Kvadda!!!!

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Jag är så trött på dyyyyra helförsäkringar som kostar mer än hojen på fullbelåning (månadsvis när den är påställd) så jag funderar på att gå över till bara trafik, för hur stor är risken igentligen att man ska totaldemolera hojen.
Självrisken är ju också fet och jag tror att om man kvaddar hojen så våldsamt att den blir helt förstörd så vill eller man nog inte köra hoj nå mer. Vad tror ni om trafik, är det inte så att oftast så är det bara ytliga skador som uppkommer vid klotning, så som repor m.m.

Lås den väl isåfall eller åtminstone ta halvförsäkring, med tanke på stöldrisken..

Nalken skrev:
Lås den väl isåfall eller åtminstone ta halvförsäkring, med tanke på stöldrisken..
Jag låser den väl, och har den inlåst på kvällen, får kolla skillnaden mellan trafik och halv om det är värd det.

Moderna alubox-ramar är jävligt styktåliga som om du ortser från kåpor, lykta och regalage så behöver du vi västa fall byta gaffeln eller kanske en fälg?. Min gamal zx7r som jag körde rakt in i en buss med gick att rädda, det var den körbar igen efter byta av gaffel, kylare och framfälg(naturligt vis var all plast, lykta kåpställing och reglage bara skit). Så om du inte är främmande för krashkåpor så behöver det inte vara dyrare än den självrisk på kanske 6-15000 då får betala på dom flesta försäkringar?.

Hightuned skrev:
Moderna alubox-ramar är jävligt styktåliga som om du ortser från kåpor, lykta och regalage så behöver du vi västa fall byta gaffeln eller kanske en fälg?. Min gamal zx7r som jag körde rakt in i en buss med gick att rädda, det var den körbar igen efter byta av gaffel, kylare och framfälg(naturligt vis var all plast, lykta kåpställing och reglage bara skit). Så om du inte är främmande för krashkåpor så behöver det inte vara dyrare än den självrisk på kanske 6-15000 då får betala på dom flesta försäkringar?.
så sant. Vad gick en framgaffel på??? Krocka du med en buss, det måste ha gjort ont. :död

Problemet är väll att det oftar blir jäkligt dyrt även med en halv förs :(
Jag fick min dom idag på Susab 11200:- året hel/hel ok tycker jag :)

bebbe skrev:
Problemet är väll att det oftar blir jäkligt dyrt även med en halv förs :(
Jag fick min dom idag på Susab 11200:- året hel/hel ok tycker jag :)
Med den summan går det ju, jag har 26000 helår, fast då har jag avställningsmöjlighet som jag utnyttjar fullt, planerar alltid när och om det är värt en dags påställning. Hårt att ha klass 7 hoj....

zx6rman skrev:
så sant. Vad gick en framgaffel på??? Krocka du med en buss, det måste ha gjort ont. :död

En gaffel går på ca 7000 på en svensk skrot eller får för 2-500 dollar på ebay, så visst kan reparationerna gå på över 20000 utan helförsäkring om du gör skrot av hojen. Men räkna av självrisken och extrakostnaden helförsäkring på en sesång så är du även där lätt uppe i över 20000, och risken är ju att om du gör skrot av hoj så är även du så trasig att en kvadda hoj är ditt minsta problem.

Försäkring

tjerna... Jag har en Zx9R 02 Och Jag fick betala 1690kr / Månaden..
Polaren har en zx7R 97 Han betalar 630kr / månaden...

Tommy25 skrev:

Gissa vad det hade kostar om du bodde i Stockholm eller Göteborg?, Jag bor ju själv i en bondhåla och betalde ändå 1900mån för halv förra sesången på en -99 996bp!.

:banana Har en TL 1000 R-00 hos Trygg Hansa, dom sänkte årspremien med 3000 :-/år !!!!!

Bifogat

• ablackeye.gif
    ablackeye.gif
    8.7 KB · Visningar: 66
Tommy25 skrev:
Jag har inte uppnått den magiska åldern 25 än, så sånna premier som ni har kan jag bara glömma... Men vill man ha en sporthoj så vill man och får leva därefter.

Hightuned skrev:
En gaffel går på ca 7000 på en svensk skrot eller får för 2-500 dollar på ebay, så visst kan reparationerna gå på över 20000 utan helförsäkring om du gör skrot av hojen. Men räkna av självrisken och extrakostnaden helförsäkring på en sesång så är du även där lätt uppe i över 20000, och risken är ju att om du gör skrot av hoj så är även du så trasig att en kvadda hoj är ditt minsta problem.

....smällde du in i bussen vid Estö?

Jag kör enbart trafik. Men så har jag hojen inlåst i väggar av tegel och ståldörr.
Och jag är kapabel att laga det jag ställer till med på hojen, vad som än händer.

Kan någon vänlig person tala om för mig varför vi som bor i Stockholm / Göteborg får betala så mycket mer i föräkring än andra?
Jag menar, bara för att man bor i Storstad så krockar man väl inte i första bästa gathörn, eller? jävligt irriterande, verkar bara vara ytterligare ett sätt för bolagen att klämma oss på pengar :arsele ....*morr*

Kanske för att det stjäls sjuttielva gånger mera där??

Edit: Faktiskt ingen aning men tippar på stöld risken iaf. :confused:

Jag kommer nog att köra med halv iaf,
Jag kan stå ut med att laga skiten själv ifall jag klotar.
Men om nån pundare stjäl hojen vill jag ha ersättning.

mossen skrev:
Kan någon vänlig person tala om för mig varför vi som bor i Stockholm / Göteborg får betala så mycket mer i föräkring än andra?
Jag menar, bara för att man bor i Storstad så krockar man väl inte i första bästa gathörn, eller? jävligt irriterande, verkar bara vara ytterligare ett sätt för bolagen att klämma oss på pengar :arsele ....*morr*

Försäkringsbolagen tar ju för givet att du kör mer i stan än en som bor utanför.

Storstad = mer trafik = större risk för olyckor ...

Men det är klart ... det är orättvist ... jag bor på landet men jobbar i Malmö och kör dit varje dag .... :va

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!