Kvicksilver

• Thread starter Thread starter Socrates
  • Start date Start date

Socrates

Guest
Tjo!

Råkade precis ta sönder en gammal kvicksilvertermometer i badrummet. Hur farligt är det egentligen? Låg lite kulor utspridda som jag knuffade ihop till en stor kula och la i en glasburk med lock. Kulan var väl inte så stor...kanske 0,5cm i diameter där den låg på golvet, bör jag leta efter mer? En termometer kanske inte innehåller mer?

Kommer jag få ångor i mig nu och trilla ihop och dö? :gnissla

KGK skrev:
2319571 Lever du än :hihi

kolla, bara ringa och fråga

http://www.vardguiden.se/

Lever fortfarande...men mina fingrar har ett konstigt grönaktigt sken :hihi

Orkar inte ringa och fråga...fick ju en del av det...och det är ju inte så att jag bor i badrummet...det får väl stå med öppen dörr ett tag bara...ska nog bli väl :)

mini-knutten skrev:

Verkar ju bara vara farligt i större mängder, frågan är ju dock vad som är stor mängd :3freak

EDIT:
Först, ett litet exempel: KVICKSILVER från en trasig termometer i en mängd av ungefär 2 gram är tillräckligt för att i ett rum med en volym av 50m3, dvs en golvyta på ungefär 16m2, upprätthålla en hälsovådlig koncentration av 10 mikrogram kvicksilver per 1.0 m3 luft under en tid av 3 år, trots god ventilation (Hanson 1982), dvs luft-byte 4 gånger om dygnet!

...Doh!!

Last edited:
Ser du bara till att inte dricka upp det som är kvar så går det nog bra :tummenupp

och andas inte i rummet som du tappade den i :3freak

KGK skrev:
2319595 Ser du bara till att inte dricka upp det som är kvar så går det nog bra :tummenupp

och andas inte i rummet som du tappade den i :3freak

Tydligen mindre farligt att äta än att andas in ångerna :4skrika

Min kära far har berättat hur kan fick "snurra" runt med en skvätt kvicksilver i handen när han gick i skolan...

Det var bättre förr! (nu ska jag gå och räkna mina fingrar & tår)

Min farfars bror jobbade med kvicksilverbetat utsäde och drog i sig en del kvicksilverångor. Detta fick till följd att han tappade känseln i munnen. Han kunde inte känna någon smak på det han åt och var alltid tvungen att ha en spegel när han åt för att se så att han inte spillde något.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti