Kustbevakarna

gunny5 skrev:
2603011 SATANS JÄVLA H..............................:huvet :huvet :huvet :huvet

Bara att lägga ner framtids planerna... Efter att ha läst lite mera nogrant och ringd ett par samtal visar det sig att jag inte kan ingå i däckpersonalen då jag är röd/grön färgblind:huvet och då inte kan få läkarintyg för sjöfolk.

Vad fan ska man göra nu då:confused:

Maskinister/motormän behöver väl inte ha helt hundra färgseende ??

Aja, nån rättar mig säkert om jag är ute och cyklar :)

Dr.Bike skrev:
2602890 Coolt! Hur blev hennes sj;egenskaper sedan?
*vissa baatar mar inte alltid bra av en forl'ngning.
Aer det nere paa L"urssen?

Hon tappade ingen fart, gör fortfarande 23 knop. Däremot minskade djupgåendet cirka 30 centimeter. Matroserna blev sura efter som det blev mer skrov ovanför vattenytan att måla :D
Bilden är tagen i Rotterdam, Keppel verolme varvet.

Enchantment skrev:
2603208 Hon tappade ingen fart, gör fortfarande 23 knop. Däremot minskade djupgåendet cirka 30 centimeter. Matroserna blev sura efter som det blev mer skrov ovanför vattenytan att måla :D
Bilden är tagen i Rotterdam, Keppel verolme varvet.

AH OK!
Rotterdam inte saa langt bort andaa!

För de som är intresserade att komma ut på sjön, om än inte yrkesmässigt, så är alltid ssrs att rekomendera. Kul båtar, bra övningar och en hel del utbildningar.

supernaut skrev:
2603458 För de som är intresserade att komma ut på sjön, om än inte yrkesmässigt, så är alltid ssrs att rekomendera. Kul båtar, bra övningar och en hel del utbildningar.

Har också funderad på SSRS men bor tyvärr mer än 15min från närmaste station.

Håller med sgtpepper. Helt klart den mest intressanta tråden just nu.

Själv är jag bara rookie och håller på med det första förarbeviset, upp till 12m.
Är uppväxt på en semestersegelbåt (idel Maxibåtar) och har väl planer på att inhandla en liknande båt tids nog.

Kul läsning i tråden om inte annat! :tummenupp

J.Porta skrev:
2603040 Maskinister/motormän behöver väl inte ha helt hundra färgseende ??

Nej då, du behöver ingen rättning. Som motorman behöver du inte ha fullgod syn utan helt ok med glasögon inte heller något krav på färgseende.

Sen är det ju så att det är ju dom tuffa killarna som jobbar i maskin :yoparty
matros kan ju vilken :1pajas som helst bli...:D

kajlyl skrev:
2602587 Jätte bra förklaring Per men räkna pinnarna i gunnis inlägg :7peta

Ja jävlar. Där var 3 pinnar. Klass 8 får man väl knappt köra någonting med? :va

J.Porta skrev:
2603040 Maskinister/motormän behöver väl inte ha helt hundra färgseende ??

Precis. Maskinfolk behöver inte ha hundra färgseende.

Så länge man ser skillnand på en colaburk och en heinekenburk är det okej. :)

Last edited:
Mark skrev:
2602502 Till våren kommer jag förmodligen att få chansen att få en yacht master. Jag har dock inte riktigt förstått vad det innebär.

......tog bort en del text.......

Alla svar är bra svar :)

Mark

http://www.yachtmaster.com/

http://www.rya.org.uk/ Edit:Hittade den engelska sidan

Antar att det är den här du snackar om?

Har en del gamla kollegor/kompisar som höll på i yachtsvängen för ett antal år sen. Skall man tro på vad de säger så är det Brittisk examen som baserar sina behörigheter på antal seglade sjömil o dyl.

Har inget att göra med FB klass VIII(Skeppare B) och klass VII(Skeppare A) som man kan läsa här i Sverige. Fast tydligen väldigt behändig och bra att ha när/om man söker jobb i yachtvärlden.

Sen är ju inte allt guld och gröna skogar bara för man ror iland ett jobb på en privatyacht. Det är inte riktigt samma anställningstrygghet/rättigheter som i ett "vanligt" rederi :gnissla

Last edited:
blacktriple skrev:
2603586 Jag har skrivit lite om hur jag har det när jag är ute och jobbar i den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91793

Jag läste första sidan och kolla på extremt coola bilder! Shit pommes frites! Kör du dom där båtarna? Jag e fett impregnerad :tummenupp

Kolla mitt kontrollrum! 8 mätare och 10 switchar! :yoparty

instrument.jpg

RoLLER skrev:
2603645 Jag läste första sidan och kolla på extremt coola bilder! Shit pommes frites! Kör du dom där båtarna? Jag e fett impregnerad :tummenupp

Kolla mitt kontrollrum! 8 mätare och 10 switchar! :yoparty

instrumenjpg
Hur blev det med uppföljaren till den senaste filmen? Den med Mattias på hoj och dig i båten? Wir mussen es sehen! :mattias

Edit: Den är sjukt fet den båten! :yoparty

J.Porta skrev:
2603582
http://www.rya.org.uk/ Edit:Hittade den engelska sidan
Antar att det är den här du snackar om?
Ja, den är det nog. Det är genom ett annat brittiskt företag (SunSeeker) som vi ska ta denna examen.

