Kvalité Araihjälmar kvalité då och nu?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Har en till känslan gediget byggd Arai RX7 Corsair från 2005 där detaljer för visir, ventiler och knappar fortfarande fungerar utmärkt och kvalitén känns ypperligg(sedan skall man visst byta ut hjälmen lite oftare enligt de som vet). Köpte sedan 2015 en ny Arai RX7-GP där detaljkvaliten efter ett par år känns hyfsat medioker med knappar till ventilationen som tappar sin funktion och småkärvigt att byta visir. Kanske var ett ueselt år just då 2015 men hur känns kvalitén i dagens Arai som har än mer avancerade system för visir och ventilation?
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Tillverkas väl fortfarande för hand i Japan vad jag vet. Är således en av ytterst få tillverkare som inte flyttat produktionen till Kina.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Mina arai har hållit väldigt bra, väldigt nöjd med robustheten i knappar etc i min Tour x4. Tyst i sin klass är den också, däremot lite tung kanske
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har alltid varit väldigt nöjd med kvaliteten på arai, men finns ändå några skillnader på deras nuvarande modeller och tidigare. Jämför jag min senaste RX7-V med en tidigare Quantum (nästan samma modell som tidigare RX7-GP) är det lite högre kvalitetskänsla i en del knappar och reglage och andra exteriöra detaljer. Däremot föredrar jag känslan i den tidigare grå inredningen (på Quantum och RX7-GP) jämfört med den blåa inredningen som jag har nu, men det är kanske en smaksak.

En sak att tänka på när det gäller visiret är att ta loss det emellanåt och rengöra även de delar som annars är dolda av visirmekanismen. Därefter använda den medföljande silikonoljan för att smörja upp. Det undviker att visiret kärvar.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Har alltid varit väldigt nöjd med kvaliteten på arai, men finns ändå några skillnader på deras nuvarande modeller och tidigare. Jämför jag min senaste RX7-V med en tidigare Quantum (nästan samma modell som tidigare RX7-GP) är det lite högre kvalitetskänsla i en del knappar och reglage och andra exteriöra detaljer. Däremot föredrar jag känslan i den tidigare grå inredningen (på Quantum och RX7-GP) jämfört med den blåa inredningen som jag har nu, men det är kanske en smaksak.

En sak att tänka på när det gäller visiret är att ta loss det emellanåt och rengöra även de delar som annars är dolda av visirmekanismen. Därefter använda den medföljande silikonoljan för att smörja upp. Det undviker att visiret kärvar.
Ok ja smörjningen har jag ha missat att göra så det kanske löser det problemet. Ville mest höra om andra upplevt en försämring av kvalitén de med för de kostar ju ändå en slant dessa hjälmar men sitter ju väldigt skönt på huvudet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top