Kurs i att bygga elracingmotorcykel

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Campus Francorchamps facility erbjuder kurser i att bygga elmotorcykar för racing. Den fem dagar långa kursen ger teori om elmotorcyklar, samtidigt som eleven bygger varsin egen elracehoj. Eleven får behålla hojen efter kursen, och även köra den på Spa-banan.

http://learn.egrandprix.org/

Jag tycker det helt klart verkar värt kursavgiften på €8000.

EDIT: Kursavgiften är höjd till "approximately €10,000" enligt hemsidan 2011-01-23
 
Last edited:
Om man får bygga en likadan hoj som dom själva tävlade med i år så är det SJUKT billigt!
Nog för att batterierna blir billigare rätt fort men jag tror nog dom går med förlust medvetet för att få fler startande till serien till nästa år. Bara komponenterna borde kosta betydligt mer.


Svårt att säga hur långt hojen skulle räcka nästa år men i formula 75-klassen kan den nog vara hyfsat bra.

Anmäl er nu så vi får en lite bredare elracingbas i Sverige!

/Josef
Morris Motorcycles Racing Team
 
Om man får bygga en likadan hoj som dom själva tävlade med i år så är det SJUKT billigt!
Nog för att batterierna blir billigare rätt fort men jag tror nog dom går med förlust medvetet för att få fler startande till serien till nästa år. Bara komponenterna borde kosta betydligt mer.


Svårt att säga hur långt hojen skulle räcka nästa år men i formula 75-klassen kan den nog vara hyfsat bra.

Anmäl er nu så vi får en lite bredare elracingbas i Sverige!

/Josef
Morris Motorcycles Racing Team

Formula 75 klassen??? Förklara tack!:)
 
Formula 75 klassen??? Förklara tack!:)

Det blir två klasser i TTXGP nästa år:

Formula GP (max 250kg)
Formula 75 (max 200kg, max 7,5KwH)

Ändringar till 2011.

Troligen vill man skapa en billigare instegsklass genom att begränsa batterikapaciteten och därmed få in fler tävlande. Det kommer att bli riktigt tufft i GP-klassen nästa år efter att Munch och CRP nu visat var skåpet ska stå och Zongchen har ett fabriksteam. Detta kommer i värsta fall göra att amatörteam som oss blir avskräckta.
 
På några svenska högskolor får man bygga racingbil helt gratis.
Visstvisst, men då är det ju en stor grupp som bygger bilen, och de får inte behålla den. I den här kursen får man behålla hojen som man byggt.

Håller med Josef, det låter väldigt billigt, ifall det är sån hoj som de mekar med på bilden, d.v.s ett sporthojs-chassie med dubbla Agni-motorer. Kanske är kursen subventionerad på något sätt.
 

Bifogat

  • elhojskurs.JPG
    elhojskurs.JPG
    61.8 KB · Visningar: 259
Inte gratis men jag tror du skulle fått köpa lös vilken som helst av de bilarna för €8000.
Tror du? budgeten ligger väl på flera hundra tusen.

Det blir två klasser i TTXGP nästa år:

Formula GP (max 250kg)
Formula 75 (max 200kg, max 7,5KwH)

Ändringar till 2011.

Troligen vill man skapa en billigare instegsklass genom att begränsa batterikapaciteten och därmed få in fler tävlande. Det kommer att bli riktigt tufft i GP-klassen nästa år efter att Munch och CRP nu visat var skåpet ska stå och Zongchen har ett fabriksteam. Detta kommer i värsta fall göra att amatörteam som oss blir avskräckta.

Hur många kWh kör toppteamen med?

Jag såg videon från Brands Hatch. Ser ut som att Münch har en betydligt tyngre maskin, men också rejält kraftigare, än CRP och Campus. Ändå har de ungefär samma varvtid. Underhållande lopp tycker jag.
http://www.morrismotorcycles.com/2010/10/19/fem-dagar-kvar/
 
Last edited:
Tror du? budgeten ligger väl på flera hundra tusen.

Ja, budgeten är betydligt högre men sen blir bilarna bara stående. Ofta får dom donera lite delar till efterföljande års bilar men €8000 är ett bra tillskott för efterföljande års bilbygge som troligen alla team skulle uppskatta. Finns ju iofs även en klass för uppdaterade fjolårsbilar men därefter finns det inget behov eller någon marknad för bilarna.
 
Ja, budgeten är betydligt högre men sen blir bilarna bara stående. Ofta får dom donera lite delar till efterföljande års bilar men €8000 är ett bra tillskott för efterföljande års bilbygge som troligen alla team skulle uppskatta. Finns ju iofs även en klass för uppdaterade fjolårsbilar men därefter finns det inget behov eller någon marknad för bilarna.

Verkar rimligt, jag tror dig. Om tråden ska handla om var man bäst spenderar €8000 för en räsermaskin tycker jag att elhojen vinner stort. En gammal formelbil för konbana kan ju inte användas till något annat än att leka med. Elhojen kan användas i tävlingar över halva Europa och USA. Ägaren blir delaktig i början på en ny era av motorcykeltävlande.
 
