kvalitet piratpackboxar framgaffel?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska återigen byta packboxar i min Öhlinsframgaffel, och det är GSXR1000-diton som åker in då de har två läppar istället för originalets enkelläpp vilken läcker på tok för lätt.

Suzuki har vad jag idag fått erfara höjt priset för originalpackboxar rejält, så jag siktar på att använda pirat-packboxar istället. Är det någon som har någon koll på hurpass mycket bättre/sämre piratdelarna håller, både slitagemässigt, men även passformsmässigt? Livslängden jag siktar på är en säsong, något jag hittills ej har lyckats uppnå varesig med Öhlins originaldelar, eller Suzukis originaldelar...

De tre vanligaste orsakerna till i förtid läckande packbox är:
1. Felaktigt montage, har den blivit skadad eller kantrat under monteringen?
2. Skadat innerben som repar sönder tätytan
3. För gammal pbox, de torkar med tiden så köp gärna från en leverantör med stor genomströmmning

3. För gammal pbox, de torkar med tiden så köp gärna från en leverantör med stor genomströmmning

Kört 2 banpass förra året utan minsta läckage (enda p-boxarna har gått), efter vintern började bägge benen läcka samtidigt vid första gungningen för att efter 10 mil gata ha tömt bägge benen totalt. Tror mer på att smuts har sedimenterat ner i botten på benen och lagt sig mellan läpp och ben med tanke på att oljan som läckt ut är kolsvart och ser riktigt vidrig ut (särskilt med tanke på den korta körtiden).

Jag kör inte heller på Öhlins egen olja då den är svår att få tag i, utan har ersatt med Motul Factoryline 5w som hamnar nära i cst räknat. Men inte ska väl Öhlins olja ha magiska egenskaper utöver cst kontra temperatur?

Innerbenen är hyggliga i ytan.

Kört 2 banpass förra året utan minsta läckage (enda p-boxarna har gått), efter vintern började bägge benen läcka samtidigt vid första gungningen för att efter 10 mil gata ha tömt bägge benen totalt. Tror mer på att smuts har sedimenterat ner i botten på benen och lagt sig mellan läpp och ben med tanke på att oljan som läckt ut är kolsvart och ser riktigt vidrig ut (särskilt med tanke på den korta körtiden).

Jag kör inte heller på Öhlins egen olja då den är svår att få tag i, utan har ersatt med Motul Factoryline 5w som hamnar nära i cst räknat. Men inte ska väl Öhlins olja ha magiska egenskaper utöver cst kontra temperatur?

Innerbenen är hyggliga i ytan.

Ser oljan sunkig ut efter att ha gått 2 bandagar? Säker på att dina glidbussningar är i skick?

Öhlins egen olja är inte magi, Motul fungerar lika bra...

Ser oljan sunkig ut efter att ha gått 2 bandagar? Säker på att dina glidbussningar är i skick?

Öhlins egen olja är inte magi, Motul fungerar lika bra...

Glidbussningarna var i fint skick senast gaffeln var isär, jag tror mer på att detta är alu från inre dämpröret då glidbussningarna inte har metall av denna färgen ens om de blir av med sitt teflon. Alternativt är det gummirester från packboxarna som dreglar ut.

Hydraultätningar håller bra, men (påstås- vilket jag tror på, men inte märkt) ger sämre känslighet.

Kom på en sak till - jag brukar ha ett lager av litiumfett under skrapringarna för att dels ta upp smuts (som jag regelbundet torkar loss när jag byter ut fettet), dels för att förhindra att p-boxens läpp går torr. Kan det finnas en risk att packboxarna inte tål petroleumbaserat fett?

Hur konstaterar man att en vanlig orsak till läkage är en vid monteringen skadat P-box?

Kom på en sak till - jag brukar ha ett lager av litiumfett under skrapringarna för att dels ta upp smuts (som jag regelbundet torkar loss när jag byter ut fettet), dels för att förhindra att p-boxens läpp går torr. Kan det finnas en risk att packboxarna inte tål petroleumbaserat fett?

Jag har svårt för att tro att det görs tätningar som inte skall tåla alla på marknaden förkommande stötdämparoljor.
Men om litiumfettet samlar på sig damm och torkar, så blir det antagligen en utomordentlig slippasta..

Ett tipps kan också vara att ta bort de där jäkla buntbanden som alla har runt gaffelbenen. Det samlas bara grus å skit där som ger repor. Ta bort buntbandet när ni mätt hänget och bromsat på banan nån gång. Har ju inte med tråden att göra egentligen men ändå.

Nu är gaffeln renoverad igen, den gamla oljan var i bägge gaffelbenen totalt miserabel till sin karaktär, trots såpass lite körtid. Allt internt var helt, dock fanns det mycket aluminium, gul metall, samt rester av kolvband/o-ringar i oljan. Misstänker att detta lossnat på bekostnad av slitage i dämpkasetterna, så detta får nog fixas bättre nästa gång det läcker.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back