Kunnig på huslarm ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Någon här inne som är kunnig på huslarm och kan tipsa om vad man ska köpa för nåt och vad man får räkna med att det kostar ?

Billigt och bra är ju såklart bäst men finns den kombon ? Ska man ha glaskross, rörelsedetektorer, lufttrycksmätare eller nåt annat ? Kanske en kombo av alltihop ?

Hjälp eller vägledning åt rätt håll mottages tacksamt.

Mr B skrev:
Någon här inne som är kunnig på huslarm och kan tipsa om vad man ska köpa för nåt och vad man får räkna med att det kostar ?

Billigt och bra är ju såklart bäst men finns den kombon ? Ska man ha glaskross, rörelsedetektorer, lufttrycksmätare eller nåt annat ? Kanske en kombo av alltihop ?

securitas har nått erbjudande tror jag.
du hyr larm/bevakning för tror det är 200:- månan

Ganska smidigt sätt om man inte vill köpa

ring å kolla :tummenupp

Mr B skrev:

Jag har inventerat marknaden litet grann, och kommit till ett par slutsatser.
Avtal med larmcentral och utryckningsväktare är bra, men inte alltid nödvändigt. Har man grannar inom räckhåll, som man har god kontakt med, kan det vara minst lika mycket värt. Även grannar kan larma polis, brandkår etc. De kan inte förväntas aktivt konfrontera exempelvis inbrottstjuvar, men det kan du sannolikt inte förvänta dig av en ensam utryckningsväktare heller.

Hyra eller äga? En hyrdeal med t.ex. Securitas eller Falck, som ofta annonseras i villatidningar etc, innebär problem- och ansvarsfritt larmägande. Ofta ingår på-platsen-garanti och basservice, och somliga avtal inkluderar en eller flera fria väktarutryckningar vilket kan vara bra om man till exempel har skolbarn som lätt kan orsaka falsklarm. Men kostar det så smakar det. Räknar du på totalkostnad över exempelvis tio år så ser du att ett hyrt larm kommer att kosta 3-5 ggr så mycket som du själv skulle kunna ha köpt dem (el motsv) för - inklusive installation.

Pratar du med en fristående lås/larmfirma så kommer de sannolikt att kunna sälja de grejor du behöver *plus* ett väktaravtal med någon larmcentral, utan att du behöver låsa upp dig på hyrd hårdvara.

Trådlösa larmsystem har tidigare i många fall inte ansetts särskilt säkra, men såvitt jag förstår finns idag trådlösa system som anses jämförbara med trådbundna. Största fördel med trådlöst är förstås snabb och enkel installation, nackdel är högre pris per komponent än för trådbundet.

Det är väldigt svårt med huslarm för vanliga privatpersoner, sällan det är så "billigt" som det beskrivs. Företaget jag jobbar åt säljer dessa i viss mån men de är inte billiga men det talar vi om för kunden också. Vi är inte ens i närheten av att vara bäst heller, men däremot kan vi erbjuda snabba utryckningar samt gratis jourutryckning vid vissa fall. Men det är inget jag skulle rekommendera. Sen har du securitas Aroundio (dotterbolag) som sysslar uteslutande med dessa larm och har ett paket för 2980:- i grundutförande, vilket innebär: centralenhet, fast knappsats, larmskyltar, rörelsedetektor, styrkontakt + installation av system och 3 veckors ångerperiod. Allt är trådlöst. Det kostar däremot 195:-/månad och du äger det inte själv vilket har fördelar och nackdelar.
MEN det börjar kosta för minsta lilla grej du väljer till extra, tex magnetkontakt 380:- (+15:-/mån) siren 780 (+15:-/mån), rökdetektor (+15:-/mån) osv.
Grundiden med dessa larm är inte att fånga inbrottstjuven utan att tex utgöra en trygghet om du tex är på semester och nån tar hand om huset ifall det skulle hända något och du blir underrättad mm. Väktarna (det är securitas-väktare som åker på sådana larm) är inte på jakt efter att fånga någon utan underrättar endast polisen och väldigt sällan fångar man brottslingen.
Securitas är nog ändå mest prisvärt och det enda utöver grundpaketet som jag rekommenderar dig att satsa på är rökdetektor.

Pm'a om du har fler frågor.

/en som inte började jobba med att sälja dessa larm då det var för osäker lön för säljaren :(

69:an skrev:
Trådlösa larmsystem har tidigare i många fall inte ansetts särskilt säkra, men såvitt jag förstår finns idag trådlösa system som anses jämförbara med trådbundna. Största fördel med trådlöst är förstås snabb och enkel installation, nackdel är högre pris per komponent än för trådbundet.
Jag har ett trådlöst larm i mitt hus och det fungerar kanon. Installationen (gjord av en behörig kompis) gick som en dans.

När larmet går ringer det upp min mobil och jag kan lyssna av kåken och även skrika att jag ska komma och slå ihjäl dem :hihi

När det gäller väktaravtalen brukar de ha gott om tid på sig att komma till platsen så kolla det noga.

Villalarm e billigare än man tror.Min polare säljer o installerar flera olika fabrikat.Ett normalt villalarm med magnetsensorer på samtliga fönster o dörrar samt rörelsedeckare hamnar på mellan 5 o 7000 kr installerat o klart.Sen finns det ju hur dyra varianter som helst,men det man oftast vill uppnå som privatperson är ju att skrämma iväg "pundarkurre" o hans polare.O dom remmar som oljade blixtar när det börjar tjuta med 140 db.

ktmjacke skrev:
Villalarm e billigare än man tror.Min polare säljer o installerar flera olika fabrikat.Ett normalt villalarm med magnetsensorer på samtliga fönster o dörrar samt rörelsedeckare hamnar på mellan 5 o 7000 kr installerat o klart.
Stämmer ganska bra med de 7 lök jag pröjsade rostfritt för larm, installation och programmering.

sandstream skrev:
Stämmer ganska bra med de 7 lök jag pröjsade rostfritt för larm, installation och programmering.
He he he,kanske va han t.o.m. Rostfritt e han bra på serru. :tummenupp

Mr B skrev:

Jag har securitas , inte trådlöst då fbolaget inte godkänner det, men dom har dratt kablar så snyggt så dom syns inte.

Rörelsedekkar på 2 våningar o magnetkontakter på alla fönster samt garaget. Gratis uttryckning hur många ggr som helst.
Kostade ca 4000kr + att jag betalar 800 kr i kvartalet. Tycker jag e helt godkännt :)

sandstream skrev:
Jag har ett trådlöst larm i mitt hus och det fungerar kanon. Installationen (gjord av en behörig kompis) gick som en dans.

När larmet går ringer det upp min mobil och jag kan lyssna av kåken och även skrika att jag ska komma och slå ihjäl dem :hihi

När det gäller väktaravtalen brukar de ha gott om tid på sig att komma till platsen så kolla det noga.
tycker dom har rätt snabb utryckning jag:)

Dessutom så sitter det siren både inomhus o utomhus

Och viktigast av allt kanske man ska tillägga, är att Securitas är de enda på marknaden (sist jag kollade för drygt 2 månader sedan) som har GRATIS ryck oavsett hur många ryck det blir. Det är det som är värt att betala för, sen att man inte äger larmet spelar mindre roll. Nu låter det som att jag vill sälja securitas larm men sanningen är den är att de är konkurrenter till mitt nuvarande företag MEN de är överlägset bäst på marknaden om man vill ha godkända larm installerade till låg kostnad och bra support och sen utryckning. Sen finns det securitas överallt, och som sagt så är inte grundtanken en snabb utryckning för att jaga bort bovar utan mer att ge huset en översyn efter inbrott, kontakt med polisen, underrätta ägaren till huset, kontakta glasmästare etc. En väktare vill inte riskera sitt eller andras liv för egendoms skull, det är polisen till för.

Dee_cati skrev:
Och viktigast av allt kanske man ska tillägga, är att Securitas är de enda på marknaden (sist jag kollade för drygt 2 månader sedan) som har GRATIS ryck oavsett hur många ryck det blir. Det är det som är värt att betala för, sen att man inte äger larmet spelar mindre roll. Nu låter det som att jag vill sälja securitas larm men sanningen är den är att de är konkurrenter till mitt nuvarande företag MEN de är överlägset bäst på marknaden om man vill ha godkända larm installerade till låg kostnad och bra support och sen utryckning. Sen finns det securitas överallt, och som sagt så är inte grundtanken en snabb utryckning för att jaga bort bovar utan mer att ge huset en översyn efter inbrott, kontakt med polisen, underrätta ägaren till huset, kontakta glasmästare etc. En väktare vill inte riskera sitt eller andras liv för egendoms skull, det är polisen till för.
rätt, jag är nöjd iaf, har haft dom i 3år nu, funkar kanon

Dee_cati skrev:
Och viktigast av allt kanske man ska tillägga, är att Securitas är de enda på marknaden (sist jag kollade för drygt 2 månader sedan) som har GRATIS ryck oavsett hur många ryck det blir. Det är det som är värt att betala för, sen att man inte äger larmet spelar mindre roll. QUOTE]

Nu tar du väl ändå i... ingenting är gratis, inte ens Securitas larmutryckningar. Att de ingår i abonnemangsdealen är en annan sak, vilket också innebär att utryckningarna kan bli dyra om man bara har någon enstaka med flera års mellanrum.

Om man äger larmet eller ej kanske inte spelar så stor roll vid varje enskilt tillfälle, men om man efter tio år konstaterar att man betalat 30-40 kkr för ett larm som hade kostat 10 kkr att köpa (mitt eget exempel, hämtat ur verkligheten) blir eftersmaken kanske litet besk... :tungan

69:an skrev:
Dee_cati skrev:
Och viktigast av allt kanske man ska tillägga, är att Securitas är de enda på marknaden (sist jag kollade för drygt 2 månader sedan) som har GRATIS ryck oavsett hur många ryck det blir. Det är det som är värt att betala för, sen att man inte äger larmet spelar mindre roll. QUOTE]

Nu tar du väl ändå i... ingenting är gratis, inte ens Securitas larmutryckningar. Att de ingår i abonnemangsdealen är en annan sak, vilket också innebär att utryckningarna kan bli dyra om man bara har någon enstaka med flera års mellanrum.

Om man äger larmet eller ej kanske inte spelar så stor roll vid varje enskilt tillfälle, men om man efter tio år konstaterar att man betalat 30-40 kkr för ett larm som hade kostat 10 kkr att köpa (mitt eget exempel, hämtat ur verkligheten) blir eftersmaken kanske litet besk... :tungan

Nix, gratis även om katten utlöser larmet 4 ggr på samma dag. Finns larm anpassade efter husdjur dock. Jo, tanken är att företaget ska tjäna på dig och inte att du ska tjäna på att använda dig av dem, så är alla lönsamma affärsideer. Som sagt, persoligen skulle jag inte använda mig av annat än avsågat hagelgevär och argsinta hundar för att skydda min egendom då inget av dessa larm avskräcker de proffesionella tjuvarna. De VET vad de ska ta, vart det finns, de åker inte fast och ett villalarm avskräcker dem inte. Men det kan vara skönt att veta att någon tar hand om huset lite mer än en snäll granne och att någon kollar läget när larmet går. Men fångar några tjuvar gör de knappast och de avskräcker bara i viss mån.

Se även till så att centralen INTE monteras upp på nåt lättåtkomligt/synligt ställe.

Vet inte om det stämmer men min lärare påstod att vid 90% av alla inbrott hos privatpersoner så har tjuvarna öppnat kylskåpet och stuligt mat. Så det kanske skulle kunna vara en ide att larma kylskåpet :)

Sen om jag inte har helt fel för mig så får väktare endast lov att hålla fast nån person om det är fängelse på straffskalan för brottet och om det är fängelse för inbrott vet jag inte (?????)

kim s skrev:
Se även till så att centralen INTE monteras upp på nåt lättåtkomligt/synligt ställe.

Vet inte om det stämmer men min lärare påstod att vid 90% av alla inbrott hos privatpersoner så har tjuvarna öppnat kylskåpet och stuligt mat. Så det kanske skulle kunna vara en ide att larma kylskåpet :)

Sen om jag inte har helt fel för mig så får väktare endast lov att hålla fast nån person om det är fängelse på straffskalan för brottet och om det är fängelse för inbrott vet jag inte (?????)
nä det är böter på 100kr för inbrott:)

larmskåpet sitter inomhus och det är larmat oxo

Ravetrancer skrev:
nä det är böter på 100kr för inbrott:)

larmskåpet sitter inomhus och det är larmat oxo

Larmskåpet brukar sitta inne ja men låt såga att tjuven lyckas bryta sig in i huset utan att dra igång larmet (ofta så är dörrarna inte larmade enligt min lärare) så då har tjuven ca 30 sekunder att hitta centralen och helt enkelt slita ner skiten. Utan centralen så funkar inte larmet.

100 kr i böter skulle inte förvåna mig :hihi

Om man går förbi 2sektioner så får larmet. Blir även sabotage om man sparkar sönder centralen eller knappsatsen..

Jo. Inbrott är gripbart, även skadegörelse m.m. kan göra listan lång. men då är vi offtopic igen.

De flesta inbrotten görs för att företagen inte tänker efter var de placerar TFT skärmar och bärbara datorer. Nära fönsterna är bara att vänta på att det ska bli inbrott.

Alltså ursäkta min fråga men är det verkligen så illa att ni måste ha larm typ i Göteborg, Stockholm? Är det mycket villainbrott neröver där? Illa som fan isåfall och jag har full förståelse för erat inköp av larm.

Jag köpte ett larm från Larm assistans kopplat till en larmcentral som larmar Securitas. Har väl en 8 IR däckare,2 rök däckare, magnet kontakter i alla dörrar, 2 överfalls knappar, 3 inomhus sirener, 2 utomhus sirener med blixt ljus + halogen lampor på 500W som belyser upp hela området när larmet går igång + lite annat lullull. Lite over kill är den nog men ta mig tusan om inte grannar och grannkommun ska höra att någon som inte bör vara hos mig är det.

Funderade även på att slänga in en "Inferno" siren som sabbar balans nervern men kom på att det kanske inte är så kul om man själv råkar dra igång skiten :rolleyes:

Kostnad för larmpacketet var dyrt som f-n men å andra sidan har jag verkligen det bästa man kan ha. Dom säljer igentligen inte till privat personer utan kör egentligen bara mot stora företag men har turen att ha en polare som jobbar där. Sen så är det här kopplat till en larmcentral som varskor både securitas och polisen och om det behövs även brandkåren samt min familj och grannar.

Kostnaden för abbonemanget är 125:-/mån men då får jag betala för utryckningarna.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!