Kvarskatt...

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Fick ett brev från skattemyndigheten idag.. Ska tydligen betala 2000kr i kvarskatt, skitkul! Kan någon förklara för mig hur dom har räknat då? Jag tjänade ca 26000 förra året, arbetsgivaren drog ca 2000kr till skatt. Jag sommarjobbade och var under 18 år..

Fick ett brev från skattemyndigheten idag.. Ska tydligen betala 2000kr i kvarskatt, skitkul! Kan någon förklara för mig hur dom har räknat då? Jag tjänade ca 26000 förra året, arbetsgivaren drog ca 2000kr till skatt. Jag sommarjobbade och var under 18 år..

Jadu, nu har ja ju inte så bra koll på skattetabeller o så för sommarjobbande minderåriga.. men 2000 i skatt på 26000 låter ju rätt lite så 2000 till låter helt okey... jag hade iaf fått betala mer än 8000 i skatt på dedär så.

de första 17k eller vad det nu är behöver man ju inte skatta för så 2000k av 9000k låter ju hyfsat rimligt.

Allt över 16800 kr måste du skatta för. Hur mycket får du ringa till skatteverket och höra men jag tycker inte det låter överdrivet mycket med 4000 kr i skatt på 26k.

EDIT: Låter helt rätt till och med. Under 16800 betalar du inget men fr.o.m. 16800 betalar du som lägst 1200 kr - går till din pension mest - och sen skattar du ju på beloppet över det. 30% skatt på 9200 kr = 2760 och 2760 + 1200 = 3960 så det låter som de har räknat rätt på din deklaration.

Last edited:
Haha, pinsamt att bli tillrättavisad av prulle. Då måste man ha riktigt dålig koll på saker och ting. :D

Men tjänar man mer än dom 16800kr så får man skatta för hela summan.

Som Prulle säger så... NEJ!

Jag satt och förklarade detta för några spanjorer idag. In sweden we call it grundavdrag. Om du inte vill skatta för 16800 we call it jämkning!

Så it is!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!