Kurvor som nyper

Va shit? :fetförvånad

Har vägverket kommit på att det finns fler sätt att förhindra olyckor än att sänka farten överallt? Helt galet!!!

Bra bidrag! Den där kurvan är ju totalt helt livsfarlig! Inte nog att den nyper, den är också alltid full med grus.
Har varit jäkla nära att åkt av där.

Japp, skrev det i min sammanfattning om kruvan... skyltad hastighet på den vägen är 70km/h. Även om man är rutinerad så är just den kruvan jävligt otäck/omöjlig att ta i skyltat hastighet så nog finns det undantag Helldriver.

Last edited:
Omstart, restart, nystart...... jag uttrycer mig visst suddigt.... sorry

För mig är det skillnad när jag kör Mc och Bil.

Med bilen så spelar det ju ingen roll md grus och pott-hål, sladdar ju bara lite brett...

På MCn så är jag skiträdd för lösgrus och potthål, man ligger u och simmar direkt.

Så beroende på vem man ska varna så hamnar skyten på olika ställen.

Prio 1 för mig på MCn är att skyltarna varnar för lösgrus, hål, tjälskador etc för där kan man fara åt helvete redan i laglig fart.

Att varna för kurvorna på bogan och bulten är overkill för där flyger man inte av pga nyp om man inte kör way-over hastighetsskytarna.

Då är det perfekt med en sådan här skylt, om hastighetsskyltarna visar långt högre hastighet än vad som går att köra.

Den här nya och användbara varningsskylten vänder sig nog inte till dig, alltså. Du kör sakta och fint och vet att du måste vara uppmärksam på lösgrus och potthål.

De som kan ha nytta av den är vi som kör lite för fort på småvägar som vi inte riktigt känner till. Jag antar att skylten har kommit till för att det på de här vägarna sker många olyckor till följd av för hög fart. Inte av potthål och lösgrus.

Kan upplysa om att den här kurvan
http://maps.google.com/maps?f=q&sou...20.234332&sspn=0.015018,0.049052&ie=UTF8&z=15
är en 70kurva.
Det är en mycket lömsk kurva för det är 90 i ingången av den långa högersvängen. Nånstans just före det nyper till blir det 70.

Vet man inte om detta kommer man att råka ut för en mycket otrevlig överaskning, då man ligger mitt i en högersväng o måste bromsa ned.

Visst kan man ta kurvan i laglig hastighet på torr sommarasfalt. Det är om det är regn/fukt på körbanan du åker dit. O i just den här kurvan o precis där det nyper där kan det vara fuktigt LÄNGE. Alltid skugga där. Snön ligger tex kvar på asfalten 2-3v efter att resten av den 13mil långa sträckan mellan Skellefteå till Umeå blit torr (inte bara att snön smällt)

Jag som kan vägen utan o innan har inga problem med den då jag vet hur den ska tas. Men alla som inte har kört där eller max 1-2ggr / år åker dit i laglig hastighet på kurvan.

Så denna skyllt om nypande kurvor är riktigt bra.
Speciellt om man inte är van just den väg man kör på.

(PS har skickat in denna som förslag)

För alla n00bs är den livsviktig.
Med nybakat MC-kort har man inte så stor chans när kurvan plötsligt svänger duktigt mer i slutet om man inte är en naturbegåvning.

Så även om inte alla tycker sig ha nytta av en sådan skylt så är den ovärderlig för andra.

Jag är övertygad om att den kommer att rädda liv.

Den här nya och användbara varningsskylten vänder sig nog inte till dig, alltså. Du kör sakta och fint och vet att du måste vara uppmärksam på lösgrus och potthål.

De som kan ha nytta av den är vi som kör lite för fort på småvägar som vi inte riktigt känner till. Jag antar att skylten har kommit till för att det på de här vägarna sker många olyckor till följd av för hög fart. Inte av potthål och lösgrus.

Hur många kurvor finns det i Sverige?

"Nypande kurva" ska sättas upp på ett 30-tal platser."

Blir ju bara en i varje landskap, fattar inte hur det ska rädda när du säger:

"De som kan ha nytta av den är vi som kör lite för fort på småvägar som vi inte riktigt känner till."

Skulle väl behövas mer än 30 st skyltar ?

Bara på en av mina favoritväger (skyltad 70 km/h) finns mer än 30 kurvor jag inte klarar att hålla 70 genom.

Last edited:
Tror inte detta förslaget gäller traktorstigar- Utan landsvägar ;)

Hur många kurvor finns det i Sverige?

"Nypande kurva" ska sättas upp på ett 30-tal platser."

Blir ju bara en i varje landskap, fattar inte hur det ska rädda när du säger:

"De som kan ha nytta av den är vi som kör lite för fort på småvägar som vi inte riktigt känner till."

Skulle väl behövas mer än 30 st skyltar ?

Bara på en av mina favoritväger (skyltad 70 km/h) finns mer än 30 kurvor jag inte klarar att hålla 70 genom.

kan man inte också addera en eller två siffror till befintliga "skarp kurva"-skylten (den med bananen på) som talar om hur skarp den är och nypningsgrad? (alt bar en siffra som anger nån slags svårighetsgrad på kurvan i angiven hastighet)

Last edited:
Visst, alla hojar kan läggas ner rejält utan att det händer något, men då måste du veta vart gränsen går för din motorcykel.
MEN det är inte problemet.
Problemet är DU som sitter bakom styret.
DU som sitter bakom styret är en människa, men inbyggda överlevnadsreaktioner, alltså när hjärnan får en indikation på att det är fara för livet.
Situation: DU kommer in i en kurva och TROR att du vet hur den ser ut, utgången av kurvan är skymd. Problemet är när du inser att kurvan nyper.
Vad tror NI händer?

Jag säger inte att det händer alla, men har man aldrig varit i en sådan situation eller tränat på hur man kan göra när en sådan situation uppstår KAN det bli problem.

Gustav1: Jag förmodar att det du skrev var ironi. Syftet är troligtvis inte att vi ska kunna köra fortare.

Tycker det är katastrof när SMC som arbetar FÖR oss motorcyklister och VI motorcyklister inte kan se när SMC gör det bättre för oss, genom dessa skyltar.

/Marie SMC-medlem

Omstart, restart, nystart...... jag uttrycer mig visst suddigt.... sorry

För mig är det skillnad när jag kör Mc och Bil.

Med bilen så spelar det ju ingen roll md grus och pott-hål, sladdar ju bara lite brett...

På MCn så är jag skiträdd för lösgrus och potthål, man ligger u och simmar direkt.

Så beroende på vem man ska varna så hamnar skyten på olika ställen.

Prio 1 för mig på MCn är att skyltarna varnar för lösgrus, hål, tjälskador etc för där kan man fara åt helvete redan i laglig fart.

Att varna för kurvorna på bogan och bulten är overkill för där flyger man inte av pga nyp om man inte kör way-over hastighetsskytarna.

Då är det perfekt med en sådan här skylt, om hastighetsskyltarna visar långt högre hastighet än vad som går att köra.

Hur vill du att det ska gå att lösa med åka runt sätta upp skyltar för att varna för hål i vägen? dela ut vars en skylt till alla i sverige så kör man förbi ett hål eller grus på vägen ska man stanna o sätta upp?

Nee dessa nypande kurv skyltarna anser jag vara väldigt bra! har varit med om en del kurvor främst när man varit på vilse turerna ^^... där en del åkt av just pga kurvan nyper till och att man inte håller en hastighet som tillåter att man svänger ännu starkare.

Kopierar och klistrar in det jag skrev på svmc.se formuet.

Jag blir livrädd när jag läser era inlägg i den här tråden.

Maria går här ut och frågar efter en viss typ av kurva för att vi ska kunna öka säkerheten för oss motorcykelförare och NI formligen spamar sönder tråden med nonsens som i princip betyder att kör man för fort så får man skylla sig själv...
Människan är inte konstruerad för att färdas snabbare än 7 km/h. Allt över det försätter hjärnan i en stressituation. I stressituationer har vi större tendenser att ta fel beslut. '

Seriöst... Hjälp Maria att hitta de kurvor hon letar istället. Om de skyltarna räddar livet på en enda person så är det absolut värt det.

Va shit? :fetförvånad

Har vägverket kommit på att det finns fler sätt att förhindra olyckor än att sänka farten överallt? Helt galet!!!

Det känns så :banana
Finns nånstans i länkerna Maria angav i början på tråden - ett kontrakt på 9 punkter som VV´s fd General Direktör underskrev med SMC för några år sedan.

Ett av punkterna är skyltning specifikt för MC - vart vi var överns att kurvor sopm nyper är problem. Bilden av skylten (som i princip inte existerar enligt VVs regulativ) är fotat nere i Västra Götaland - vart den faktisk finns! Om den kommande MC skylt kommer ut exakt så där - vett inga än!

Vi gissar (dvs jag och några flera SMC´are) att det är typ 30 till 70 såna nypande kurvor i landet - så självfallet är denna kurv typ inte vanliga för alla!

Tar man Generator bojen på Bågesundet - är det huvudsakligt sporthojer jag har varit med att plucka upp. Inga har dött där - sedan man tog bort stålräcket. Men flera brytna ben, nyckelben och armer har gått åt - utan hjälp av lösgrus. Sannolikt har det varit måndags ex. av sporthojer som inte har kunnit luta nog!

Lösgrus är såklart ett problem - jätteproblem. Finns även det med i 9 punkts programmet, fast det kallas stödremsor i VV termer. Olika alternativ stödremsor har testas - och vi avvakter en rapport om detta.
Utmaningen är att hitta en beläggning vart vattnet rinnar av, hållbarhet och pris bättra än grus - och sedan ska det vara så bil och tung trafik inte får enklare att gena!
Med lite tur - ku man nästan tro att curbs är en framtid..

Vi behöver fortfarande flera förslag på kurvor som nyper...

Snart blir vår....

• Gilla
Reaktioner: R2
kan man inte också addera en eller två siffror till befintliga "skarp kurva"-skylten (den med bananen på) som talar om hur skarp den är och nypningsgrad? (alt bar en siffra som anger nån slags svårighetsgrad på kurvan i angiven hastighet)

Hoppas jag inte, då kommer många att blint lita på att det som står på skylten. Om det går åt helvete så har de bara ännu en anledning att skylla på. Ni vet, fel däck, grus, kobajs osv. Det är ju aldrig föraren som gör en felbedömning väl?

Gustav1: Jag förmodar att det du skrev var ironi. Syftet är troligtvis inte att vi ska kunna köra fortare.

Absolut inte ironiskt. Faktum är att jättemånga av oss kör för fort. Det skulle väl möjligen lösas genom elektroniska fartspärrar och färdskrivare där man kan få böter retroaktivt.
En varnande skylt skulle väl absolut få en eller annan av oss att tänka oss för lite extra.

Back