Kul med GPS!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Är en sk NOOB eller vad "ungdomarna" (...) nu kallar det på det här med GPS.

Köpte i alla fall en Garmin eTrex Vista C (färgskärm) och kartprogrammmet City Select v6 - köpte! Laddade inte ner - för jag har en liten jäkla hårddisk och kommer inte in på några vettiga DC-hubbar. Nåja. Så här ser GPS:en ut.

1273.jpg

Körde en tur runt ut på Värmdö - har ont i knät som satan så det blev lugnt och sen glodde jag på GPS:en lite för mycket... Vill man så lägger man in färdiga rutter (följ ett spår) eller tracks (passera via ett antal s.k. waypoints).

GPS:en har autorouting vilket innebär att jag kan välja ett mål och så räknar GPS:en ut vägen dit. Den "säger", eller piper lite olika beroende på hur nära avfarten m.m. man är, på svenska att man ska ta höger där och 3 avfarten i nästa rondell osv. Mer bilanpassade modeller kan prata också men den här är mest tänkt för skogen och MC. Lite imponerad att det funkar i en sån liten apparat - man börjar väl bli gammal :tungan

Så här kan det se ut när jag tankat ur dagens åkning:

En är hela rundan, en visar Stavsnäs (kartbilden ej rosa längst ut i havsbandet för jag hade missat att lägga till detaljerad karta där), en visar färja över till Waxholm (ska vara macken Shell och inte Hell), en visar hemfärd till Kungsholmen + dagens tidigare visirköp på en känd butik för Stockholmarna.

Kan ju vara lite farligt med dålig uppmärksamhet men jag ska fixa ett fäste så man har den vid instrumenten och inte i kartfodralet + att nyhetens behag går väl över snart. Rekommenderas! Har rejsat runt Stockholm för tredje säsongen nu och hittar fan ingenstans i alla fall så nu ska väl det vara löst. Fikasugen = knappa in "mot Rosenhill, Waxholm" m.m.!

Bifogat

• 040821_tur_allt.jpg
    040821_tur_allt.jpg
    128.5 KB · Visningar: 103
  • 040821_tur_stavsnas.jpg
    040821_tur_stavsnas.jpg
    46.2 KB · Visningar: 89
  • 040821_tur_waxholm.jpg
    040821_tur_waxholm.jpg
    52 KB · Visningar: 69
  • 040821_tur_hemat.jpg
    040821_tur_hemat.jpg
    93.4 KB · Visningar: 100
Last edited:
GPS:en kostade 3800 från Portugal (5150 i riktpris när den kommer här snart). kartprogrammet 2200 också från Portugal. *EN* dags leverans båda gångerna med FedEx. Helt otroligt! www.aspidshop.com som är billigare än gpsw.co.uk (som verkar vara det som gäller annars) på det mesta vad jag sett. Obs! Ingen höjdare att köpa från USA för de får inte sälja Europa-versioner av Garmins grejer. Mackapären har bara 24 MB minne förmodligen pga att de vill dela in sina produkter i segment. Hur svårt kan det annars vara att klämma in 256MB eller liknande?

stony skrev:
Tufft!! vad går en sådan på?? vill också ha gps :yoparty

Men spelar det så stor roll om det är USA eller europaversionen, det är ju bara "basemap" det gäller. De andra kartorna lägger du ju ändå in i det andra minnet?

Jag har förresten precis "vunnit" en Etrex Legend (svart-vit) på eBay.

Ah! fan vad sugen jag blev på en sådan.. är ju perfect om man ska åka nånstans och inte har en aning om hur man kommer dit.. Slippa alla telefonsamtal och vägbeskrivningar.

Måste nog köpa en, Känns lite surt att dom är dyra som stryk, skulle vilja ha en 7"lcd i bilen med gps :nicka

Det spelar roll om man har autorouting - inte 100% säker men ganska.
Jag har ju alltså 24 ledigt minne + en baskarta som täcker hela Europa vilket innebär de flesta städer och större vägar i det området.

Om jag till exempel ska till en adress i Luleå så räcker det med att jag lägger in detaljerad info för Stockholm och sen samma för Luleå med omnejd. De rosa "patcharna" i bilden tar 17.3 MB av minnet. Då räknar GPS:en ut hela vägen ut ur Stockholm och via E4:an in i Luleå. Ny får jag ju ett antal MB över så då kan jag slänga in städer jag eventuellt tänkt käka i osv. Det finns faktiskt ganska många restauranger, bensinmackar och andra s.k. POI, Points Of Interest, i City Select-kartan.

Har du ingen Europeisk baskarta i grunden så antar jag att du måste patcha in hela vägen. GPS:en har ju inte till exempel E4:an så jag är rätt säker på att den inte kan räkna ut vilken rutt, vilken ETA osv. utan att ha HELA vägen. Autorouting finns bara i de nya Vista och Legend C så det spelar ingen roll för dig. Obs! Det här är väl mest ett "problem" om man har GPS:er som den här med lite minne. Köper man en bil-GPS med 115 MB eller liknande så är det väl skit samma. Grejen är bara att baskartan inte kan raderas så ska du ha in Sverige så måste du lägga in detaljerad info = onödigt för jag är inte så mycket i Arvidsjaur till exempel.

RWD skrev:
Men spelar det så stor roll om det är USA eller europaversionen, det är ju bara "basemap" det gäller. De andra kartorna lägger du ju ändå in i det andra minnet?

Bifogat

• sverige.jpg
    sverige.jpg
    69.2 KB · Visningar: 61
Jag har en Compaq iPaq 1940 med Bluetooth-GPS, funkar skitbra!
Det är alltså en vanlig handdator med trådlös gps till som man kan ställa in på fordon eller fotgängarläge! pratar svenska, går å köra mp3 o film, vanliga handsfree funkar (under hjälmen) outlook, mail, word, excel mm. mm. KANONGREJ!!!

Kostar tyvärr nästan 7000 spänn men då är det med hållare för tex bil med laddning för både dator o gps, extra cigkablar o allt möjligt!

finns på t ex Vodafones butiker o siba.

REKOMMENDERAS!!! :tummenupp

stony skrev:
Ah! fan vad sugen jag blev på en sådan.. är ju perfect om man ska åka nånstans och inte har en aning om hur man kommer dit.. Slippa alla telefonsamtal och vägbeskrivningar.

Måste nog köpa en, Känns lite surt att dom är dyra som stryk, skulle vilja ha en 7"lcd i bilen med gps :nicka

Vunnit eller vunnit en auktion? Ska du betala för den så skulle jag råda dig att kolla på Legend C istället. Ruskig skillnad med färgskärm och batteritiderna är längre på de nyare. Och så har de autorouting vilket är en STOR grej!

RWD skrev:

Det är ett jäkla kompromissande i GPS-djungeln. Jag ska främst ha min i skog och mark samt på hojen och då faller handdatorerna bort tyvärr. Annars hade det varit schysst med ännu större skärm men samtidigt så vill jag alltid ha små behändiga prylar. Men det är rätt kul med GPS. Blev biten när jag lånade en enkel Garmin, som jag köpt till syrrans grabb, i somras.

Funatic skrev:
Jag har en Compaq iPaq 1940 med Bluetooth-GPS, funkar skitbra!

Nicke skrev:
Vunnit eller vunnit en auktion? Ska du betala för den så skulle jag råda dig att kolla på Legend C istället. Ruskig skillnad med färgskärm och batteritiderna är längre på de nyare. Och så har de autorouting vilket är en STOR grej!

Vunnit en auktion därav citationstecken.
Om jag åker på tull och moms så hamnar jag på drygt 1600:- jämfört med drygt 2500:- som är lägsta pris här hemma (iofs europavarianten)

En polare har en likadan och jag har pillat några minuter med den och blev lite sugen.
Jag ser den mest som en leksak och hade inte tänkt bil/MC-navigera med den. Ska främst testa att mäta hastigheter, sträckor och lite promenadnavigation, tänkte även koppla den till min bärbara dator ihop med något kartprogram för att se om den duger som bilnavigator.

Om den är kul så kanske jag byter upp mig till en "C"....men jag vet inte vad jag ska med kompass och barometer till så någon (avservärt dyrare) Vista behöver jag inte.

Sedan kan du få hela turen animerad ovanpå en karta, inklusive topografi om GPS:en loggar höjd och du hittar en vettig mesh:

http://www.stransim.com/tracer.htm

Skall köpa det programmet har jag tänkt, för flygandet... även om demon räcker långt med lite pill i loggfilerna.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP