Kustbevakarna

Dr.Bike skrev:
2600850 Jag växte upp med Mercury och Mercruiser (Quicksilver) så det är mammas gata... ;)
Öppna headers är för läppspelare! Det sa jag iaf till min svåger som fräser omkring med en cigarettebåt med dylikt skit.

Dock! Din 454:a ÄR redan relativt BRA toppad! Dessvärre, och en vanlig portning skulle givetvis finna fler hästar, och en vassare kam osv...
Men läser man lite om motorn (som jag gjort) så HAR den redan High-Flo toppar samt Rullkam (Roller-cam för ditt ego!)
Sen att dessa komponenter VISST går att optimera ytterligare är EN sak, men det kostar mer än det smakar, så det DU behöver, är att ta ett snack med Andersson Turbo... :skrämd

454mag.jpg

Cool... Jo jag har märkt att det e ett jeffla tryck som det e :D Båten gör 60 knop och det e min första säsong på sjön och min första båt så det får duga nästa sommar också. Sen ska jag ha trippla 502 cui's! :mad:

Bifogar ett par bilder på min spisen!

Motor1.jpg


Motor2.jpg
 
Thermal skrev:
2601343 Ja och nej, när jag började att jobba ombord så var det först B&N. Sen köpte Ghorton båten fast bemanning och befraktning sköttes fortfarande av Billigt&Nerkört. Sen efter det så köpte B&N upp Ghorton helt och hållet istället och bildade Transatlantic. Men pappersbåt är det i alla fall. :tummenupp Finn-serien, jag var på FinnFighter, eller FinnFailure som vi så kärleksfyllt kallade henne. :rolleyes:


Ok. Jag har jobbat på Ingrid Gothon samt Tyrusland. Hette nog seapartner då vill jag minnas.
 
Dr.Bike skrev:
2601334
Man tänker ju osökt på bilden där KBV lyckats köra ett djupvikskrov (BevB, BojB-typ) HELT flott! Tror det var i Mysingen! :lol :lol
Ska leta upp den bilden!

:rofl
Ja den var fin, hela båten var torrsatt :D
Upp med bilden, har för mig att det var inne på Hårsfjärden :va
 
Per skrev:
2600899 Antar att du menar systemet som sitter i strb90H. D-gps'n är det inget fel på, däremot de gamla ryska(?) digitala sjökorten från förra seklet som används, de är inget vidare precisa.
Jo, visst körs en hel del 90H men även 90E och diverse andra båtar med olika system både med och utan d-

Handlar inte om det, positionen är det inget fel på, men i förhållande till resten.. även vector kort är ju grundade på mätningar som gjordes för måååånga år sedan. Vissa har rättats till men vissa är fortfarande fel på många meter. Talade med några från hmm.. nått, de åkte iaf runt och kontrollmätte och de berättade samma sak som jag själv upplevt.

Dr.Bike skrev:
2601070 Om vi nu ska visa bilder så...;) 16m över havets vågor ser havet "slätt" ut, men denna natt i engelska kanalen var grym! Jag lovar! Lite grynig bild p.g.a nästan inget ljus.
K32? :)
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2601334
Asch, hittar inte, men en sån här var det:
OES0250.jpg

Riktigt snygga båtar tycker jag, skulle lätt kunna ha en sån som fritidsbåt om jag var grosshandlare. Lagom stor för att vara någorlunda hanterbar :tummenupp
 
kajlyl skrev:


Yes Dude! :tummenupp

Kapten Blåskägg skrev:
2601367 Riktigt snygga båtar tycker jag, skulle lätt kunna ha en sån som fritidsbåt om jag var grosshandlare. Lagom stor för att vara någorlunda hanterbar :tummenupp

Ja fifan! såna har man guppat omkring i! Mycket kompetenta skrov, med, som du säger, hög civil lökfaktor!
 
Last edited:
Kapten Blåskägg skrev:
2601325
Är du kåt på sjögång Micke så kan du titta på "Dödlig fångst" på Discovery :tummenupp
Har inte Discovery, min favvokanal! Får nöja mig med National Geographic Channel :)

Extrema båtar och byggen överhuvudtaget tycker jag är så förbannat kul att se på!
 
gunny5 skrev:
2601360 Jaha, så det är "bara" 4-5 år på skolbänken om man vill jobba på sjön(bryggan).

Vad ska du upp på bryggan o göra? Titta på måsar o dra i gas-spaken, ha sönder precis allt du petar på o sen säga att det bara blev så, fixa så att maskinerna trippar bara för att "du skulle testa en grej" Köra spelen med fullt tightade bromsar o sen klaga på att det låter konstigt? Osv osv osv Det behöver du inte flera år på skolbänken för, det lär du dig på en 2-3dagar. :tummenupp :gnissla
 
Thermal skrev:
2601418 Vad ska du upp på bryggan o göra? Titta på måsar o dra i gas-spaken, ha sönder precis allt du petar på o sen säga att det bara blev så, fixa så att maskinerna trippar bara för att "du skulle testa en grej" Köra spelen med fullt tightade bromsar o sen klaga på att det låter konstigt? Osv osv osv Det behöver du inte flera år på skolbänken för, det lär du dig på en 2-3dagar. :tummenupp :gnissla


Fan, då är jag redan fulllärd:yoparty
 
Thermal skrev:
2601343 Ja och nej, när jag började att jobba ombord så var det först B&N. Sen köpte Ghorton båten fast bemanning och befraktning sköttes fortfarande av Billigt&Nerkört. Sen efter det så köpte B&N upp Ghorton helt och hållet istället och bildade Transatlantic. Men pappersbåt är det i alla fall. :tummenupp Finn-serien, jag var på FinnFighter, eller FinnFailure som vi så kärleksfyllt kallade henne. :rolleyes:

Haha, fan va rörigt det är nuförtiden.

