Kursplan privat övningskörning sökes

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hej.
Vet att det finns rätt många här som tagit sitt A kort som privatist.

Undrar om det är någon som har en bra kursplan som man kan använda som bas i körningen.
Frugan ska ta MC kort nu i sommar så det hade varit bra att ha en kursplan att följa så man vet att man går igenom allt.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
För teoriprovet är det väl bra att köpa mc böckerna man behöver. Provet bör man klara utan större problem om man läst boken och gjort övningsfrågorna.

Är det första gången man kör motordrivna två hjulingar så är det väl bra att träna på en parkering med det grundläggande. Växling, broms och koppling.

Skolan jag körde på undra om jag kört nåt tidigare. Jag har ju kört cross när jag var yngre och så sa han att jag skulle köra en sväng på hans parkering för att visa. Sen åkte vi ut i trafiken och körde lite allmänt.

Sen stanna vi och prata lite och läraren körde sen först och visade hur man ska placera sig och liknande. Sen fick jag köra först och göra det han lärde mig. När man kan detta så bör man träna på låg och högfarts banan samt inbromsningen.

Placering och vara tydlig är väldigt viktigt när du är ute i trafiken.

Jag hade nog velat köra lite mer allmänt bara för att det var kul, men att pröjsa 1000kr timmen för att bara köra är lite mycket. Jag hade nog börjat med det grundläggande och sen bara ut och åka en del så man för känslan och verkligen börjar gilla det.

Sen kan man varva med låg/hög fartbanan emellanåt. Jag skulle nog inte köra det för mycket i början då det är det tråkigare momentet.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Håller med om att hög/lågfartsbanorna är den tråkiga biten, men även det som är svårast att lära sig.

Men annars så är det ungefär så som va har planerat det.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag började på parkering med broms, gas och växling. Hade ingen vana alls från tvåhjuliga motorfordon.

När jag kände att jag inte var helt livsfarlig i trafiken så blev det i stort sett bara körning på vägarna. Varvade landsväg med stadskörning där ju lågfartsmoment ofta finns med iom rödljus och köer.

Sen strax innan uppkörning (3 veckor kanske) så hårdtränade jag lågfartsbanor så man verkligen fick in känslan för det.

Fast så kuggade jag ju lågfarten 2 gånger innan det till slut funkade som det skulle :gnissla
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Följande ordning körde jag på körskola i sommars:

Körlektioner:
Bana (80 min)
Bana (80 min)
City (Villastaden)
City (förbud, enkelriktat, cityringen)
Grus, Landsväg & Vänstersväng (80 min)
Kurvteknik
City (Villastaden & cityringen) (60 min)
Kurvteknik (60 min)
Kurvteknik (60 min)
Bana (80 min)
Bana (80 min)
Uppkörning

Bana = Lågfart/högfart och broms test.
Mina förkunskaper vara att ha kört moppe samt provas polarna trail och cross.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Följande ordning körde jag på körskola i sommars:

Körlektioner:
Bana (80 min)
Bana (80 min)
City (Villastaden)
City (förbud, enkelriktat, cityringen)
Grus, Landsväg & Vänstersväng (80 min)
Kurvteknik
City (Villastaden & cityringen) (60 min)
Kurvteknik (60 min)
Kurvteknik (60 min)
Bana (80 min)
Bana (80 min)
Uppkörning

Bana = Lågfart/högfart och broms test.
Mina förkunskaper vara att ha kört moppe samt provas polarna trail och cross.

Tackar, ska ta å skriva upp detta så har man lite riktlinjer för vad man ska gå igenom :)

här finns lite bilder/filmer och info som kan vara till nytta.

http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/

Har kikat och läst igenom där, skickat länken till frugan med så hon kan glo igenom :) Tackar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nöt lågfartskonbanan så att den sitter i sömnen. Det är den som är "svår" , eller åtminstone där pengarna försvinner om du tar det via körskola.

Ha man B-kort sen tidigare och erfarenhet av att vistas i trafiken så är resten lätt.
Men ta för säkerhets skull 1-2 lektioner stadstrafik och 1-2 lektioner landsväg för att få kläm på t ex placering i korsningen och hur man "ska" placera sig i kurvor på landsväg.

I om att det är en kvinna som ska ta lappen så kan du dubbla antalet lektioner.
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Vill påstå att banaorna och trafiken (för vana av att köra och läsa trafik) kan man öva på mest, som nån nämner har man B kort bör man kunna regler och köra i trafiken, plagering är ju otroligt viktigt och bromsberedskap i tätort/villakvarter.
Ta med en termos kaffe och markera upp banor och nöt, öva bromsteknikså går det ganska fort.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Jag har varit handledare för ett antal genom åren och jag brykar lägga fokus på konbanorna. Då varva hög och lågfart samt bromsningen.
Jag tycker man tappar sin egen fokus efter max en timma så då blir det en liten sväng i trafik för att tänka på annat sen ut på banan igen.

Känner man att det är en dag då inget stämmer så anser jag att det inte är värt att nöta den dagen utan bättre att "eleven" har en bra känsla i kroppen och inte tycker att allt bara är jobbigt och svårt.
Jag kör hellre fler korta stunder med bra känsla och fokus på det man gör.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
# alltid bromsa med både fram- och bakbroms - visa tydligt så att handen och foten syns
# stopp och start i backe, inkl titta backspegel, blinka, titta över axel
# visa tydlig bromsberedskap där bil, fotgängare, cyklist mm kan tänkas svänga ut. Eller älg typ:)
# köra grusväg, placering, växel, inkl hitta lämpligt ställe att vända
# skära kurvor på rätt sätt på landsväg, både enkelkurvor och seriekurvor
# vrida huvudet ofta för att visa att man kollar backspegeln, och över axeln såklart
# motorbromsa in i kurvor och gasa ut ur dem
# inte fegköra och bli ett hinder för andra
# avstånd till andra, både i trafik och vid stopp
# placering, samt blinka in och ut ur rondeller
# inte tvärbromsa vid rödljus och korsningar, utan planera mjukt stopp, placera sig
# "kör till "Tjottahejti"", liksom då kunna följa vägskyltar dit, planera, placera sig
# vid raksträckor, placering strax vänster om mitten
# bra och tydlig placering när man ska svänga in på annan väg
# blicken långt fram

hur var nu lilla ramsan när man skulle blinka, "backspegel, axel, blinka". Glömt så fort jag tog kortet:) Nu bara kör man ju och gör det där instinktivt...
Men det är väl typ det de kollar. Förutom manöverbanan då.
Sen står väl just en sån kursplan rätt tydligt i mc-boken?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Följande ordning körde jag på körskola i sommars:

Körlektioner:
Bana (80 min)
Bana (80 min)
City (Villastaden)
City (förbud, enkelriktat, cityringen)
Grus, Landsväg & Vänstersväng (80 min)
Kurvteknik
City (Villastaden & cityringen) (60 min)
Kurvteknik (60 min)
Kurvteknik (60 min)
Bana (80 min)
Bana (80 min)
Uppkörning

Bana = Lågfart/högfart och broms test.
Mina förkunskaper vara att ha kört moppe samt provas polarna trail och cross.

Min ordning:
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Bana (70 min)
Trafik (både tätort och landsväg, 90 min)
Trafik (både tätort och landsväg, 90 min)
Bana (70 min)
Uppkörning (fixade det på första försöket)
Förkunskaper hade jag lite med crosskörning som grabb och allmänt intresse för fordon.

På banan tränade jag lågfart, inbromsning och undanmanövern, bara att nöta den svåraste lågfartsbanan och sedan lite då och då göra inbromsning/undanmanöver. Inga problem sedan med uppkörningen då det bara var att lugnt fixa lågfarten och kontrollen med ett gillande nickande från tjänstemannen. Men visst var det träligt att nöta konbana i stekande sol eller i regnet.
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tog mitt förra året som privatist,
Lågfart/inbromsning 85% av tiden, några landsvägskörningar & placering 10% 5% stadskörning
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jag har haft körkort sen jag va 18 (27 nu) tog körkort förra året och körskoleläraren frågade hur länge jag haft körkort. sa att jag haft det i 8 år och då va det inga beskymmer med trafiken, vi drog direkt till låg/högfartsbanan.

Efter ett par gånger på teknikbanan körde vi i stan och där var jag inte så bra som jag trodde! Främst var placeringar i sväng/filbyte. Var van med att vara i mitten av vägen oavsett var jag skulle svänga, då man egentligen ska ha placera sig där däcken är var man nu ska svänga.
Högersväng, ja då ska hojen vara där högerdäcken är och tvärt om. Vänstersväng ska man titta sig över axeln, blinka och placera sig där vänsterdäcken är på en bil.

Nu skiter man i det för det mesta, fast det kan man inte göra när man ska köra upp :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top