Kvalitet...

Vilket märke hade minst reklamationer enligt mc-tidningen. Har den bäst kvalite

• Antal röstningar
    0
Josafan har rätt, kvalitet är inte något som kan mätas exakt utan har att göra med förväntningar. Om du köper en svindyr BMW bil och måste byta avgassystem efter tre år blir du sannolikt betydligt mer besviken än om du köpt en billig Skoda och samma sak hände. Du upplever då att Skodan har högre kvalitet eftersom du betalade mindre och hade lägre förväntningar.

Det här med Hondas kvalitet har jag aldrig fattat, det förvånar mig inte ett dugg att de har högst upplevd kvalitet men har många garantiärenden i alla fall. De existerar i något slags parallellt universum där logik inte fungerar, se Hightuneds post där han först säger att han aldrig hört någon ha problem med Honda för att sedan i nästa post säga att han själv haft det. :hihi

Dock är ju som sagt kvalitet ett upplevt intryck, inte ett faktiskt, så Honda har väl hög kvalitet då :va , frågan är vad som gör ägarna, och även andra, så nöjda att de bortser från reklamationsärenden?

Jag skulle säga Honda men utan att ha några faktiska belägg för det. BMW känns rätt väl ihopskruvat också men det innebär ju inte per automatik att grejorna håller. Kolla vissa av deras bilmodeller, de ligger ju över genomsnittet vad gäller fel enligt Motormännen.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Dock är ju som sagt kvalitet ett upplevt intryck, inte ett faktiskt, så Honda har väl hög kvalitet då :va , frågan är vad som gör ägarna, och även andra, så nöjda att de bortser från reklamationsärenden?

Det kan man undra. Tyvärr tror jag detta är ett mer åsiktsrelaterat faktum än en faktabaserad term. Låt säga att det jag skrev tidigare var rätt, så betyder det att kvalitet är endast en personlig åsikt. Du kan ju påvisa med statistik om olika goda egenskaper har, t.ex. som Lexus som gärna visar statistik på att deras bilar går minst sönder, eller BMW som säger att dom har mest nöjda ägare på marknaden. Dock kan man med statistik förvränga fakta och det är egentligen i slutändan inget man kan lita på.

Därför skapar vi(generellt) en egen referensgrupp, där vi med vänner och bekanta diskuterar fram och tillbaka vad man anser är bra bilar, eller motorcyklar. I denna diskussion så kan man ju bli i högsta grad påverkad av bmw-fantasten som beskriver bmw som den bästa bilen. Skulle man i detta fall ställa lite faktabaserade frågor skulle man nog tyvärr ganska fort inse att hans kärlek till märket endast är en ÅSIKT och inget annat(inget illa menat om bmw-fantaster, bara ett exempel).

Detta i kombination med egna erfarenheter av fordon. T.ex. tidigare bilar som man ägt, eller fordon som man lånat testat osv. skapar en slutsats om vad man tycker är kvalititativt.

Sedan har vi ju all media som spelar en mkt stor roll i vår påverkan då vi har fått för oss att journalistik är objektivt. Vilket på alla villkor den inte är, eftersom den i grund och botten är rotad i en ÅSIKT. Denna åsikt påverkas ju av deras sociala krets(journalistens) och har därmed ett skiftande resultat.

Detta vet tillverkarna om, i allra högsta grad. Det är ungefär som politik. Man försöker stärka sitt varumärke med olika saker i oändlighet. Genom olika "actions" kan man påverka kunden. T.ex. medverkan i racingverksamhet, där fordonen inte har ens en enda komponent(i många fall, inte alla) gemensamt med den massproducerade enheten. Trots det, så kommer människan vilja känna tillhörighet till det vinnande märket, även om det är utom all rim och reson.

När man väl etablerat ett gott rykte, eller åsiktsbaserat omdöme hos kunden så försöker man bibehålla detta genom marknadsföring och inte genom bra byggda fordon(ganska godtyckligt, eftersom man också måste bygga bra bilar i kombination). Därför är t.ex. Honda ett av de märken som har etablerat ett fint rykte runt 50-talet med deras fina racingframgångar och fint byggda maskiner. Märket har varit framgångsrika på att ta fram snabba fordon tidigt, t.ex. CB 750 Four, vilket också räknas till listan.

Nåja, detta var mest en massa dravvel, men iaf en vinkling av kvalitetsbegreppet som jag tycker är intressant. Beundrar er som läst hit. :tummenupp

svampe skrev:
Inte?
Bike i trollhättan säljer nog många hojar, kan vara 500-700, vad vet jag.
Skulle de få alla måndags ex?
Det är kanske inget att bygga statistik på, men det borde vara en indikering på hur det ser ut.

Hittade inte tidningen, nån annan kanske har den och kan tala om resultatet.

Nej, det säger ingenting om testet är utformat som jag tror.
Hoppas någon hittar tidningen.

Jag själv har inte röstat då jag vet svaret, och jag anser inte heller att det är den hojen som har minst reklamationer som har bäst kvalitet.

Jag vet inte exakt hur undersökningen gått till... men man får väll förutsätta att den är gjord på ett rättvist sätt.. Men som någon sagt, med statistik är det lätt att bevisa en sin sak.... Det gäller bara att lägga fram statestiken på rätt sätt...

Ett fabrikat har på något sätt blivit en måttstock, referenshoj...
Jag tror som så att det har mycket att göra med att de var först med 5års garanti.
Detta medför att man som kund tycker att kan man lämna så lång garanti måste det bero på bra kvalite.
Om sen det fabrikatet kompenserar kostnaderna för sin garanti genom högre priser på service, delar, nypris mm så märker inte kunden av det på samma sätt. Vill man ha bra kvalitet så koster det... eller???

En annan sak man bör tänka på är ju att för att garantin ska gälla så måste du ju ha följt serviceboken... dvs fabrikatet binder upp kunden under garantiperioden...

Ja finns nog mycket att diskutera i ämnet.
Motsvarar en produkt mina förväntningar så har den kvalite...

För alla som inte läst tidigare inlägg nu då så var det kawasaki som var den mc som hade minst reklamationer...
Och om jag inte mins helt fel så hade triumph 104% :confused: i garanti/reklamationer..

Ingel skrev:
Jag tror att Ural får minst reklamationer :arsele

nja... det vettefan... hur många sålda i sverige ? 1 ? om den då har ett fel som åtgärdats på garantin, så e det ju 100% reklamation :lol

som sagt tidigare, det e en knepig poll, så jag struntar i att rösta

Om vi skall utgå från bike trollhättan, så måste ju de italienska märkena ha bästa kvaliten. Eftersom dom inte tar emot dom cyklarna på bike.

Eller har jag fel?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...