Kvaddade min TZR

Legend.Nico

Nikola Kalesi
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Z800 ABS -16
Vill dela med mig av min olycka!
Okunnig som jag är när det kommer till MC gav jag mig in i ett projekt som skulle visa sig vara mycket svårare en förväntat!
Började med att lacka kåpor i En egen blandad färg som innehåller både vit och guld pårlor och delar av ramen lackas i mjölkvit och blanksvart medans avgassystemet fick mattsvart värmetålig färg.
Satte på en öppen filter, bytte tändstift, bytte både komlig och broms handtag m.m och gjorde även rent förgasaren och alla andra delar som jag kunde se och komma åt!
Idag… Fredag den 23e januari skulle den ut och provköras på parkeringen utanför jobbet och då hände det tragiska!

Det började med att den inte ville starta så jag och mina jobbarkolleger bestämde oss för att putta igång den!
Medans jag backade ut den så råkade jag backa på en kollega som bara stod där i vägen och störde så att back blinkelsen gick av!
Väl ute i det kalla skulle chefen skruva på muttern för att justera backhjulet för att han tyckte att den såg sned ut. Jag bad honom att låta bli men han trotsade mig och började skruva och som förbestämt så skruva han av bulten!!!!!!

Nu står jag där och tänker för mig själv, “Nu kan det inte bli värre en såhär!” Så fel jag hade!
Så jag sätter mig på hojen och lägger den i 2ans växel och mina kolleger börjar att putta på hojen.
Jag släpper ut kopplingen och ger lite gas och Mc`n går igång!
Nu kan Ni föreställa er hur glad jag blev MEN redan efter att hojen har rullat ca 10 meter på den ca 30 meters långa sträckan på parkeringen så börjar hojen att öka i gasen utan att jag vrider på gashandtaget!
Jag grips av panik och försöker bromsa men det hjälper inte och jag märker att banan håller på att ta slut.
“Vad ska jag ta mig till nu? “ Tänker jag, för att framför mig ligger det en dike och straks där efter kommer det en restaurang så jag styr lätt åt höger och bromsar in kraftigt med backbromsen så att backdelen på hojen glider åt vänster och jag landar på min högra sida och glider ca 3 meter längs den blöta, slaskiga asfalten!

En känsla av ilska, besvikelse och sorg griper mig på en och samma gång.
Tankar börjar kretsa kring hur mycket som kan ha gått sönder nu på hojen och vad det kommer att kosta!
Jag reser mig upp och lyfter min pärla och leder henne in i västan igen där jag kan konstatera att
Det har gått sönder en massa och lite till!

Detta var vad som hände mig idag efter jobbet!

tråkigt det där.
Jag har bara två tips.

1. Lär dig använda kopplingen
2. Stay in school och lär dig stava.

3: Mek och provkörning av hoj ska alltid utföras på sin heliga plats. I garaget i sin ensamhet så man vet att allt blir utfört rätt! :fakta

Haha...

Neee!!!!
Hatar skolan och tror inte att jag kommer att lära mig att stava bättre:( Har försökt! Men Ska nog lära mig att använda kopplingen snart:rofl

Jag trodde att parkerings platsen på jobbet var tillräkligt bara men men:rolleyes:

Vet någon vad felet kan va, när gasen är till max då man startar hojen?
Kan det vara någon vajer som det är fel på?

Last edited:
Precis vad jag behövde för att lätta upp humöret lite. Tack! :tummenupp

Stackare, det där lät inte som en bra dag alls.

Nästa gång du finner dig i liknande situation så tror jag att fimpa strömmen vore en god idé, finns både nyckel och nödbrytare till det (den där röda knappen vid gasen). Nu är det slutdrygat från mig, jag känner för dig broder, hoppas du löser problemet med hojen!

Du vet ju vad som sägs… Enes död andres bröd haha!
Alltid kul när man kan glädja andra!

Det samma tänkte jag när jag kom hen idag “ ööööööö”
Men tack broder för din sympati:huvet :huvet

:7peta

Last edited:
Tungt : / Som någon skrev, du kunde gjort massa med saker såsom att vridit av tändningen, frikopplat eller använt dödarknappen. Det är lätt att vara efterklok.
Har du kollat så att gasvajern går ner ordentligt i förgasaren så den inte "hänger på toppen" så den spänns upp något. Lätt att se om trotteln är upplyft om du tar bort luftburken.

Rör sig trottlen sig överhuvudtaget? tänkte om gasvajern gått av, visseligen borde trotteln fjädras ned i nolläge då, men man vet ju aldrig om den fastnat på något fiffigt sätt.

Har du varit o fipplat något på förgasaren? Skruvat max på tomgångskruven kanske?

Last edited:
Skrattade rakt ut när jag läste detta. :rofl Trist med hojen men jävligt roligt skrivet.

Jag satte på ett öppet filter “Sportfilter” gjorde rent runtom förgasaren och fick plocka ur den för att göra rent där under så det kan va så att jag skadade något :va Ska kolla upp det imorgon bitti!
Tack för hjälpen… PS Har ej mc kortet en :rodnar

Kan de vara så enkelt att du glömde soppakranen av ? Motorer brukar ju varva upp när såsen börjar ta slut... iofs brukar den dö ganska direkt efter.

en tanke.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...