Kulturkrockar

Jag var med om en lustig kulturkrock, som visar att man inte behöver åka långt för att missuppfatta varandra.

Hade för många år sedan en brevkompis i Tyskland (vi höll båda på med datorer) och några gånger åkte jag och hälsade på honom för att dricka lite öl, lira biljard och snacka en massa strunt med honom och hans kompisar. Bodde då hemma hos hans systrar och mor. Hans mor lagade otroligt god mat och jag gick alltid upp ett par kilo efter att ha hälsat på. (Eller var det all öl? :))

Hur som helst så skulle mina föräldrar och min syster åka på semester till södra Europa. Jag "liftade" med dem ner till Frankfurt där jag hoppade av. På vägen tillbaka skulle de hämta upp mig igen. Då blev de inbjudna till kompisens familj på kaka och kaffe, vilket de tackade ja till.

Hans mor hade dukat fram en massa godsaker på oändligt många fat och sade varsågod och ta. Mina föräldrar och jag tog ett par kakor och sedan snackade vi en massa.

Efter två timmar gick vi ut för att åka vidare. Då frågade min kompis ifall mina föräldrar inte tyckt om kakorna och jag sade, att jovisst hade de gjort det!

Kulturkrocken bestod alltså i, att vi oftast här i Sverige bjuder runt kakfaten, sedan bjuder vi igen och igen. I Tyskland bjuder man en gång, sedan är det bara att ta för sig när man vill.

Det visade sig att hans mor blivit lite ledsen och trott vi inte tyckt om kakorna. Mina föräldrar var däremot konfunderade av att hon ställt fram en massa kakor hon tydligen inte ville bjuda på. :D

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Ursäkta, jag kunde inte läsa längre än hit...:hej

Du kanske inte är så gammal? :såjaponken Det var på den tiden Internetanslutningar inte fanns i var mans/kvinnas hem och man fick skicka knäckta spel på diskett via brev. Hade därför brevkompisar i Italien och USA också. :tummenupp

Du kanske inte är så gammal? :såjaponken Det var på den tiden Internetanslutningar inte fanns i var mans/kvinnas hem och man fick skicka knäckta spel på diskett via brev. Hade därför brevkompisar i Italien och USA också. :tummenupp

Hehe, jodå jag har själv haft brevvänner i USA. Men det var då man gick i fyran och fröken tvingade oss skriva. Inte så dumt, jag fick faktiskt ett modellplan av en pojke och en videokassett med MC Hammer-videos av en annan flicka. :yoparty

Nemen, ta inte åt dig. Jag är bara på sånt humör och menar inget illa. :tummenupp

Hehe, jodå jag har själv haft brevvänner i USA. Men det var då man gick i fyran och fröken tvingade oss skriva. Inte så dumt, jag fick faktiskt ett modellplan av en pojke och en videokassett med MC Hammer-videos av en annan flicka. :yoparty

Nemen, ta inte åt dig. Jag är bara på sånt humör och menar inget illa. :tummenupp

Tog inte illa vid mig det minsta. :) Det var skitskoj att åka till Tyskland och Italien och festa! :yoparty Nu är det lite enklare dock, att hålla kontakten med folk och skicka filer. Fanns inte mycket annat att välja på då, än att skicka det via vanlig post.

En annan intressant sak som hände i Tyskland, var när vi var ute på disco/nattklubb. Gick och frågade ett par tjejer om de ville dansa, men de tittade konstigt på mig och tackade nej.

Frågade då till sist en av dem varför hon inte hade lust och fick då reda på att hon inte brukade dansa med killar från USA eftersom de ofta var så arroganta. (Finns ju en hel del amerikanska militärbaser där och många utbytesstudenter). Berättade att jag var från Sverige och då gick det bra.

Tydligen var det bara USA:are som bjöd upp. Tyskarna gick bara ut på dansgolvet och började dansa, sedan hoppades de att tjejen de dansade bredvid skulle vända sig mot dem, så att de dansade "tillsammans". Ungefär så verkar det även vara i Sverige numera... Så det är väl egentligen ingen kulturkrock längre. :)

Inte så dumt, jag fick faktiskt ett modellplan av en pojke och en videokassett med MC Hammer-videos av en annan flicka.

