Kunden har alltid rätt?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Hur ska man som personal förklara för en kund att anledningen till att det står "fel kod, försök igen" i kortterminalen faktiskt betyder att kunden slog fel kod?

Det är visserligen inte ofta men det händer att en del vägrar acceptera det och envist hävdar att det är fel på maskinen. De flesta av de som vägrar acceptera att de slog fel kod brukar efter ett tag upptäcka att de använde fel kort och sen försöka förklara att de faktiskt hade rätt eftersom det var rätt kod men fel kort.

Sedan finns det en bråkdel av dessa kunder som aldrig accepterar att de har fel. En sådan råkade jag ut för idag.

Efter att ha förklarat att de enda möjliga anledningarna till att det stod "fel kod, försök igen" var:
1. Du kanske råkade dra fel kort?
2. Du kanske drog rätt kort, men slog en kod till något annat kort?
3. Du kanske drog rätt kort och försökte slå rätt kod men tyvärr råkade slå en siffra fel?

Han blev ilsken på mig och hotade först med att gå till min chef eftersom jag inte jobbade efter devisen att kunden alltid har rätt och hotade sen med att byta mack i framtiden på grund av samma anledning.

Min fråga till sporthoj blir då: Har kunden alltid rätt och hur ska man göra i ett sådan här läge?

Sedan är jag övertygad att det här på sporthoj finns sådana sorts kunder som jag skriver om här ovan. Jag vill gärna veta hur ni tänker när eran första tanke är "maskinen är trasig" och inte "Jag slog nog fel kod" när ni möts av ett "fel kod, försök igen"

När jag jobbade på Canal Digital som kundsupport / tekniker så körde vi med att "Kunden har alltid fel.". Stämde rätt bra under den tid jag arbetade där. :)

Jojo, vi som arbetar med kunder vet att de i princip alltid har fel men jag vill egentligen veta hur man som kund resonerar när man ställer sig och bestämt säger att en maskin är trasig eftersom det står att han har slagit fel kod. Det måste finnas åtminstone en sådan människa här?

kunden har nästan aldrig rätt...

när en kund kommer in hos mig o beter sig på de sättet så brukar ja bara säga oki tack hej o ge dom ett stort leende:)

dom kommer juh tillbax...

kunden har nästan aldrig rätt...

när en kund kommer in hos mig o beter sig på de sättet så brukar ja bara säga oki tack hej o ge dom ett stort leende:)

dom kommer juh tillbax...

På mitt jobb arbetar vi likadant.
Det tar oftast för lång tid att argumentera med dom, och det enda man uppnår om man mot förmodan få dom att inse sitt misstag är en sur kund och din egen känsla av "att ha rätt" (plus en växande kö bakom)

Bryt ihop och kom igen, blixtsnabbt!:krama

Efter att ha jobbat i butik i snart 6år är det bara o konstatera att folk i regel är dumma i huvudet. Trist men sant... En del är så korkade att man inte fattar hur dom klarar av o knyta skorna själv, det mest skrämmande med dom personerna är att dom allt som oftast sitter på positioner som påverkar andras liv. D v s kärringen/gubben som inte fattar ett skit fastän man förklarar lugnt och metodiskt upprepade gånger arbetar som handläggare på socialen, arbetsförmedlingen eller har en chefsposition på nått företag...

Jag é inte bitter ;)

Last edited:
Jag är kund på mitt jobb så jag har egentligen alltid rätt när leveranserna blir fel.

Har inte direkt jobbat med sådant service-yrke, utan mer jobbat med datorer eller andra maskiner som verktyg. En rolig notis med det är ju att skiten ibland inte fungerar som man vill eller som det ska - det bästa man kan göra då är att ropa på någon annan och visa att det inte fungerar, i 80% av tillfällena så fungerar skiten helt plötsligt då :va :D

(simpelt exempel: säg att du sitter i webbläsaren, och så fungerar det inte att skriva bokstaven "S", även om du så startar om hela datorn så vill det inte fungera, ropa på en kollega eller kompis och säg "kolla här, det funkar ju inte" så *POFF* fungerar det hur fint som helst att skriva "S").

Eller åhh, har haft en jobb med en logotype där jag la fram 4-5 schyssta skisser som även kollegor och kompisar var nöjda med, men icke kunden, han hade under tiden skissar fram en egen skiss med FYRA olika färger och FEM olika symboler samt företagets namn (inkl. AB)....
Helt plötsligt var ens jobb inte så roligt eller kreativt längre :brinnerup

de brukar ja skylla på väldigt ofta,
typ tekniken idag är åt helvet så kan ja låna ditt körkort så får du singnera istället:tummenupp

:yoparty

Fungerar inte det så tar man fram gamla bettan "slipdragarn" =) Men glöm inte att informera kunderna om att det kan ta upp till 10 bankdagar innan transaktionen är bokförd! Så att de har täckning på köpet :D

Det finns en tjänst som "ej kod" kan användas istället för den 4siffriga koden. Eller så slår man in nuffrorna manuellt :D Jag är inte ett dugg yrkeskadad... Sen hjälper man kunden på bästa möjliga sätt och i kör så skyller man på dagens instabila teknikutveckling ;)

"Ej kod" fungerar inte på alla kort, inte för att jag brukar smygtrycka på den för att få ta leg på snygga tjejer eller så.... :hihi

Kunden har alltid rätt.
Till att ha vettiga åsikter eller önskemål.
Om dessa inte kan infrias på ett sätt som är rimligt så anser jag att kunden har fel.

Det finns en tjänst som "ej kod" kan användas istället för den 4siffriga koden. Eller så slår man in nuffrorna manuellt :D Jag är inte ett dugg yrkeskadad... Sen hjälper man kunden på bästa möjliga sätt och i kör så skyller man på dagens instabila teknikutveckling ;)
Är man så puckad ska man inte hjälpa dem, utan ge dem ett nummer som går till en förskola.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg