Kultur för en ungkarl - utan virus

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jora, det här kan bli spännande.

En kompis har en förmåga att förstöra sina pc-laptops med virus mm. från kulturens underbara sidor. Han har nu länge kört med Mac och klarat sig väldigt bra. Nu har han dock ruttnat på att hans ekonomiprogram (egen företagare) för hans dator funkar jävligt kass med macen så det är dags att återgå till pc.

Hur fan ska man säkra skiten så inte en massa grejjer kommer in i datorn? Han vill ju ändå kunna installera lite program samt hantera bilder mm. OCH surfa kultur.

Bäst är såklart om han sen klarar att hantera datorn själv utan att jag ska behöva vara hans support.

Mvh,
Mark som är anställd på en stor firma ;)

Bästa tipset är väl att inte tillåta popups och låta bli att trycka OK när vissa kulturella sidor föreslår att du ska ladda hem saker... Alt skaffa en dedikerad intim.. hmm... kulturdator (gamla macen?).

Last edited:
Bästa tipset är väl att inte tillåta popups och låta bli att trycka OK när vissa kulturella sidor föreslår att du ska ladda hem saker... Alt skaffa en dedikerad intim.. hmm... kulturdator (gamla macen?).

Gamla macen ska bytas mot min laptop.
Jag har från början fått den lappen av honom så nu när han frågar om vi kan byta är det svårt att säg nej. Fick datorn om jag lyckades rädda det sista som fanns på hd'n (läs kultur o liknande haha).

Finns det program som aktivt skyddar? Ska man lägga in virus program som körs varje timme?

Funderar på att be honom visa hur han brukar göra men det känns lite, privat på nåt sätt.

Gamla macen ska bytas mot min laptop.
Jag har från början fått den lappen av honom så nu när han frågar om vi kan byta är det svårt att säg nej. Fick datorn om jag lyckades rädda det sista som fanns på hd'n (läs kultur o liknande haha).

Finns det program som aktivt skyddar? Ska man lägga in virus program som körs varje timme?

Funderar på att be honom visa hur han brukar göra men det känns lite, privat på nåt sätt.

Det räcker nog inte riktigt....

Firefox med tillägget noscript. Allra bäst är om surf-installationen sker i en virtuell maskin, som man har en image sparad från ett korrekt läge och kan återställa på någon minut om olyckan är framme ändå (släng den trasiga imagen och kopiera dit det oskadade originalet). Går t.ex. att köra virtuellt "Windows i Windows" om man nu envisas (Linux är bättre som moderplattform för sådana aktiviteter). Virtualbox är utmärkt för enklare användning i VM-miljö.

Mitt tips är ekonomiprogrammet iOrdning till Mac, så kan han fortsätta leva ett snyggt, prydligt och bra liv :tummenupp

Köra kultur från liveskiva, typ ubuntu.

Ghosta burken och instruera om hur han återläser.

Om han har sitt Windows uppdaterat och ett aktivt antivirussystem av valfri sort så är det med 99% säkerhet han själv som installerar otygen. Användarkunskap är bästa skyddet. Köra kultursurfningen via ett begränsat konto kan också hjälpa då det är lite svårare att installera saker då och sen ett konto för resten.

Om du ser till att alla normala codecs för film finns inlagda så kan du informera om att alla kultursidor som vill installera något är falska saker. Ett av de vanligaste sätten att lägga in en trojan från liknande sidor är att en film inte går att spela då "rätt codec" saknas. Installationen lägger in oönskade program och den utlovade filmen finns oftast inte ens.

Det allra vanligaste sättet att lägga in falska antivirusprogram och liknande saker är dock att det helt sonika kommer upp en sida/popup som säger att du har si och så många trojaner eller problem i din dator och måste installera ett program för att åtgärda det. Denna ruta går allt som oftast att stänga, helst via aktivitetshanteraren, utan att något annat läggs in. Kommer rutorna upp efter omstart har man lyckats installera något.

Så, uppdaterat system och aldrig installera något i samband med kultur.

Och innan någon frågar. Nä, jag är inte kulturexpert, jag jobbar med antivirus och säkerhetsprogram. ;)

Eller så kör han helt enkelt win programmen via bootcamp eller liknande på sin mac? :tummenupp

som nån sagt tidigare firefox och noscript samt nåt enkelt och bra antivisrusprogram. Jag kör free avg
free.avg.com

Antingen är det helt värdelöst eller så fungerar det kalas men det har aldrig upptäckt att jag har fått virus ;)

som någon ovan sagt... kör windows via bootcamp alternativt emulera windows i osx.. så kan han ha jobb på windows och fulkultur på osx :)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup