Kvalité Araihjälmar kvalité då och nu?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Har en till känslan gediget byggd Arai RX7 Corsair från 2005 där detaljer för visir, ventiler och knappar fortfarande fungerar utmärkt och kvalitén känns ypperligg(sedan skall man visst byta ut hjälmen lite oftare enligt de som vet). Köpte sedan 2015 en ny Arai RX7-GP där detaljkvaliten efter ett par år känns hyfsat medioker med knappar till ventilationen som tappar sin funktion och småkärvigt att byta visir. Kanske var ett ueselt år just då 2015 men hur känns kvalitén i dagens Arai som har än mer avancerade system för visir och ventilation?
 
Tillverkas väl fortfarande för hand i Japan vad jag vet. Är således en av ytterst få tillverkare som inte flyttat produktionen till Kina.
 
Mina arai har hållit väldigt bra, väldigt nöjd med robustheten i knappar etc i min Tour x4. Tyst i sin klass är den också, däremot lite tung kanske
 
Har alltid varit väldigt nöjd med kvaliteten på arai, men finns ändå några skillnader på deras nuvarande modeller och tidigare. Jämför jag min senaste RX7-V med en tidigare Quantum (nästan samma modell som tidigare RX7-GP) är det lite högre kvalitetskänsla i en del knappar och reglage och andra exteriöra detaljer. Däremot föredrar jag känslan i den tidigare grå inredningen (på Quantum och RX7-GP) jämfört med den blåa inredningen som jag har nu, men det är kanske en smaksak.

En sak att tänka på när det gäller visiret är att ta loss det emellanåt och rengöra även de delar som annars är dolda av visirmekanismen. Därefter använda den medföljande silikonoljan för att smörja upp. Det undviker att visiret kärvar.
 
Har alltid varit väldigt nöjd med kvaliteten på arai, men finns ändå några skillnader på deras nuvarande modeller och tidigare. Jämför jag min senaste RX7-V med en tidigare Quantum (nästan samma modell som tidigare RX7-GP) är det lite högre kvalitetskänsla i en del knappar och reglage och andra exteriöra detaljer. Däremot föredrar jag känslan i den tidigare grå inredningen (på Quantum och RX7-GP) jämfört med den blåa inredningen som jag har nu, men det är kanske en smaksak.

En sak att tänka på när det gäller visiret är att ta loss det emellanåt och rengöra även de delar som annars är dolda av visirmekanismen. Därefter använda den medföljande silikonoljan för att smörja upp. Det undviker att visiret kärvar.
Ok ja smörjningen har jag ha missat att göra så det kanske löser det problemet. Ville mest höra om andra upplevt en försämring av kvalitén de med för de kostar ju ändå en slant dessa hjälmar men sitter ju väldigt skönt på huvudet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top