Kunnig på huslarm ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date
Ett bra larm har ett flertal olika Sektioner som ställer til det för den som vill in.

*Skalskydd - Oftast magnetkontakter på dörrar och fönster (Öppna = larm) + glaskross eller lufttryckskännare för kraschad ruta.

*Repeterande Skydd - Rörelsedetektor/IR-detektor. Finns av olika slag, anpassade för husdjur osv.

*Sabotagelarm - på alla enheter. Om någon är på besök o fingrar lite för mycket så larmar det. Vanligaste felet är dock att någon klipper av fel kabel när man jobbar hemma..

*Larmuppringare - Som det låter. Ringer upp dig eller någon annan för att meddela larm. Den kan du ställa in själv. Även här finns 3 olika val.
1. Vanlig upringning via telelina - Enkelt för tjuven att "Motringa" så det blir upptaget.
2. GSM uppringning - Ganska säkert. Skall mycket till att störa ut. Du slipper kabeldragning
3. Dedicated line - Vanligast på större företag. Öppen anslutning som larmar genom att koppla ner. finns lite olika namn.

*Styrenhet - Oftast i form av en kodenhet med textfönster för förändring. Köp inte larm som har kodenhet och centralenhet sammanbyggd. Här finns även nyckelstyrning, fingeravtrycksscanner, fjärrkontroll och en masa alternativ.

*Siréner och blixtljus. - Minst en ute och en inne, samt ett blixtljus under tak-knocken. Det är förvånande hur svårt det är att hitta rätt utan ett blixtljus. Gärna ett eller två blixtljus inne också. Det är verkligen en hetsare för tjuven. Med fördel så kan man koppla så att innebelysningen tänds.

*Central - Larmets hjärta och hjärna. Montera på ett ställe som inte är självklart. Alltså inte i garderoben, källaren eller vinden.

Så.. Har jag missat något viktigt? :va

Men du, du får nog skaffa en ny lärare :)
Klart som fan att dörrar är larmade, och det är dom garanterat alltid. Det sitter en vipsensor oi larmskåpet oxo, om nån börjar slirta så går larmet, tror du inte dom har tänkt på det eller? :)

kim s skrev:
Larmskåpet brukar sitta inne ja men låt såga att tjuven lyckas bryta sig in i huset utan att dra igång larmet (ofta så är dörrarna inte larmade enligt min lärare) så då har tjuven ca 30 sekunder att hitta centralen och helt enkelt slita ner skiten. Utan centralen så funkar inte larmet.

100 kr i böter skulle inte förvåna mig :hihi

Rocco skrev:
Jag köpte ett larm från Larm assistans kopplat till en larmcentral som larmar Securitas. Har väl en 8 IR däckare,2 rök däckare, magnet kontakter i alla dörrar, 2 överfalls knappar, 3 inomhus sirener, 2 utomhus sirener med blixt ljus + halogen lampor på 500W som belyser upp hela området när larmet går igång + lite annat lullull. Lite over kill är den nog men ta mig tusan om inte grannar och grannkommun ska höra att någon som inte bör vara hos mig är det.

Funderade även på att slänga in en "Inferno" siren som sabbar balans nervern men kom på att det kanske inte är så kul om man själv råkar dra igång skiten :rolleyes:

Kostnad för larmpacketet var dyrt som f-n men å andra sidan har jag verkligen det bästa man kan ha. Dom säljer igentligen inte till privat personer utan kör egentligen bara mot stora företag men har turen att ha en polare som jobbar där. Sen så är det här kopplat till en larmcentral som varskor både securitas och polisen och om det behövs även brandkåren samt min familj och grannar.

Kostnaden för abbonemanget är 125:-/mån men då får jag betala för utryckningarna.
Nice:)

Vad är en inferno siren??

Ravetrancer skrev:
Nice:)

Vad är en inferno siren??

Deras vörsting siren... Går på så höga frekvenser lr vad det är så man blir helt slut i kolan och kan inte ta sig framåt, med andra ord så tappar man balansen. Man kan komibinera med ett par rök maskiner så kan dom garanterat inte ta sig ut från huset :rofl

Men lite jobbigt om man råkar själv dra igång eländet :näsblod

Rocco skrev:
Deras vörsting siren... Går på så höga frekvenser lr vad det är så man blir helt slut i kolan och kan inte ta sig framåt, med andra ord så tappar man balansen. Man kan komibinera med ett par rök maskiner så kan dom garanterat inte ta sig ut från huset :rofl

Men lite jobbigt om man råkar själv dra igång eländet :näsblod
mmmm men fan det kåter ju kul asså, o rökmaskiner, hehehe sicken jävla protection:)

'Provade' en infernosiren på en mässa för ett gäng år sedan.
Man fick öl, nötter och snackade lite med säljarna. När de drog igång sirenen höll jag på att knäcka ölglaset i handen, grym effekt, man 'fryser' där man står! Detta var dessutom utomhus !
Vill ha! Kostade dock en hel del, vet inte vad de ligger på nu... någon ?

Finns det dessutom någon som är fena på PC1580 så tar jag gärna emot några hints för att programmera det :rolleyes:

Biker66 skrev:
Man fick öl, nötter och snackade lite med säljarna. När de drog igång sirenen höll jag på att knäcka ölglaset i handen, grym effekt, man 'fryser' där man står! Detta var dessutom utomhus !

Finns det dessutom någon som är fena på PC1580 så tar jag gärna emot några hints för att programmera det :rolleyes:

Infernon går väl lös på en 6 000 - 9 000:- om jag kommer ihåg rätt. Kan ha jätte fel men det borde ligga runt dom trakterna. PC1580 ????? Är det en central lr? :va

Huvva, då kostar de fortfarande lika mycket !!

Jupp, föregångaren till TeleTec/DSC Power 608.
Godkänt, 6 sektioner och tjofaderittan... LÄNK
Har lite dokumentation på den, men några goda råd från någon med erfarenhet skadar ju inte !

Last edited:
Biker66 skrev:
Huvva, då kostar de fortfarande lika mycket !!

Jupp, föregångaren till TeleTec/DSC Power 608.
Godkänt, 6 sektioner och tjofaderittan... LÄNK
Har lite dokumentation på den, men några goda råd från någon med erfarenhet skadar ju inte !
Den panelen är inte dålig, men finns mycket bättre och enklare

Tex. Från Sec. Direct
prod_896_map.jpg

Kontrollenhet/Manöverpanel
Kontrollenheten används för att till- eller frånkoppla hela eller delar av Ditt larmskydd. Det finns också en "panikknapp" med vilken Du kan sända ett kontaktlarm till larmcentralen.

Kontrollenheten ansluts till centralenheten och kan placeras på lämplig plats, till exempel direkt innanför entrédörren.

Det finns också möjlighet att komplettera kontrollenheten med passersystem.

Biker66 skrev:

alltså, hörs sirenen eller hör man den inte alls?

Ujuj, den HÖRS !!
Har för mig att de talade om kombinationer av frekvenser som ska vara maximalt störande för människor.
Tror inte den hade ljudvolymen, däremot hade den samma effekt på mig som om någon dragit av en ångvissla bakom skallen, paralyserande, kroppen spändes och man fick ta i för att röra sig.
Detta var för några år sedan, skulle man göra det idag vore man beredd och kanske kan hantera det bättre, men då... :död

EDIT Hittade en LÄNK /EDIT

Fixx:
Jo, det finns säkert bättre, men nu har jag skruvat upp denna...

An3Azz skrev:
Alltså ursäkta min fråga men är det verkligen så illa att ni måste ha larm typ i Göteborg, Stockholm? Är det mycket villainbrott neröver där? Illa som fan isåfall och jag har full förståelse för erat inköp av larm.

Personligen så har jag råkat ut för ett inbrott/rån när jag låg och sov. Vaknade av att grabben (vet numer vem den skyldige är och klurar på vad som ska hända) var inne på undervåningen och tappade en knippe CD-skivor i golvet och jagade han i bara mässingen ... efter den incidenten som var för några år sedan så är jag ganska nojig av minsta ljud. Ett larm skulle hjälpa till för att återfå tryggheten. Iofs så finns det bra "tillhyggen" nära till hands nu men ändå ...

Tackar för alla tipsen ! Om man ska ha ett larm som går till en central verkar ju inte vara helt solklart. Kanske måste kolla med F-bolaget vad som är tillåtet först.

Är det några speciella märken på larm som ni rekommenderar ?

En fråga jag klurat lite på ... räcker det inte med en sådan lufttrycksmätare ? Den borde ju utlösas så fort någon öppnar en dörr eller ett fönster !?!

Ravetrancer skrev:
alltså, hörs sirenen eller hör man den inte alls?

Den hörs men efter nån minut i det oljudet så hör du den inte längre, det ringer bara i huvudet på dig och du blir allmänt desorienterad. Har rondat flera byggnader med sådana sirener och vid ett tillfälle drog jag igång ett larm i ett litet serverrum med en sådan siren. Eftersom att jag skämdes över att ha dragit igång larmet så ville jag avsluta larmet inne i rummet men efter några minuter så pallade jag inte längre och fick vackla ut. Jag kan intyga på att de är överjävliga och jag var extremt illamående och det ringde i huvudet ett par dagar efteråt. Inte nyttigt direkt.... Du kan även köpa en lite äldre truckluftsdriven sirenanläggning som brukar sitta utomhus på inhägnade områden, vart du hittar dem vet jag däremot inte. Hör med nån som jobbar i hamnen eller dylikt, där har de haft sådana vet jag.

Mr B skrev:
Personligen så har jag råkat ut för ett inbrott/rån när jag låg och sov. Vaknade av att grabben (vet numer vem den skyldige är och klurar på vad som ska hända) var inne på undervåningen och tappade en knippe CD-skivor i golvet och jagade han i bara mässingen ... efter den incidenten som var för några år sedan så är jag ganska nojig av minsta ljud. Ett larm skulle hjälpa till för att återfå tryggheten. Iofs så finns det bra "tillhyggen" nära till hands nu men ändå ...

Tackar för alla tipsen ! Om man ska ha ett larm som går till en central verkar ju inte vara helt solklart. Kanske måste kolla med F-bolaget vad som är tillåtet först.

Är det några speciella märken på larm som ni rekommenderar ?

En fråga jag klurat lite på ... räcker det inte med en sådan lufttrycksmätare ? Den borde ju utlösas så fort någon öppnar en dörr eller ett fönster !?!

Nackdelen med dem är att de är antingen för känsliga eller för okänsliga, det är mina uppfattningar om de för privatpersoner. Min halvbrors far hade ett larm som byggde på det för några år sedan och han hade problem med det när det blåste kraftigt och det gjorde det ofta på hans sjötomt. Nu för tiden är alla hus bra ventilerade och därmed känsliga för lufttryck. Sitter med hela securitas larmpärm framför mig, du kan ringa på 020-724365 och fråga dem i kundtjänsten efter mer information och be dem skicka hem alla papper till dig så får du se lite mer av vad det är för grejjer.
Några rörelsedeckare och några magnetkontakter är allt du behöver, förutom centralenhet givetvis. Om du inte bor i en herrgård med några flyglar att larma upp :)

Finns det dessutom någon som är fena på PC1580 så tar jag gärna emot några hints för att programmera det :rolleyes:[/QUOTE]

Hade du frågat mig för en månad sen så hade jag kunnat hjälpa dig, men nu har jag slutat på den firman och tog inte med mig mina papper på dom olika larmen.
Men leta efter en programmerings journal till en pc 1500 det är samma bara att den är vanligare.

Har ni några frågor som ni inte fått något svar på så kan jag kanske hjälpa er. Har jobbat som larminstallatör i 3 år och hade som inriktning att fixa villa larm men har också gjort stora företag.

Mvh Mheel

Mheel skrev:

Hade du frågat mig för en månad sen så hade jag kunnat hjälpa dig, men nu har jag slutat på den firman och tog inte med mig mina papper på dom olika larmen.
Men leta efter en programmerings journal till en pc 1500 det är samma bara att den är vanligare.

Har ni några frågor som ni inte fått något svar på så kan jag kanske hjälpa er. Har jobbat som larminstallatör i 3 år och hade som inriktning att fixa villa larm men har också gjort stora företag.

Mvh Mheel[/QUOTE]

Ja nu när du erbjuder dig så fint så måste jag passa på och fråga om min central som heter Maxxus lr vad det nu var är något att ha? Det är det enda jag inte vet något om....

Mvh Rocco

[/QUOTE]

Ja nu när du erbjuder dig så fint så måste jag passa på och fråga om min central som heter Maxxus lr vad det nu var är något att ha? Det är det enda jag inte vet något om....

Mvh Rocco[/QUOTE]

Tyvärr vet jag inget om det larmet är inget jag sysslat med. :va
Tycker jag känner igen det lite men kan inte placera det riktigt.

Mvh Mheel

ni ska ha en galaxy och inget annat, safety line
ring svenska säkerhets system i örebro 019-262900
prata med magnus lundell,han kan larm och säg att johan har sagt att ni ska ringa

Biker66 skrev:

He he sån enhet har jag nere på firman. Programera den? Står sånt i den vanliga manualen? Eller rättare sagt får man med dom papperna till larmet? För i så fall kan jag dra kopior på mina papper, så du får igång ditt.

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar