"Kungen i trafikolycka!"

Alltså att kungen är straffimmun är väl en sak men polisen ska väl ändå kunna utreda saken? Dom har tydligen inte fått förhöra honom och de fick inte ta alkoprov på honom.

honkiie skrev:
Alltså att kungen är straffimmun är väl en sak men polisen ska väl ändå kunna utreda saken? Dom har tydligen inte fått förhöra honom och de fick inte ta alkoprov på honom.

Rent lagtekniskt så får polisen alkotesta honom och hindra honom från att köra vidare av trafiksäkerhetsskäl de får dock inte gripa honom. Han kan dock frivilligt förhöras och alkotestas men det är ju föga mening med det i detta fall.

Dock verkar polisen helt ha skippat att utreda ärendet då de vet att de inte kan lagföra kungen ivf...

Hursomhelst så tycker jag regeringen ska ta ifrån han immuniteten. Ganska orimligt och löjligt att han ska vara immun och jag menar vad ska han göra? Skicka sina undersåtar på riksdagen och få alla att lyda under den allsmäktige kungen?

honkiie skrev:
Hursomhelst så tycker jag regeringen ska ta ifrån han immuniteten. Ganska orimligt och löjligt att han ska vara immun och jag menar vad ska han göra? Skicka sina undersåtar på riksdagen och få alla att lyda under den allsmäktige kungen?

Jag håller med. Men man får ju också säga att han har skött sig jäkligt bra med tanke på att det inte går o åtala honom. Skötsam grabb. (om jag inte missat nåt vill säga).

Zormin skrev:
Jag SMS:ade bilregistret för att kolla vem som står som ägare på regnumret ULC508. Det var ett tag sedan. Jag har fortfarande inte fått svar. Fick svar på ett annat regnummer, så tjänsten är inte nere.

Är kungen undantagen i bilregistret?

Nej.

Stod så här i SMS:et från VV:

ULC508, PB, BMW
M3 CSL, LGRÅ,
H.M. KONUNG
CARL XVI
GUSTAF,
DROTTNINGHOLM.

honkiie skrev:

Åtalsimmuniteten har i huvudsak att göra med att han är vårt statsöverhuvud, inte egentligen så mycket att han är kung. Dvs CG XVI är landets högsta höns, inte Göran. Så är det helt enkelt eftersom vi har en monarki. Sedan kan man tycka vad man vill om den saken.

Det är inte helt ovanligt att en nations statsöverhuvud åtnjuter åtalsimmunitet. I vissa fall är den begränsad till den period personen i fråga är president osv, i andra fall är den livslång, som t.ex. Pinochet krävde för att lämna över makten. Den största anledningen är, vad jag förstått, att inte landets styre skall bli lidande på grund av att statschefen befinner sig bakom lås och bom. Det säger ju sig självt egentligen.

I t.ex. USA kan inte presidenten bli åtalad under sin ämbetsperiod utan alla åtal får helt enkelt vänta tills han har lämnat sin post. Är det ett allvarligt brott så kan amerikanska riksdagen avsätta sin President genom s.k. "Impeachment", vilket bara hänt två gånger eller något sådant.

Hur som, vi har inte en demokratiskt vald statschef och vi kan därför inte avsätta densamme om han/hon gör massa brott. Men i och för sig tror jag det rätt snabbt skulle bli ändring på den saken om han/hon faktiskt började utföra allvarliga brott, jämfört med att krocka.

Massa midnattssvammel, men ville skriva lite.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd