går det nog bra :tummenupp

och andas inte i rummet som du tappade den i :3freak

Tydligen mindre farligt att äta än att andas in ångerna :4skrika

Min kära far har berättat hur kan fick "snurra" runt med en skvätt kvicksilver i handen när han gick i skolan...

Det var bättre förr! (nu ska jag gå och räkna mina fingrar & tår)

Min farfars bror jobbade med kvicksilverbetat utsäde och drog i sig en del kvicksilverångor. Detta fick till följd att han tappade känseln i munnen. Han kunde inte känna någon smak på det han åt och var alltid tvungen att ha en spegel när han åt för att se så att han inte spillde något.

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back