Kungahuset

Nyteknik skrev:
Ska statschef i Sverige även i framtiden vara en titel som går i arv?

Nej, bättre att antingen en statsrepresentant röstas fram av folket eller utses av regering/riksdag. Kungahuset som institiution är förlegat.

Sen att inaveln bara breder ut sig är ju dagens sanning. Hur skarp är kungen?

//jaG
 
henrikkrueger skrev:
Svar:JA
Så nu kan vi sluta diskutera det... :tungan

Du har fel. Men vi kan sluta nu, som sagt, det är gjort förut och inget gångbart för att bevara en efterleva från medeltiden kom fram då heller.
 
Klart vi inte ska ha någon kung. Han kostar enbart pengar och gör bort sig i offentliga sammanhang. Den eventuella PR som han kan anses göra för Sverige och svenskt näringsliv är extremt dålig avkastning på det insatta kapitalet. Öht är de europeiska kungahusen mest en stor kompisklubb vad det verkar som gottar sig på sina hemländers skattebetalares bekostnad.
 
Coola Ola skrev:
Klart vi inte ska ha någon kung. Han kostar enbart pengar och gör bort sig i offentliga sammanhang. Den eventuella PR som han kan anses göra för Sverige och svenskt näringsliv är extremt dålig avkastning på det insatta kapitalet. Öht är de europeiska kungahusen mest en stor kompisklubb vad det verkar som gottar sig på sina hemländers skattebetalares bekostnad.

Håller med, kungahuset är så 1700-tal och borde avskaffas för länge sedan.
Varför tycker jag då det ?

Jo för att dessa skattepenger kan betydligt fler får nytta av.

Svara på denna fråga.

Vilket är bäst, att x-antal miljoner går till kungahuset eller
att det byggs fler lägenheter till de bostadslösa som gynnar fler personer ?

Ganska så självklart enligt mig.
 
Avskaffa både politiker och kungahus. Med dagens teknik går det alldeles utmärkt att lägga ut alla beslut på folket. Det enda vi behöver är språkrör internationellt (utan beslutsbefogenheter), och en handfull personer som administrerar fokets beslut i olika frågor. Nåja, kanske vi får ha en liten beredningsgrupp också som lägger fram frågorna till oss på ett vettigt sätt.
Inte tror jag att besluten hade blivit tokigare än de är nu i alla fall. Och håll med om att det hade varit väldigt demokratiskt. Så hade vi sluppit både konstiga krognotor och politikerförakt på köpet. Kanske inte så seriöst utvecklat förslag men grundtanken är helt klart värd att överväga, eller vad tycker ni.
 
Kungen regerar! :fakta :rock

Från den gamla tråden. Man hade räknat på det där. Kungahuset kostar inte de svenska skattebetalarna en endaste spänn. Avkastningen på satsat kapital (apanaget etc) var typ 3-4 gånger. Dvs varje krona kungahuset får, generar 3-4kr till Sverige!

/
 
Kan du utveckla det där lite. Bara så att man förstår ungefär hur. Helt klart kommer jag att följa samma princip med mina besparingar (som om jag hade några). 3-400% avkastning per år är ju inte fy skam :D
 
Bandit1200 skrev:
Kan du utveckla det där lite. Bara så att man förstår ungefär hur. Helt klart kommer jag att följa samma princip med mina besparingar (som om jag hade några). 3-400% avkastning per år är ju inte fy skam :D

Det står i de gamla trådarna om kungen/kungahuset, du får leta själv....

/
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top