Bara det att få en videokassett är ju en med MC Hammer är ju en kulturkrock.
Typiskt amerikaner att vilja dela med sig av deras best of the best i form av kultur.

hijack.jpg

kulturkrock!?:D

Last edited:
Inga våldsbrott är överrepresenterade i den grupp kallar svensk så ditt inlägg är synnerligen irrelevant.

:hej

Tur att det imponerade på någon, en sann superhjälte verkar han vara. :hihi

jadu om det är vad du kallar att var superhjälte så är det fan bra nära... nu hamnar diskussionen någon helt annanstans än vad tråden är till för men det är jag nu väldgit bra på.
Jag är övertygade om att många säger att dom skulle göra något när dom i verkligeheten antagligen inte skulle våga.. därför anser jag att (oavsett om historien är sann eller inte) att sådant beteende ska uppmuntras. (ehh, ja bullysmile's alltså, inte den andra idiotens)
Nåja nog med svammel.

Inga våldsbrott är överrepresenterade i den grupp kallar svensk så ditt inlägg är synnerligen irrelevant.

:hej

Tur att det imponerade på någon, en sann superhjälte verkar han vara. :hihi

Har hajat hur du är som person och det verkar inte som om det spelar nån roll vad man gör, för du hittar alltid nån liten väg att kunna få det som att man handlat fel ändå, och det har nog bara enbart med att jag är invandrare. Varför jag påpeckade att han var svenskt är för att jag visste att jag skulle trampa dig på tårna. Du gör allt för att bajsa på oss invandrare, även de som sköter sig men snart har du bajsat så mycket i alla dessa trådar på SH att du är täckt av bajs själv. Så bajsa på du :pannkyss

:BugarBra gjort! Om detskulle hända mig vill jag att fler såna som du är i närheten! :kär

Hoppas att det aldrig händer dig nåt sånt, men finns jag där så vet du att jag hjälper dig för mackan springer väl o gömmer sig för han gillar inte våld och skriver en ny tråd här på SH hur en invandrare pucklade på en svensk snubbe som "grällade" lite med sin tjej.:rolleyes:

Last edited:
Har hajat hur du är som person och det verkar inte som om det spelar nån roll vad man gör, för du hittar alltid nån liten väg att kunna få det som att man handlat fel ändå, och det har nog bara enbart med att jag är invandrare. Varför jag påpeckade att han var svenskt är för att jag visste att jag skulle trampa dig på tårna. Du gör allt för att bajsa på oss invandrare, även de som sköter sig men snart har du bajsat så mycket i alla dessa trådar på SH att du är täckt av bajs själv. Så bajsa på du :pannkyss:

Men oj då, blev du kränkt nu lille vän? :D

Apropå invandrare, vad var det du skrev om somalier i tråden om stenkastningen i Tensta? :hihi

Men oj då, blev du kränkt nu lille vän? :D

Apropå invandrare, vad var det du skrev om somalier i tråden om stenkastningen i Tensta? :hihi

Shit vilken häftig cyber wangsta du är, kom gärna fram vid nån träff och kom med dina "kränkningar" för du bor ju i Sthlm så vi lär väl träffas nånstans.

Jag respekterar alla tills motsattsen är bevisad så om de var somalier eller svenskar så spelar det ingen roll för mig i det stora hela men det gör det nog för dig. Och när motsattsen är bevisad så är man inte värd ett skit oavsett land, färg, kultur, sexualite.

Shit vilken häftig cyber wangsta du är, kom gärna fram vid nån träff och kom med dina "kränkningar" för du bor ju i Sthlm så vi lär väl träffas nånstans.

Om du skriver så där hotfullt lär jag ju knappt våga visa mig ute. :(
Nåväl, vad var det du tyckte om somalier?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back