Hur många kWh kör toppteamen med?

Jag såg videon från Brands Hatch. Ser ut som att Münch har en betydligt tyngre maskin, men också rejält kraftigare, än CRP och Campus. Ändå har de ungefär samma varvtid. Underhållande lopp tycker jag.
http://www.morrismotorcycles.com/2010/10/19/fem-dagar-kvar/

Toppteamen verkar köra med runt 8,5kWh men Munchs motor är betydligt effektivare än Agnimotorerna vilket gör att de kan ta ut mer effekt på bakhjulet. Munchen är ca 40kg tyngre än vår hoj som troligen väger ungefär samma som CRPn.

Håller med Josef, det låter väldigt billigt, ifall det är sån hoj som de mekar med på bilden, d.v.s ett sporthojs-chassie med dubbla Agni-motorer. Kanske är kursen subventionerad på något sätt.

Om man nu verkligen får bygga en likadan hoj som Campus Francorchamps körde med i år så är den betydligt mer sofistikerad och snabbare än vår Mavizen som kostade 40 000 euro i våras. Och då fick vi ändå inte lära oss hur hojen är ihopskruvad.
 
Last edited:
Är det så säkert att dom sitter på så mycket mer kunskap än någon annan då?
Mer kunskap än nån som precis börjat? ja.
Är kunskapen värd 8000€ ? om man kan inget innan OCH får behålla hojen, ja kanske det.
Är det bästa sättet att investera 8000€ om man ska börja?

Kanske lär man sig gårdagens teknik men det kan ju vara gott nog om man är helt grön.
Men jag anser att utvecklingen inom detta går så fort att fjolårstekniken knappt är gångbar, iaf inte om man sattsar på GP klassen.

Jag läste igenom reglemetet nu, speciellt det gällande kåpor, klart intressant och inte jättesvårt att göra tydliga förbättringar.

Toppteamen verkar köra med runt 8,5kWh men Munchs motor är betydligt effektivare än Agnimotorerna vilket gör att de kan ta ut mer effekt på bakhjulet. Munchen är ca 40kg tyngre än vår hoj som troligen väger ungefär samma som CRPn.

8,5kWh, totalt, per motor, eller vad?
Dom har väl mer än 11hk, eller räknar jag fel?
 
Last edited:
Är det så säkert att dom sitter på så mycket mer kunskap än någon annan då?
Mer kunskap än nån som precis börjat? ja.
Är kunskapen värd 8000€ ? om man kan inget innan OCH får behålla hojen, ja kanske det.
Är det bästa sättet att investera 8000€ om man ska börja?

Kanske lär man sig gårdagens teknik men det kan ju vara gott nog om man är helt grön.
Men jag anser att utvecklingen inom detta går så fort att fjolårstekniken knappt är gångbar, iaf inte om man sattsar på GP klassen.

Jag läste igenom reglemetet nu, speciellt det gällande kåpor, klart intressant och inte jättesvårt att göra tydliga förbättringar.



8,5kWh, totalt, per motor, eller vad?
Dom har väl mer än 11hk, eller räknar jag fel?

..kWh är ju inte en effektenhet (utan en energienhet). Nånstans på vägen har nog någon använt fel siffra i fel sammanhang, typ.
 
8,5kWh, totalt, per motor, eller vad?
Dom har väl mer än 11hk, eller räknar jag fel?

Det är en kapacitetsbegränsning på batteriet, inte mototeffekt (som anges i kW)
Man kan alltså hänga på valfri motor men då räcker krämen i batteriet olika långt beroende på effekt. Precis som begränsning på tankvolymen har för effekt i MotoGP.
 
Är det så säkert att dom sitter på så mycket mer kunskap än någon annan då?
Mer kunskap än nån som precis börjat? ja.
Är kunskapen värd 8000€ ? om man kan inget innan OCH får behålla hojen, ja kanske det.
Är det bästa sättet att investera 8000€ om man ska börja?

Kanske lär man sig gårdagens teknik men det kan ju vara gott nog om man är helt grön.
Men jag anser att utvecklingen inom detta går så fort att fjolårstekniken knappt är gångbar, iaf inte om man sattsar på GP klassen.

Jag läste igenom reglemetet nu, speciellt det gällande kåpor, klart intressant och inte jättesvårt att göra tydliga förbättringar.

Dom hade en hoj som var en av de snabbaste i finalen så dom kan nog mer än de flesta, tyvärr brände dom en motor och fick en dålig placering.

Eftersom vi inte vet exakt vad som ingår i kursen så är det svårt att bedöma om det är värt pengarna men 7,5 kWh lipobatterier är inte gratis.

Openklassen kommer nog inte domineras av tekniken som lärs ut på kursen men i Formula 75 finns det nog en chans. Dessutom är det intressant att se hur dom tänker.

Bästa sättet att spendera 8000e beror nog på förutsättningarna man har att utveckla eget, vill man tävla billigt(ish) och har begränsat med tidsresurser så är kursen nog en bra start.

Aerodynamiken är som du sett mycket intressant, reglerna är MYCKET friare är traditionell rr så det kan bli någon sorts streamlinerhybrid som gäller till nästa år.
 
Dom hade en hoj som var en av de snabbaste i finalen så dom kan nog mer än de flesta, tyvärr brände dom en motor och fick en dålig placering.

Eftersom vi inte vet exakt vad som ingår i kursen så är det svårt att bedöma om det är värt pengarna men 7,5 kWh lipobatterier är inte gratis.

Openklassen kommer nog inte domineras av tekniken som lärs ut på kursen men i Formula 75 finns det nog en chans. Dessutom är det intressant att se hur dom tänker.

Bästa sättet att spendera 8000e beror nog på förutsättningarna man har att utveckla eget, vill man tävla billigt(ish) och har begränsat med tidsresurser så är kursen nog en bra start.

Aerodynamiken är som du sett mycket intressant, reglerna är MYCKET friare är traditionell rr så det kan bli någon sorts streamlinerhybrid som gäller till nästa år.

Jo så sett har dom ju mkt kunnande, jag menar inte på nått sett att dom inte kan nått, tänker mer att, "kan nån nått alls än eg?"
Eftersom detta är så nytt så är det kanske så att "ingen" sitter på nån större kunskap än, på detaljnivå visst, men kan nån/dom designa och konstruera ett helt hojpaket så pass bra att dom kan hålla en kurs där dom lär ut betydlig kunskap, ja till nån som inte kan nått ja, men för 80000:- ?
Misstolka mig inte som negativ, jag vill mest drifta det lite, klart bra initiativ dom tar och det är ett smart drag av dom.

Aerodymaniken ja, det finns väldigt mycket att göra innan man ens tänker dustbin, att som på en Mavizen behålla kåpor vars jobb (förutom utseendet/design) är att dra ut luft från ett frontplacerat vattenkyl är ju inte direkt genomtänkt. Kylning till motorerna behövs ju som du vet och depåbyggda skålar funkar inte nästa år.
Jag anser att hela layouten av en elracer bör tänkas över, utanför lådantänk är det som gäller, iaf på planeringsstadiet.
Och t.ex så är det inte heller helt rätt att ta samma fjädring (eller setup) som på en ICE hoj, motorernas olika powerdelivery (och drevstorlek) ger olika lastreaktioner så som squat/antisquat vilket gör att hojen inte uppför sig som tänkt om man har kvar en "bensin-setup".

Spännande det här.
(och jag vet att det är grejor på G)
 
Eftersom detta är så nytt så är det kanske så att "ingen" sitter på nån större kunskap än, på detaljnivå visst, men kan nån/dom designa och konstruera ett helt hojpaket så pass bra att dom kan hålla en kurs där dom lär ut betydlig kunskap, ja till nån som inte kan nått ja, men för 80000:- ?

På fem dagar så kan ingen lära varken ut eller in hur man konstruerar en vinnarhoj oavsett drivmedel. Är man inte intresserad av att ta med sig hojen hem så är det knappast prisvärt. Särskilt inte om man tror sig kunna konstruera en bättre hoj själv.

Aerodymaniken ja, det finns väldigt mycket att göra innan man ens tänker dustbin, att som på en Mavizen behålla kåpor vars jobb (förutom utseendet/design) är att dra ut luft från ett frontplacerat vattenkyl är ju inte direkt genomtänkt. Kylning till motorerna behövs ju som du vet och depåbyggda skålar funkar inte nästa år.
Du vet inte vad du snackar om, Salad Bowl Ram Air Cooling System kommer vara standard på ALLA hojar i toppen nästa år!:rolleyes:


Jag anser att hela layouten av en elracer bör tänkas över, utanför lådantänk är det som gäller, iaf på planeringsstadiet.
Och t.ex så är det inte heller helt rätt att ta samma fjädring (eller setup) som på en ICE hoj, motorernas olika powerdelivery (och drevstorlek) ger olika lastreaktioner så som squat/antisquat vilket gör att hojen inte uppför sig som tänkt om man har kvar en "bensin-setup".

:fakta

Hittils känns det som att de flesta teamen har satsat på att få till en fungerande drivlina och lagt sina utvecklingsresurser där. Det har nog varit rätt hittils men nu kommer det krävas att hela konceptet elhoj förfinas rejält. Jag tror vi är på samma våglängd här...

Är du involverad i något elprojekt inför nästa år eller funderar du bara lite för mycket på balla/onödiga saker?
 
Hittils känns det som att de flesta teamen har satsat på att få till en fungerande drivlina och lagt sina utvecklingsresurser där. Det har nog varit rätt hittils men nu kommer det krävas att hela konceptet elhoj förfinas rejält. Jag tror vi är på samma våglängd här...

Är du involverad i något elprojekt inför nästa år eller funderar du bara lite för mycket på balla/onödiga saker?

Inte än, har sonderat lite om intresse finns, är öppen för förslag.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top