Vi (gamla Cementa) är svenskflaggade, är utchartrade till Heidelberg Cement, vi ägs av norska Klaveness Maritime Logistic och i slutänden är vi bemmandade av Tullock och gänget på Transatlantic.

Jag vet knappt vad jag ska skiva för namn på anställningsavtalen längre:D
Som en salt krydda på slutet har vi nästan bara gotlänningar ombord..

Thermal skrev:
2601418 Vad ska du upp på bryggan o göra? Titta på måsar o dra i gas-spaken, ha sönder precis allt du petar på o sen säga att det bara blev så, fixa så att maskinerna trippar bara för att "du skulle testa en grej" Köra spelen med fullt tightade bromsar o sen klaga på att det låter konstigt? Osv osv osv Det behöver du inte flera år på skolbänken för, det lär du dig på en 2-3dagar. :tummenupp :gnissla

Men det är ju just det vi har er dieselråttor i eran skyddade verkstad till:pannkyss
Att fixa det vi har i sönder alltså..
 
Last edited:
Thermal skrev:
2601418 Vad ska du upp på bryggan o göra? Titta på måsar o dra i gas-spaken, ha sönder precis allt du petar på o sen säga att det bara blev så, fixa så att maskinerna trippar bara för att "du skulle testa en grej" Köra spelen med fullt tightade bromsar o sen klaga på att det låter konstigt? Osv osv osv Det behöver du inte flera år på skolbänken för, det lär du dig på en 2-3dagar. :tummenupp :gnissla

Haha, din gamla smörjarballe.....se så, ner i gruvan igen nu och fetta in nåt lager eller nåt :D
 
Jag har har länge vart intresserad av att vara ute på sjön och jobba och resa till olika kontinenter. Oljeplattformer som lastfartyg. Eftersom tråden handlar om båtar så undrar jag va för olika utbildningar det finns inom lastfartyg. Kapten till "vaktmästare". Någonting som man inte behöver någon direkt utbildning för eller bara behöver gå någon 3 månaderskurs?

edit. fan, jag kan inte tanka ner avsnittet nu. Jävla bibliotekinternet!!
 
MikkE skrev:
2601465 Jag har har länge vart intresserad av att vara ute på sjön och jobba och resa till olika kontinenter. Oljeplattformer som lastfartyg. Eftersom tråden handlar om båtar så undrar jag va för olika utbildningar det finns inom lastfartyg. Kapten till "vaktmästare". Någonting som man inte behöver någon direkt utbildning för eller bara behöver gå någon 3 månaderskurs?

edit. fan, jag kan inte tanka ner avsnittet nu. Jävla bibliotekinternet!!

3 månaderskurs?
Tja, kallskänka eller mässjänta på nån finlandsbåt då kanske.
Då ingår alla personalintriger/kärleksintriger på köpet:)
 
Chirre skrev:
2601482 3 månaderskurs?
Tja, kallskänka eller mässjänta på nån finlandsbåt då kanske.
Då ingår alla personalintriger/kärleksintriger på köpet:)
Haha, "på köpet" :tummenupp

Mja.. det där med en typ 3-månaderskurs var efter något jag hörde från en kollega om en gammal kollega som gick nån utbildning på kort tid och fick sedan jobb på en oljeplattform och borrade. Vet inte om snubben haden nån utbildning tidigare, tror inte det iaf.
 
Esquire skrev:
2601296 Hmm... Inte är det väl någon som skulle lita så blint på en GPS i en bil att de skulle köra enbart efter den?

Tro mig, det finns folk till allt... suck.

Pratade med en kille för några månader sen som var svinförbannad för att hans vägnavigator hade lett honom åt helt fel väderstreck i ca 5 mil innan han upptäckte det. "Det var nära att ödelägga mitt samboförhållande" skrek han. Hade han haft ögonen på vägskyltarna då och då så hade han säkerligen vänt efter ett par km...
 
Kan det löna sig att ta fartygsbefäll klassVIII och försöka komma in i värmen den vägen??
 
Ivil skrev:
2601558 Sunnanvik e väll en av dom större pråmarna som tar sig in i Mälarn va?

Ja det är riktigt. Men att det är en pråm tar ja som en förolämpling:)

Den är byggd efter slussen i Södertälje, inte många centimeter på varje sida när vi går in där.
Är ganska långsamma genom Södertälje kanal till södertäljebornas förtret då Mälarbron ska öppnas.

En bild på Sunnanvik, fast numera är skrovet oranget.
 

Bifogat

  • båt.jpg
    båt.jpg
    9.8 KB · Visningar: 156
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top