Kvicksilver i batteri giftigt?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hej, jag städade hemma och hittade en gammal billig ficklampa med dåliga batterier. Nu visade det sig vara knappceller i och de hade börjat läcka. Jag fick ett vitt pulver på fingrarna och på bordet. Jag tvättade händerna och torkade av bordet. Knappceller kan ju ha relativt mycket kvicksilver i sig, bör jag vara orolig nu?

Moderna knappceller är kanske OK,men det här är nog billigaste och otrevligaste varianten...

Last edited:
Tror inte han hinner:fakta

Liksom helkört:3freak

Pm:a in tiggarlistor på motorycklar,övrig egendom,stålar och utrustning till TS så han kan bocka av och skicka för och underlätta för han

Cigaretter, snus, alkohol o annat gott som vi får i oss regelbundet är nog farligare än något du har på fingrarna ett par sekunder.

Det e luuugnt.
I morgon tar du och gör ett litet hål i fotsulan vid hälen och tappar ut allt kvicksilver. Kvicksilvret samlas på lågpunkterna då det är ganska tungt.:fakta

Nej, det är inget att oroa sig över. Det som läcker ut är iofs inte hälsosamt, men om du tvättat av det så är det ok. Mängden kvicksilver är extremt liten i de batterier som fortfarande har sådant och det är inget som går genom huden bara sådär...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8