Kungen borde välja statsminister

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jo just det, ibland går det galet när man tänker :näsblod

Kungen borde vara med och utse vem som ska bli statsminister eftersom han är partipolitiskt neutral.

Det tycker moderata riksdagsledamoten Annicka Engblom som nu lämnat in en motion till riksdagen.

– Det handlar inte om att ändra vårt demokratiska styrelseskick, utan snarare förstärka det, skriver hon på sin blogg.

Annicka Engblom (M) är ledamot i skatteutskottet och ersättare i försvarsutskottet.

Hon tycker att Sverige borde återgå till den regeringsform som fanns fram till 1975 och att kungen i stället för talmannen borde vara den som föreslår och utser statsminister och regering.

"Tiden nu är mogen att rätta till en del av detta", skriver Engblom i en motion som nu lämnats in till riksdagen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5909174.ab

Jo tjena, känns ju jättebra och trevligt att bara en enskild individ ska försöka representera nio miljoner andra... Skiter fullständigt i om det är Kungen eller Prinsessan Madelene eller Gert Fylking, DET ÄR EN USEL IDÉ

Det är nog det dummaste jag har hört. Klart värre än killen som föreslog att vi skulle bygga evighetsmaskiner.

Ifall det skulle gå igenom (och det vet jag att det inte gör) så tror jag faktiskt att jag skulle lämna landet.

Förslaget går väl inte ut på att kungen ska bestämma vem som ska vara statsminister,
utan att han, istället för som nu, riksdagens talman, lägger fram ett förslag på statsminister
som riksdagen får godta, eller förkasta.

Likväl är förslaget korkat.

Ett bättre förslag vore att svenska folket skulle få bestämma vem som inte ska få vara kung eller drottning.

Hon tycker att Sverige borde återgå till den regeringsform som fanns fram till 1975 och att kungen i stället för talmannen borde vara den som föreslår och utser statsminister och regering.

Symbolisk handling..

Aftonbladet förstorar upp igen.

Fast om knugen skulle vara predisent så skulle vi ju får VERSTA motorbannan! FATTA!!1 :fakta. Han kör facktiskt PORSE om ifall ni inte viste det. Tror han skule vara på våran sida i typ ALLTING!! Alla typ motorfrågor allStÅ :P
Senså spelar det ju endå ingen roll vicken slipsgube dett är som gör alla typ pappersgrejjer, det blirrsama endå.

/minna 2 sent

Utan att ta ställning till sakfrågan med detta inlägg. Men ändå:
Talmannens roll i regeringsbildandet är ju symbolisk. Dvs talmannen måste välja det förslag som riksdagen stödjer, annars blir det inget.
Det paradoxala med WT-tidningarna Aftonbladet och Expressen är att de fodrar mest av sina läsare.

Förslaget är väl sannolikt framlagt av ngn som just vill förekomma i dessa tidningar.

Utan att ta ställning till sakfrågan med detta inlägg. Men ändå:
Talmannens roll i regeringsbildandet är ju symbolisk. Dvs talmannen måste välja det förslag som riksdagen stödjer, annars blir det inget.
Det paradoxala med WT-tidningarna Aftonbladet och Expressen är att de fodrar mest av sina läsare.

Förslaget är väl sannolikt framlagt av ngn som just vill förekomma i dessa tidningar.

tycker TTs rapportering beskriver bra varför det inte är en bra idé.

"Engblom vill att Sverige återgår till regeringsformen som fanns fram till 1975. I den var det kungen som föreslog och utsåg statsminister och regering i stället för talmannen som det är i dag.

"I alla andra parlamentariskt demokratiska monarkier är det statschefen, det vill säga monarken, som formellt leder arbetet att utse en regeringsbildare. Sverige borde ansluta sig till dess övriga länder och låta monarken ta över talmannens roll", skriver Engblom.

tycker TTs rapportering beskriver bra varför det inte är en bra idé.

"Engblom vill att Sverige återgår till regeringsformen som fanns fram till 1975. I den var det kungen som föreslog och utsåg statsminister och regering i stället för talmannen som det är i dag.

"I alla andra parlamentariskt demokratiska monarkier är det statschefen, det vill säga monarken, som formellt leder arbetet att utse en regeringsbildare. Sverige borde ansluta sig till dess övriga länder och låta monarken ta över talmannens roll", skriver Engblom.

Jag har ju sagt att jag i mitt inlägg inte tog ställning till sakfrågan, så dina citat kan du visa för ngn annan. Jag tycker fö att det är bra med nuvarande ordning.

Fö visar ju dina citat snarast ett resonemang för att kungen ska överta talmannens roll i regeringsbildandet. Det är ju Kungen som är Sveriges statschef.

Last edited:
Jag tycker det skulle vara roligt att se sossarna stå och sura när knugen "bestämmer" vem som skulle vara statsminister :)

Jag har ju sagt att jag i mitt inlägg inte tog ställning till sakfrågan, så dina citat kan du visa för ngn annan. Jag tycker fö att det är bra med nuvarande ordning.

Fö visar ju dina citat snarast ett resonemang för att kungen ska överta talmannens roll i regeringsbildandet. Det är ju Kungen som är Sveriges statschef.

det visar på något gammalt som inte ska in igen

Last edited:

Vad puttrar du nu om. Kan du redogöra för vad du menar?

Jag tycker det skulle vara roligt att se sossarna stå och sura när knugen "bestämmer" vem som skulle vara statsminister :)

Får erkänna att det skulle vara kul att få se iaf Mona, Östros och Nuder alldeles knottriga av harm. :D

Last edited:
det visar på något gammalt som inte ska in igen

Jag får erkänna att jag hade svårt att se att detta var den point du ville framhäva med citaten. Du skulle nog hos mig haft större framgång om du med egna ord direkt hade redogjort för vad du menade istället.
Nåväl.
Natti

/J

Jag får erkänna att jag hade svårt att se att detta var den point du ville framhäva med citaten. Du skulle nog hos mig haft större framgång om du med egna ord direkt hade redogjort för vad du menade istället.
Nåväl.
Natti

/J

Yes, hjärnkontoret går lite trögt ibland, kom på att jag glömt käka middag :näsblod

Skiter ganska högaktningsfullt i vem det är som står i riksdagen och läser innantill från en lapp.. Kunde lika gärna va kungen så hade vi en mindre lön att betala med skatttepengar, för inte ska han väl få mer betalt för det lilla jobbet?

Värst vad många det var här som inte kunde läsa att det inte handlar om att Kungen är den som skall bestämma vem som bestämmer utan att kungen helt enkelt skall överta talmannens roll i det hela.
Roligast blir när samma personer försöker ställa sig lite över andra och peka WTfinger.

Själv tycker jag det skulle vara nästan lite mysigt om det vore kungen som skulle göra det här till lite tradition och utse Sveriges Statsminister... kanske i en flärdfull ceremoni på Slottet där han räcker över nån symbol för Sveriges Stat eller nåt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg