Kurvtagningsövning i stora vika. (knäskrap)

Utan att göra anspråk på Besserwisser-titeln, bör knäskrap undvikas på allmänna vägar å i SYNNERHET när avbärarräcken finns i angränsade vägkant :fakta :( :(

Robz skrev:
Utan att göra anspråk på Besserwisser-titeln, bör knäskrap undvikas på allmänna vägar å i SYNNERHET när avbärarräcken finns i angränsade vägkant :fakta :( :(

Där man hamnar om man går av är det inte avbärarräcken utan gräs och ett mjuk djupt dike. Dessutom går det i ca: 50 blås i kurvan. Visst det är en chansning att köra där, men det är den bästa och roligaste kurvan vi hittat.

ehum... Hur hittar en annan till denna fabulösa kurva?? :hej

Caffe skrev:
ehum... Hur hittar en annan till denna fabulösa kurva?? :hej

Ta vägen från Rosenhill mot Stora Vika (vänster ut på vägen som går förbi). Sen följer du den tills den delar sig och det står en skylt till vänster mot St Vika (ca: 2 mil från rosenhill tror jag). Sen har du kurvan framför dig. Det är som en serpentinväg. :tummenupp

Tack ska du ha EBS.

Då har jag två anledningar att åka söder om söder nudå :)

Ähh det är gay att knäskrapa.

Hur f-n gör dom :5sure

Tom skrev:
Några bilder till, från andra hållet.
Lite mörka tyvärr.
Först Den Oljekylde.

Titta det fanns hojar med på bilderna också.. :rolleyes:

Bifogat

• per1_ljus.jpg
    per1_ljus.jpg
    81.3 KB · Visningar: 182
hur var hennes rumpa modifierad? :confused:
Såg ju ut att vara helt "original"...

750RR - fina bilder

Robz skrev:

Du har just gjort dig till Besserwisser :)
Var ligger det farliga med att knäskrapa.
Varför ska man undvika det... Menar du att man alltid ska åka så sakta att man inte behöver eller? Hade du sagt rondeller eller på en parkering med kalla däck hade jag hållit med dig.

maverick_750rr skrev:
hur var hennes rumpa modifierad? :confused:
Såg ju ut att vara helt "original"...

750RR - fina bilder

Menar du hoj-rumpan så är den rensad från original-blinkers och en massa plast, Hella sidoblinkers är monterade brevid baklyset och bagagekrokarna är väck :)
Jag tar det som en komplimang att mitt arbete ser original ut. Menar du Anciols egen rumpa så är den helt original :crash

Last edited:
Gildemeister skrev:
Du har just gjort dig till Besserwisser :)
Var ligger det farliga med att knäskrapa.
Varför ska man undvika det... Menar du att man alltid ska åka så sakta att man inte behöver eller? Hade du sagt rondeller eller på en parkering med kalla däck hade jag hållit med dig.
Inte farligt att knäskrapa - jag gör det så fort jag kommer åt PÅ BANA... glöm att du kan få upp temperaturen på sidorna på däcken genom att gasa rakt fram. Tvärtom kan man i rondeller jobba upp arbetstemperartur, å då göra säkra skrap.
Har en kompis som fick highsider, passerade ett räcke, dönade in i dikeskanten och fick cykeln i ryggen - 6 månader rehab... men visst - skrapa du på! Speciellt med trän vid vägkanterna :crash

Sluta bråka nu barn :) Jag värmer sidorna ordentlig innan det skrapas, kurvan är slät och fin och det går mellan 50-70 km/h. Det är det enda stället jag släpar knän i backen på, och då bara när kameran finns på plats. Normalt kör jag sittandes normalt i sadeln. Rondellskrap är inte min melodi, är allergisk mot dieselspill och annan skit som har en förmåga att samlas i rondeller.

Last edited:
Tom skrev:
Om du menar denna busa så finns du på bild :)

Säg till om du vill ha den mer högupplöst, den är ju lite förminskad för att passa på forumet.
Det är dock inte jag som stod bakom kameran denna gång, utan jag tror det är den Oljekylde.

Kul ! :bow

Nu vet jag hur mycket nerlägg man har när man kör i HD tempo. Man kan ju inte välja sina vänner....

Skicka gärna bilden till mig: goran_widolf@yahoo.se

Det roliga med hemfärden var att min kamrat, som körde HD och som kör mycket friskt för att köra HD, körde ifatt en röd Retta efter Stora Vika. Rettan glorde ett par halvfarliga omkörningar för att bli av med HD'n, men HD'n hängde på. Han tar lite väl mågna risker med sin körning. Efter ca: 1 km körning med en HD 3m efter sig, så svänger rettan in till kanten och slår av på takten för att släppa om HD'n och mig. Han kom aldrig ifatt igen. Undrar vad han tänkte.... :squid

Robz skrev:
Inte farligt att knäskrapa - jag gör det så fort jag kommer åt PÅ BANA... glöm att du kan få upp temperaturen på sidorna på däcken genom att gasa rakt fram. Tvärtom kan man i rondeller jobba upp arbetstemperartur, å då göra säkra skrap.
Har en kompis som fick highsider, passerade ett räcke, dönade in i dikeskanten och fick cykeln i ryggen - 6 månader rehab... men visst - skrapa du på! Speciellt med trän vid vägkanterna :crash

Tråkigt att nån du känner råkade ut för en highsider, det är ju inget som varken du eller jag vill få.
Att få en highsider är beror ju inte på att man har knät i backen utan snarare på ett bakhjulssläpp.
Jag menar... Visst ökar risken för highsider med mycket nedlägg men det går ju faktiskt att skrapa utan för den saken skull ha värsta nedlägget, farten eller gaspådraget.
Kolla på bilderna som grabbarna har postat, inte tycker jag att dom ligger ner som värsta MotoGP racet. Jag är benägen att hålla med dig om att träd, räcken osv inte är det bästa men rodeller är väl nästa som att be om skit, olja, vatten, bensin osv är väl det som oftast finns där. tycker att man läser oftare här på forumet om "klotade när jag försökte knäskrapa på en parkering, rondell".
Inte för att det talar sitt tydliga språk men det säger ju en del om rondeller och parkeringar.

Peace

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back