kvalisort v-block för att mäta vevparti

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska mäta rakhet i vevpartiet till millens motor, och planerar att tillverka/köpa två v-block för detta ändamål.

Duger ytfinishen i dessa: http://www.blocket.se/vi/20340583.htm - eller måste jag ha bättre yta för att få relevanta resultat med indikatorklocka? Visst borde inte ytans exakta grovhet spela någon roll med tanke på att jag inte ska spänna fast delar, utan bara låta vevpartiet rotera i botten av v-klykan?

Exakt, du tänker rätt, det är ytfinheten i din vevaxel som har betydelse.

MEN. det skulle vara bättre om V-blocken inte var så breda. Gör egna i 5mm plåt istället. DÅ kan vevaxeln "kasta" mer utan att bli uppstyrd av V-blocket.

Mats

Undra om man inte kan såga ner dom till en tunnare längd?

Eller dom är kanske extremt super härdade???

Exakt, du tänker rätt, det är ytfinheten i din vevaxel som har betydelse.

MEN. det skulle vara bättre om V-blocken inte var så breda. Gör egna i 5mm plåt istället. DÅ kan vevaxeln "kasta" mer utan att bli uppstyrd av V-blocket.

Mats

Så att svetsa ett U av plåt, där jag har sågat och filat/sandpapprat v-ytorna är bra nog? Hur mycket ytofinhet vågar jag utsätta mina lagerytor för? Jag antar iaf att gridlagerytorna saka vila i v:et, och indikatorklockan ska ligga så långt ut på varje axel som möjligt?

Så att svetsa ett U av plåt, där jag har sågat och filat/sandpapprat v-ytorna är bra nog? Hur mycket ytofinhet vågar jag utsätta mina lagerytor för? Jag antar iaf att gridlagerytorna saka vila i v:et, och indikatorklockan ska ligga så långt ut på varje axel som möjligt?

Har en vevaxel som skulle må bra av lite slipning men i övrigt är rak och fin om din nu visar sig blivit sned. Hur gick det med sprickindikering? (AF1forum)

Har en vevaxel som skulle må bra av lite slipning men i övrigt är rak och fin om din nu visar sig blivit sned. Hur gick det med sprickindikering? (AF1forum)

Har inte fått tag i delarna än, lär dröja några veckor än innan delarna kommit samt jag har en helg ledig från jobb.. att behöva slipa en vev tänker jag inte göra, isf får hojen nog hamna i lådan över dåliga investeringar ;)

Biltemas hjulbalanserare skulle nog vara perfa.

Finns ingen risk att ett kullager rör sig upp/ner eller vobblar på annat sätt? Är ju tusendelar jag vill mäta, så grov som den här veven är, så lär den inte kunna slå sig mycket utan att få sprickor..

Finns ingen risk att ett kullager rör sig upp/ner eller vobblar på annat sätt? Är ju tusendelar jag vill mäta, så grov som den här veven är, så lär den inte kunna slå sig mycket utan att få sprickor..

Ska du mäta 1/1000mm..... hum....???
Jag skulle vara nöjd om den är på ca 1/100mm

Ett friskt kullager vobblar inte så mycket. Du får väl kontrollera det först då!

Men som jag tidigare sagt. Skär ut ett V-block i en tunn plåt. ca 4-5 mm. Är plåten mjukare än vevaxeln är det ingen fara för skador. Behöver inte vara precisions utsågad heller.

En svarv kastar lätt flera 1/10mm. Ingen bra ide.
Om dubbhålen är "Oskuld" så kan det gå bra!

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back