Kvalité!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag och Oljekyld rev hans motor idag då den gick på 3 burkar på lågvarven och var svår att starta när den var kall. Vi såg först att den hade börjat svettas lite olja vid 3ans cylinder. Första tanken "ahh, topplockspackningen är blåst" och börjar riva. När vi kommit så långt att vi ska börja lossa kammarna tar Oljekyld en titt på sina ventilfjädrar. Då märker vi att en är AV vid utblåset på 2 ans cylinder. Hojen har alltså körts en touring runda från stockholm till skåne och tillbaka och säkert flera mil här hemma med trasig ventilfjäder. Ser hur svetten börjar rinna i Oljekylds panna och ord som korkiga ventiler och trasiga kolvar kommer ur hans mun. Vi forsätter att riva och antar det värsta. Tar av toppen, inte ett märke i kolven! Kollar på ventilen, inte det minsta sne! Helt otroligt. Mina damer och herrar detta ÄR kvalité. Dom gamla gixxer motorerna är verkligen oförstörbara!

Ville bara dela med mig av dagens händelser och konstatera det som många konstaterat innan mig, dom där motorerna är mer eller mindre oförstörbara.

Skickar med en bild där man kan se den trasiga fjädern till vänster (bakom tändstiftshålet svårt att se men kolla i överkant så ser ni).

Bifogat

• trasigfjäder.jpg
    trasigfjäder.jpg
    30 KB · Visningar: 519
Last edited:
Dom är bra, våra gamla hojjar.
Det är konstigt att inte fler sett ljuset. :)

sEiKo skrev:

Ja, i linje med vad folket önskar sig här, så pratar jag om min BIL. Offtopic åt folket, halleluja.

För övrigt har jag kört sönder Oljespruts hoj. Allt är mitt fel.

Mattias skrev:
Ja, i linje med vad folket önskar sig här, så pratar jag om min BIL. Offtopic åt folket, halleluja.

Men din bil kan väl inte paja. Den har ju rejs-vindruta ju! :rolleyes:

Japp, va bara för att du slanga med den och sköt eldlågor som allt hände. :rolleyes:

Mattias skrev:

Min funkar fortfarande, pröva en gång till? :)

Hur gick det med uppkörningen för ägaren till den heta blåa 03,an då?

Han fick ta första svängen på egen hand ner till däckverkstaden eller? :p

urk en sån där plåtburks Suzuki:-(
Var det en GTI är väl ventilerna som promenadkäppar nu om du inte hade sån tur tat den gick av vid start av motorn (vanligt)

Silwer skrev:
Inte för att jag tvivlar på kvaliteten, men det där är nog mer TUR.

Tur och tur, har även provat att köra avgaskammen timad till 72,5 grader istället för 107,5 grader som jag trodde jag hade ställt den till, hojen gav 145 SAE på bakhjulet och jag körde så nån månad. I vilken annan hoj som helst skulle detta ha lett till ventil-krock i samma ögonblick som du trycker på startknappen. Bonnsmide? Visst, men jävligt trevligt bonnsmide!
Och Mattias är oskyldig, det var min stödkontakt som bråkade varje gång han körde över en ojämnhet, denna kontakt ligger nu i botten av soptunnan i garaget, så Mattias är välkommen att gasa antikrunde-hoj igen!

/Oljekyld på EBS konto

Om nånting skulle gå av i min motor så skulle inte jag kalla den oförstörbar.... men det kanske bara är jag?? Dessutom kan dom visst gå sönder, det har jag sett!

Rigge skrev:
Om nånting skulle gå av i min motor så skulle inte jag kalla den oförstörbar.... men det kanske bara är jag?? Dessutom kan dom visst gå sönder, det har jag sett!

Klart saker som ventilfjädrar kan gå sönder när man slänger i eftermarknadsprodukter och plockar ut över 150 häst på bakhjulet.
Det e klart dom KAN gå sönder. Men om vi jämnför med vad som skulle hända i nästan vilken annan motor som helst om man skulle ha av en ventilfjäder så är den ganska oförstörbar.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back