kurvtagning gata

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Jag är novis på det här med sporthojsåkning - tycker att det är lite knepigt att ta kurvor i högre hastigheter, men det säger väl sig självt :tungan

När man taggar inför en kurva i högre hastighet - vad ska man tänka på då? Är det inget knäskrap = vurpa, eller vad är det som gäller?

Hur inleder jag ett knäskrap?

Vad jag tror r att man kan inte få berättat för sig hur man ska ta en kurva, själv körde jag och sen ökade man hastigheten med tiden. Råkade tillslut skrapa fotpinnen utan att hänga ut allt för mycket, efter det visste man ungefär hur mycket man kan luta hojen sen var det bara att flytta ut foten och låta knät hänga ut lite när hojen börja ligga.
Annars ett bra sett är att åka med någon som kan åka så han ger dig tips och visar spårval bromspunkter osv.
SH moralpredikan, behöver du fråga tror jag inte du är redo att köra så pass för ett knäskrap.

Men jag är ingen stjärna på hoj om man inte räknar att det gäller att krascha. (så lyssna inte på mig)

Jag håller med Tarasus och även AndreasNO. Insikten om motstyrning är förlösande om man har problem.http://vulcanrider.se/Articles/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf Har man inga problem så har man redan medfödd talang upptäckt detta.

Jag har bara ägt gamla svårkörda skithojar hela mitt liv (vad väghållning anbelangar, alltså med stor gaffelvinkel, stort försprång och vek ram). Och på sådana hojar räcker det inte med att luta sig in i böjen som på en modern sporthoj, man måste brotta omkull dem med motstryrning och konservativt spårval: långt ut till höger innan en vänsterböj osv. Kör man så på en SH så har man nog en bra start.

Men sedan så finns det en värld av fjädringsinställning och däckskunskap som jag är kass på. Men det finns det säkert andra duktiga sporthojstjejer och --killar här som kan.

/J

Last edited:
Jag håller med Tarasus och även AndreasNO. Insikten om motstyrning är förlösande om man har problem.http://vulcanrider.se/Articles/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf Har man inga problem så har man redan medfödd talang upptäckt detta.

Jag har bara ägt gamla svårkörda skithojar hela mitt liv (vad väghållning anbelangar, alltså med stor gaffelvinkel, stort försprång och vek ram). Och på sådana hojar räcker det inte med att luta sig in i böjen som på en modern sporthoj, man måste brotta omkull dem med motstryrning och konservativt spårval: långt ut till höger innan en vänsterböj osv. Kör man så på en SH så har man nog en bra start.

Men sedan så finns det en värld av fjädringsinställning och däckskunskap som jag är kass på. Men det finns det säkert andra duktiga sporthojstjejer och --killar här som kan./J

Skulle vilja säga att du använder motstyrning mer på en sporthoj än någon annan hoj pga det smalastyret. Att bara luta går ingen nytta.

\Masonit

Se inte knäskrap som ett kvitto på att du kör fort. Speciellt på landsväg är förhållandena så stokastiska att man har tagit för stora risker om man lagt ner så att knät trycks ner i backen. OBS, nu menar jag inte de nedlägg och kurvhastigheter som knäpuckswannabe:erna presterar utan när man kör så fort att knät hamnar i backen utan att man riskerar att få sträckskador i ljumsken.

Vill du lära dig köra fort så LÄR DIG KÖRA MJUKT!! Kan du inte det så kan du lägga ner "köra fort" direkt.

Ut och kör på små vägar. Använd inte bromsen utan rulla in i svängen, lägg ner och ge samtidigt lite gas så att hojen stabiliserar sig. Öka gasen sakta så du har bra driv ut ur svängen ... gör detta gång på gång på gång till det sitter och släpp sedan efterhand gasen senare och senare inför en kurva. Inom ett par år har du lärt dig att dosera bromsen in i kurvorna också och då börjar det gå fort ..
Lycka till :tummenupp

Skulle vilja säga att du använder motstyrning mer på en sporthoj än någon annan hoj pga det smalastyret. Att bara luta går ingen nytta.

