Kurvtagning vid låg temp

Man skrapar inte puckar för att man vill posera utan för att man måste för att hålla optimal kurvhastighet.
De vette tusan, jag kör fortare och fortare, och skrapar mindre och mindre. Dels kostar puckarna en slant, och det går fort att nöta ut dom om man vill :gnissla dels bromsar dom och hänger man för mycket på pucken förlorar man ju lite av däckens tryck mot marken. Jag använder mest puckarna för att känna efter vars asfalten är, men mer är det inte. Någon direkt vinst med att skrapa puckarna i backen bara för skrapandets skull kan jag inte direkt se? :va
 
De vette tusan, jag kör fortare och fortare, och skrapar mindre och mindre. Dels kostar puckarna en slant, och det går fort att nöta ut dom om man vill :gnissla dels bromsar dom och hänger man för mycket på pucken förlorar man ju lite av däckens tryck mot marken. Jag använder mest puckarna för att känna efter vars asfalten är, men mer är det inte. Någon direkt vinst med att skrapa puckarna i backen bara för skrapandets skull kan jag inte direkt se? :va

Inte det svaret jag söker.

Å jag tycker fortfarande att det är kul.
 
Inte det svaret jag söker.

Å jag tycker fortfarande att det är kul.
Det var iofs inte riktigt dig jag svarade heller... :rolleyes:

Eftersom du inte har svarat på vad du har för däck, däckstryck eller asfaltstemp så är det ganska svårt att ge dig ett vettigt svar. Ett par Z6'or går antagligen att knäskrapa med när dom är 20-30 grader varma, ett par slicks måste upp i 70-80...

Hitta en tunnel så kan du knäskrapa oavsett temp :tummenupp
 
Ta det lugnt för kalla däck är snorhala. Hur lätt det är att få temp i dem varierar mellan olika däck men är det 5 grader då hade jag inte vågat riva av några feta nerlägg på gatan.
 
Det var iofs inte riktigt dig jag svarade heller... :rolleyes:

Eftersom du inte har svarat på vad du har för däck, däckstryck eller asfaltstemp så är det ganska svårt att ge dig ett vettigt svar. Ett par Z6'or går antagligen att knäskrapa med när dom är 20-30 grader varma, ett par slicks måste upp i 70-80...

Hitta en tunnel så kan du knäskrapa oavsett temp :tummenupp

Nåja, håll dina hästar något.
Att hänga ut röven i en lämplig kurva kräver inte mycket av däcken eller föraren.
Det går helt utmärkt att knäskrapa med ett par solvärmda slicks i första böjen på valfri bana, eller gata med för den delen. Däremot går det kanske inte så fort men det är lätt. Slicks fungerar helt utmärkt på gata om man inte är helt mentalt handikappad. Jag har kör till och från på det i två sommrar, och då räknas jag ändå som borderline.
 
Ut å testa. men du såg ju vad som hände med mig när mina däck var iskalla (dock bytat skräpbakdäcket som satt på)

har du sport touring däck typ pilot road, roadsmart å va fan alla nu heter kommer de upp i temp rätt snabbt, bara till att börja leka ;) ses på vägarna
 
Nåja, håll dina hästar något.
Att hänga ut röven i en lämplig kurva kräver inte mycket av däcken eller föraren.
Det går helt utmärkt att knäskrapa med ett par solvärmda slicks i första böjen på valfri bana, eller gata med för den delen. Däremot går det kanske inte så fort men det är lätt. Slicks fungerar helt utmärkt på gata om man inte är helt mentalt handikappad. Jag har kör till och från på det i två sommrar, och då räknas jag ändå som borderline.
Men förlåt då :sissy Jag tänkte ju lite tempo här, inte posöråka ;)
 
Ta det lugnt för kalla däck är snorhala. Hur lätt det är att få temp i dem varierar mellan olika däck men är det 5 grader då hade jag inte vågat riva av några feta nerlägg på gatan.

Ja det är sant. Jag får softa runt. Håller på att kör in hojen ändå:) 30 mil kvar till 100!!

Ut å testa. men du såg ju vad som hände med mig när mina däck var iskalla (dock bytat skräpbakdäcket som satt på)

har du sport touring däck typ pilot road, roadsmart å va fan alla nu heter kommer de upp i temp rätt snabbt, bara till att börja leka ;) ses på vägarna

Ja. Hoppas det gick bra sist. Tyckte det var kul att hjälpa till.

vh Örjan
 
Last edited:
Det är väl bara att åka a-b sen b-a och blåsa på redigt om vägen tillåter det samt at kurvorna ligger med sol på sig :-) Var själv ute idag med 0 i luften och 10 i solen. La ned hyfsad bra och gick på bakhjulet ur vissa kurvor, lite nervöst men redigt gött! Man får bara känna sig fram med lite WOT/bromsningar, ger ju en bra indikasjon tycker jag iallafall :-) HF med knäskrap!
 
Jag använder mest puckarna för att känna efter vars asfalten

Det är väl den enda anledningen till att man skrapar? Själv skrapar jag nästan aldrig, derimot har foten och fotpinne skrapat i.

I RR lägger man väl ut knät i luften för at optimalisera innbroms/sväng och håller det nede för att sänka tyngdpunkt, eller? Sen om man skrapar i när man har knät där så skyddar pucken stället helt enkelt. Allt annat blir väl tidsförlust. Sen gillar väl vissa känslan och andra tycker det ser fräckt ut
 
Precis det svaret jag sökte, tack.

Å ja, det e ju sjuk skönt att slipa puckar. Jag tycker det e kul....
Det här forumet är tyvärr fullt av alltför många oseriösa svar på seriöst menade frågor så jag försöker väl hjälpa till när jag kan. Ta det vackert med nya hojen :tummenupp

Ju mer du hänger av desto mindre behöver du luta hojen och pressa däcken. Kom ihåg att hänga även med överkroppen. Det är där man har största kroppsvikten och verkligen kan påverka hojen.
Draggin800.jpg


...och vid tillfället nedan (Mantorp) skrapade jag fotpinnarna i vissa svängar (och de är inte särskilt låga på en SRAD) eftersom jag inte hängde av på rätt sätt. Se hur däcken är på kanten och lite till.
Du kan säkert allt detta redan...
 

Bifogat

  • DSC_2571-1200.jpg
    DSC_2571-1200.jpg
    124.8 KB · Visningar: 84
Last edited:
Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg lät onödigt "gubbatjurigt". Det jag motsatte mig var att man skulle knäskrapa "bara för att". Man ser så många varje år som hänger som en sidovagn på hojen bara för att kunna ta oskulden på pucken.

Själv lade jag puckarna på hyllan för ett par år sedan och plockar endast fram dom om de nalkas bandag (de är fortfarande i "mint condition".)

Kör ju hojar med en meters sitthöjd idag så jag nöjer mig med att skrapa tår, centralstöd och packväskor... :yoparty
 
Sökte (typ) en analys på hur mycket greppet avtar vid olika temperaturer:).

Jag sjukt sugen på att slipa mina nya puckar. Men allt är splirrans å jag e lite mesig:)

Jag kan slipa in dina puckar gratis om du skickar dem till mig och returporto..:tummenupptillgång till bra slipmaskin..

Lugna dig till värmen, vad har du så bråttom med det för:va och gör det helst på en bana, det är väl inte att rekommendera att knäskrapa alls i trafiken.
 
Jag kan slipa in dina puckar gratis om du skickar dem till mig och returporto..:tummenupptillgång till bra slipmaskin..

Lugna dig till värmen, vad har du så bråttom med det för:va och gör det helst på en bana, det är väl inte att rekommendera att knäskrapa alls i trafiken.

Kan inte låta bli:)

Om du nu bara vill slipa puckar så kan du få komma ner till mitt jobb och sätta dom i bandslipen :D

Eller så sätter jag dig i bandslipen, fullt möjligt.

Kanske sätta dig i fräsen och fräsa in Retta i pannan :tummenupp
 
Last edited:
Jag är snart övertygad om att förra sommarens värmebölja blir den sista värmen vi fick häruppe :(
 
Det är väl den enda anledningen till att man skrapar? Själv skrapar jag nästan aldrig, derimot har foten och fotpinne skrapat i.

I RR lägger man väl ut knät i luften för at optimalisera innbroms/sväng och håller det nede för att sänka tyngdpunkt, eller? Sen om man skrapar i när man har knät där så skyddar pucken stället helt enkelt. Allt annat blir väl tidsförlust. Sen gillar väl vissa känslan och andra tycker det ser fräckt ut

Tyngdpunkten har inget med knät att göra, det sitter i överkroppen, att du skrapar fot/fotpinne är ett tecken på att du behöver jobba mer med överkroppen.

Ned med den, och få den innanför hojen så behöver du inte lägga ned lika mycket, vilket gör att du kan åka fortare, elller med mer marginal.

Många nybörjare är tokstela, sitter spikrakt över styret, gärna med lite upprest kropp, ballen mot tanken och viftar desperat med knät för att få till skrapet...ja-nej. :D
 
Som många vart inne på så är väglaget förrädiskt såhär års, vägsalt och damm liggeer som en film på asfalten och kan ju ge riktigt otäcka kast om man inte tar det lugnt...
Sen var det väl någon tråd om dethär med däcks temperatur, däcken blir ju knappast varma av vanlig gatkörning alls om jag inte mins fel.. kör man inte över sin förmåga så är det ju oftast inga problem ..btw så kan ju rullgrus och diesel förekomma även på en varm och fin sommarväg..
 
Tyngdpunkten har inget med knät att göra, det sitter i överkroppen, att du skrapar fot/fotpinne är ett tecken på att du behöver jobba mer med överkroppen.

Ned med den, och få den innanför hojen så behöver du inte lägga ned lika mycket, vilket gör att du kan åka fortare, elller med mer marginal.

Många nybörjare är tokstela, sitter spikrakt över styret, gärna med lite upprest kropp, ballen mot tanken och viftar desperat med knät för att få till skrapet...ja-nej. :D

Tack för info. Jag är nog inte helt stel men man vill ju inte ha 'posörhäng' heller som man tydligt kan se i denna tråd;) Blir bandebut i sommar så jag har nog shitloads och lära!
 
Tack för info. Jag är nog inte helt stel men man vill ju inte ha 'posörhäng' heller som man tydligt kan se i denna tråd;) Blir bandebut i sommar så jag har nog shitloads och lära!

Skit i vad folk tycker, jobba med överkroppen, få ned den, och innanför hojen. Underarmen mot tanken s.a.s. :) Knät kommer av sig självt bäst är vad det är.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top