Kurser på Tuvängens gokartbana 2010

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Hej på er körsugna!:D

Sommarväglaget börjar ta grepp om vägarna och allt fler motorcyklister vågar sig ut i den flämtande vårsolen med sina motorcyklar!
Så vad är väll mer rätt än att börja fundera på när man skall delta på gokartbanekurserna för att utveckla sig som förare och ha skoj:yoparty

Den 8 Maj blir det premiär med lite av en nystart för Tuvängen-kurserna.
Banägaren håller på att bygga upp ett nytt hus med kafeteria, riktiga toaletter m.m. och banan byggs om lite nätt och lagomt året till ära.

Vi hoppas även på att Tuvängen skall komma att bli en naturlig samlingsplats för MC-folk som inte deltar på kurserna iom möjlighet till fika m.m.. Eventuellt kommer verksamhet så som filmvisning eller liknande kunna äga rum i de nya lokalerna, vi får se var det bär hän till sommaren. Håll er uppdaterade på forumet och hemsidan!

Då vi motorcyklister i Stockholm/Uppsalaområdet i år även har fått kursverksamhet på Järfälla Gokartbana, har vi likriktat priserna för alla tre banor i distrikten till 200:- för SMC-medlemmar respektive 300:- annat löst folk:tungan

SMC har bestämt att Gokartbane-kurserna i år skall benämnas ”Grundkurs Knix”, så håll ögonen öppna för ordet Knix när ni söker information om just dessa kurser ;-)

Information om Tuvängen finns här http://tuvangen.smcstockholm.se/ samt i den kursfolder som kommer till er i Stockholmsområdet med nästa MC-folket.
Vägbeskrivning till Tuvängen finns under länken ovan. Vill man titta på en karta är Glasbergakrog ett bra ställe att sikta på, därifrån är det skyltat till banan. Se karta: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Glasbergakrog
Edit: Nu har även "Knix-boken kommit ut, läs och begrunda:)
http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Uppsala/Dokument/Rörken/GK%20Knix%202010%20web.pdf
(man kan behöva installera något program som visar PDF:er för kunna läsa boken, tex "Acrobat Reader" som finns gratis på http://www.adobe.com/se/ )

Knix Järfälla och Rörken går under SMC Uppsala och information om dessa finns bland annat här http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=633

Knix Tuvängen håller på tom 25 September.

Fett välkomna!
Tuvisgruppen
SMC Stockholm

Ps
Glömt inte bort Avrostningarna/Grundkurserna, det är ju ett naturligt sätt att börja MC-säsongen. Vingla inte runt som andra moppefuckon hela året:gnissla
För mer info, se länk: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5091
Ds

Last edited:
"Upplägget för Tuvängenkurserna kommer i år vara influerat av de coola kurserna på Rörken i Uppsala."

Får man försiktigt undra vad som var coolare med rörken-kurserna än tuvängen-kurserna förra året?

Självklart får man fråga, det är liksom lite av tanken med hela upplägget :tummenupp
Vi vill helt enkelt skapa en trevlig och avslappnad atmosfär på Tuvängen, precis som på Rörken:)

Alla som vill utveckla sig är hjärtligt välkomna, gamla liksom helt nya deltagare!

OK, körde bara en gång på varje ställe i sommar, men tuvängen kändes mer avslappnat måste jag säga, råd från indtruktörerna och sen får man testa det som dom tipsa om i eget tempo.

på rörken var man ju iaf i gröna gruppen betydligt mer låst till exakt vad man skulle göra i varje ögonblick, men det kanske är så ni vill likforma alla gocart-kurserna?

(sorry om jag låter negativ, och jag har ju bara kört en gång på varjeställe, men spontant var tuväng så roligt och rörken så tråkigt att jag åkte innan det var slut)

OK, körde bara en gång på varje ställe i sommar, men tuvängen kändes mer avslappnat måste jag säga, råd från indtruktörerna och sen får man testa det som dom tipsa om i eget tempo.

på rörken var man ju iaf i gröna gruppen betydligt mer låst till exakt vad man skulle göra i varje ögonblick, men det kanske är så ni vill likforma alla gocart-kurserna?

(sorry om jag låter negativ, och jag har ju bara kört en gång på varjeställe, men spontant var tuväng så roligt och rörken så tråkigt att jag åkte innan det var slut)

Hmmm, det var ju lite synd att du upplevde det så. Jag brukar ha hand om blå grupp på Rörken och åtminstone där försöker vi inte ha det så låst. Jag brukar poängtera att övningarna är endast förslag, vill man träna på något annat så kan man göra det, eller man kanske bara vill åka runt och känna på banan. Jag brukar också vara på Tuvängen så ofta jag har möjlighet och det är verkligen en jätterolig bana, ska bli kul att se hur den ser ut efter ombyggnaden, är det någon som har några bilder?

janne:precis så som jag vill ha det, kanske bara hade otur på rörken då =)
Eller så är gröna gruppen hårdare hållen?

janne:precis så som jag vill ha det, kanske bara hade otur på rörken då =)
Eller så är gröna gruppen hårdare hållen?

Ja, jag tror det. Kanhända att gröna gruppen, eftersom det är nybörjargruppen, hålls i lite stramare tyglar. Försök byta upp dig till blå eller röd om det känns OK. Röd är ju snabbast men troligen också friast.

Självklart får man fråga, det är liksom lite av tanken med hela upplägget :tummenupp
Vi vill helt enkelt skapa en trevlig och avslappnad atmosfär på Tuvängen, precis som på Rörken:)

Alla som vill utveckla sig är hjärtligt välkomna, gamla liksom helt nya deltagare!
Nu förstår inte jag riktigt istället...

Har det varit så dålig stämning på Tuvängen förra året och åren innan dess, att man nu marknadsför Tuvängen med att det nu ska bli trevligt och avslappnat där? Har det inte varit trevligt och avslappnat på Tuvängen förut?

Jag har kört på både Rörken och Tuvängen och tycker att det har varit trevlig och avslappnad stämning på båda platserna.

Visst är det härligt att alla verkar vilja ha det trevligt på kurserna:tummenupp
Kjecop: Jag satt just och åt middag med en viss annan Cop, en Leif H. Kul att ni verkar ha funnit varandra häromhelgen:krama

Vad kul! Leif är riktigt trevlig :tummenupp

Jag fick inget svar på det där med att ni nu ska ha trevligt på Tuvängen och jag vet inte om det är jag som missförstått det du skrivit. Men har det inte varit trevligt på Tuvängen förut menar du? :va

Att det inte skulle vara en avslappnad och trevlig stämning på Tuvängen är i alla fall inget jag varit med om de åren jag kört där. Har alltid varit kanon!

Förra året tyckte jag att det var mer stressigt på rörken och dålig planering för man hann aldrig riktigt gå igenom vad som skulle hända inför nästa pass.
På tuvis så har det vart mer så att man har hunnit prata mycket med instruktörerna innan nästa pass.

Dock tycker ja banan på rörken är bra mycket roligare än tuvis, hoppas de har ändrat lite på tuvis så det inte är så mycket "raksträckor".

Jag vill bara ge alla inblandade som fått igenom det här med rörken, järfälla och tuvängen en stor :tummenupp !

Jag började köra uppe på Rörken med min 125a när KalleNorton slet med mig ett par år sedan. Då fick jag upp ögonen för att köra "bana" och klev sedan vidare med att köra roadracing. Utan SMC och Rörken hade jag nog aldrig "vågat" börja med roadracing.

Jaja, jag ville bara säga tack till alla som är inblandade i dessa arrangemang och får det att funka!

//Sebastian

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...