J.Porta skrev:
2603582
Har en del gamla kollegor/kompisar som höll på i yachtsvängen för ett antal år sen. Skall man tro på vad de säger så är det Brittisk examen som baserar sina behörigheter på antal seglade sjömil o dyl.

Tydligen väldigt behändig och bra att ha när/om man söker jobb i yachtvärlden.

Sen är ju inte allt guld och gröna skogar bara för man ror iland ett jobb på en privatyacht. Det är inte riktigt samma anställningstrygghet/rättigheter som i ett "vanligt" rederi :gnissla

Har du nån aning om var man kan få veta mer om vad det finns för jobb samt hur man hittar arbete?

Hade varit najs att sommarjobba som yachtchaffis några månader var sommar :cool:

Tack och bock!

Marken

EDIT: Polewrong

Last edited:
hållundan skrev:
2603693 Hur blev det med uppföljaren till den senaste filmen? Den med Mattias på hoj och dig i båten? Wir mussen es sehen! :mattias

Njääää, jag torska så det blir ingen film! :mad:

hållundan skrev:
2603693Edit: Den är sjukt fet den båten! :yoparty

Menar du min så reser sig tuppkammen på mitt huvud! :pussa

hållundan skrev:
2603737 Illa! :mad:

Lätt! Upp med kammen bara, sträck på ryggen! :hihi

Jag är sugen på en UR-DC, typ Flipper Flash eller liknande, för, ditt åk kostar väl ett par kilo över 100kkr?!

Cool... jag sneglade oxå på Flipper Flash och Yamarin 600 Big Ride bla men dom va för små. Jag vill ha en pimpig ruff med högtalare, pr0nbelysning och lite bekvämligheter. Annars så tror jag det e en askul båt till en vettig peng med grima fartresurser.

Den här va jag och kollade på bla.

Jag har aldrig hört benämning UR-DC? Utbildningsradions Day Cruiser?

Jo för 100 kaxiga får du endast motorn, begagnad.

RoLLER skrev:
2603761 Cool... jag sneglade oxå på Flipper Flash och Yamarin 600 Big Ride bla men dom va för små. Jag vill ha en pimpig ruff med högtalare, pr0nbelysning och lite bekvämligheter. Annars så tror jag det e en askul båt till en vettig peng med grima fartresurser.

Den här va jag och kollade på bla.

Jag har aldrig hört benämning UR-DC? Utbildningsradions Day Cruiser?

Jo för 100 kaxiga får du endast motorn, begagnad.
Neä, menade väl mest med UR-DC att det är ursprunget till DC, eller ja, iallafall en banbrytande DayCruiser i Sverige. Typ.

Typ som UR-quattro, eh ja. Egenhändigt påhittat uttryck med UR-DC. Hur som helst. Har hört att Flashen har rätt halvbra skrov och har rätt dålig körställning, men men. Får väl se vad som händer.

Den du länkade till tycker jag är grymt mycket fulare än flashen, faktiskt. Den har väl legat inne på blocket rätt länge den gula va?

Något i denna stilen lockar mig. Den är rätt liten, men men...

hållundan skrev:
2603911 Neä, menade väl mest med UR-DC att det är ursprunget till DC, eller ja, iallafall en banbrytande DayCruiser i Sverige. Typ.

Typ som UR-quattro, eh ja. Egenhändigt påhittat uttryck med UR-DC. Hur som helst. Har hört att Flashen har rätt halvbra skrov och har rätt dålig körställning, men men. Får väl se vad som händer.

Ahhhh, nuuuuuu hajjade jag vad du menade! :huvet :)

hållundan skrev:
2603911Den du länkade till tycker jag är grymt mycket fulare än flashen, faktiskt. Den har väl legat inne på blocket rätt länge den gula va?

Något i denna stilen lockar mig. Den är rätt liten, men men...

Jo jag e beredd att hålla med, helt klart! Flashen e sjysstare än Yamarinen alla dar i veckan. Men den du länkade till hade en supersuxxig motor. Leta efter nån som har en utombordare på 200-225hk ist. Jag scannade blocket men det fanns ingen sån nu, men det kommer och går med jämna mellanrum.

När du väl har hittat den har du en "på-båt" och vi kan tävla. :mad:

Jag har redan stakat ut banan. Från Fisksätra till Waxholm (posörplattan).
Jag bifogar tävlignsbanan, kolla nedanstående bild.

Jag körde den sträckan på 18 minuter i somras, och då hade jag 7 brudar i båten som vägde ca. 7x49kg.

tavlingsbanan.jpg

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back