\Masonit

Ok!
Det var intressant att höra! Jag säger inte emot. Jag vet bara att de sporthojar jag testat nästan ramlar in i böjen jämfört med de staket jag hittills ägt...

Mvh
J

Ok!
Det var intressant att höra! Jag säger inte emot. Jag vet bara att de sporthojar jag testat nästan ramlar in i böjen jämfört med de staket jag hittills ägt...

Mvh
J

Kolla http://www.tonyfoale.com/ ; articles; Basic principles of balancing

Jag har visat ett antal personer den beskrivna effekten mha ett vanligt cykelhjul. En verklig aha-upplevelse :D

Last edited:
Inte för att jag är någon specielt duktig racingförare men jag har precis så som elve beskrev hittat en väg med ett parti rliga kurvor (En uppförsbacke i mitt fal med 3 st 90 - 180 kurvor) som jag bara älskar och för varje gång som jag körde igenom så gick det lite fortare o lite säkrare blev jag oxå. Ta inga onödiga risker på almän väg du vet alldrig vad som finns bakom nästa kurva. Men hur som helst jag kom så långt ner tillslut att jag skrapade fotpinnen på min gammla cbr. nu vet jag hur långt ner jag vågar gå. Har dock inget störe behov av att sätta ut knät då jag inte har några knäpuckar

Det är måhända offtopic, men de sporthojspolare jag har som testat mina hittills ägda hojar har blivit chockade när de testat att svänga med gammelhojar. När jag testat deras är det ju "ingen konst alls" att svänga, de ramlar in i böjen...
/J

Last edited:
Mycket intressant läsning den där Full Kontroll även för en "gubbe" som kört en del hoj i sina dagar och inte har någon ambition att knäskrapa.

När man taggar inför en kurva i högre hastighet - vad ska man tänka på då?
Att du inte satsar hårdare än att du har stenkoll på hela den sträcka - och sidoytor - som du kan överblicka, och har marginal för att väja eller bromsa för sådant som du trots allt missade. That's it.

Jag är novis på det här med sporthojsåkning - tycker att det är lite knepigt att ta kurvor i högre hastigheter, men det säger väl sig självt :tungan

Skit i knäskrapet till o börja med. Det är inget självändamål.
Gå en BKK (Broms o kurvkurs) Samt SH (Sporthojskurs) med SMC. Då lär du dig hantera hojen o har jä-ligt skoj samtidigt. :D

OT: Var hittar jag de däringa kurvorna?

Inte för att jag är någon specielt duktig racingförare men jag har precis så som elve beskrev hittat en väg med ett parti rliga kurvor (En uppförsbacke i mitt fal med 3 st 90 - 180 kurvor) som jag bara älskar och för varje gång som jag körde igenom så gick det lite fortare o lite säkrare blev jag oxå. Ta inga onödiga risker på almän väg du vet alldrig vad som finns bakom nästa kurva. Men hur som helst jag kom så långt ner tillslut att jag skrapade fotpinnen på min gammla cbr. nu vet jag hur långt ner jag vågar gå. Har dock inget störe behov av att sätta ut knät då jag inte har några knäpuckar

Måste bara konstatera att detta med motstyrning som jag under 51 år inte haft en aning om idag gav hojåkningen en ny dimension. Hua så enkelt allt blev nu ;)

Har i.o.f.s. inte haft några problem tidigare men detta gjorde kurvtagningen klart smidigare.

Bra tips!!!

3047945 Måste bara konstatera att detta med motstyrning som jag under 51 år inte haft en aning om idag gav hojåkningen en ny dimension. Hua så enkelt allt blev nu ;)

Har i.o.f.s. inte haft några problem tidigare men detta gjorde kurvtagningen klart smidigare.

Bra tips!!!
jag hoppas du menade 15 år... kan inte tänka mig att nån 60+ sitter bra på en gsx-r.....

och ang mottryck, det svänger som bara den när man använder det :)

Nä menade den totala åldern 51 år, har dock inte kört hoj under alla år ;)

Och jag sitter rätt bra på min hoj :D :D

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...