KUL bruksbil!

vag har mycket problem med olika grejer. men man ska inte sticka under stolen med att alla andra märken också har lika mycket problem. om de var något bilmärke som var perfekt utan några problem så hade alla åkt de. Jag har och känner ett större gäng folk och väldigt många bekanta som åker både vw och audi och de är lögn att säga att de har mer problem än någon annan/annat märke. kanske är olika runt om i sverige men här om kring så går de fint fint att åka vw. ang dsg lådor finns endel problem ja.. jag valde själv bort dsg mot manuel när ja köpte min nuvarande golf.

Alla får tycka va dom vill. kände bara att de var väldigt negativt emot vag bilarna. Jag tycker de är massor med bil för pengarna och kommer alltid att hålla mig till vw :fyllisar
 
Äff. Bmw 850 är tung och trött. (Haft csi)

Ford F150 lightning. Ingen vägållning, potent motor. Underhållande
 
Om nu accorden är bullrig i kupén, vad är då impreza...:rolleyes:

Återigen, stay the hell away of VW!

Min impreza gt kombi bullrar mindre än min focus kombi gjorde, och de borde ändå va bullrigaste modellen, blev förvånad för alla säger att de ska va så bullriga men de är inte värre än valfri snålburk
 
Ptjaa, allt utan fyrkrafs känns lite gammaldags, däremot kräver det nog 200hk för att bli okey, 250hk för att bli riktigt bra. Dieselspis gör det mesta lite för framtungt och understyrt.

Jag tror inte Du ska avfärda Volvon utan att ha testat, hade en Volvo V70 AWD 2.5T som med BSR-program var riktigt trevlig. Tror det var en -06 eller -07, den har ett vettigare chassi än XC70.

Just nu har vi en Audi A4 Avant 2.0T Q -06 som andrabil, den ger en hel del gocartkänsla och har sportchassi som standard, med 200 hk i spisen skulle den nog må bra av en omprogrammering men är en rätt trevlig bekantskap redan som standard. Utrymmena är dock rätt påvra, inget för storfamiljen kanske...

Så mitt stalltips är att jaga efter Audin, kanske finns dom att få tag på inom Din budget? Finns en drös på Blocket för ca 80 kkr, massage av styrenheten hittar Du här: http://sv.bsr.se/products/t874/ . Denna skulle kanske funka? http://www.blocket.se/vi/51125473.htm

Lycka till :)
 
Last edited:
Tradigt att Mazda 3/6 MPS verkar rostbenägna då det verkar vara mkt skoj för pengarna. Alfa Brera samt 159 är fantastiskt trevliga bilar att köra, vad jag vet inte mer problem än nån annan bil. Ett + för Alforna är ju att ägarna brukar ta bra hand om sina bilar.

Är själv på g att byta bil, max 90 k är min gräns också samt den också gärna får vara lite småskojig. Alfa 159 JTS eller Saab 93 2,0 t/ 2,8 t är väl de hetaste alternativen vad jag kommit fram till.

Detta birde väl vara första gången sedan 1967 som någon funderat på Alfa och Saab när man skulle köpa en kul bil?:rock:D
 
Själv kör jag året runt med den, men får väl erkänna att den är rätt dyr i drift :/ Riktigt rolig/skön bil dock :)
 
Snöade först in på BMW 325i 2006-... Tittade egentligen först på E46:an men fastade sen för E90 som verkar ha trevligare motor och se bra mkt trevligare ut.

VW och Audi är jag ganska tveksam till. Dyra att äga när det krånglar, vilket det oxå gör?

Skulle BMW vara billigare när det krånglar?:va
 
Transam / Camaro
TT Quattro
Mercedes C32
Opel OPC
Sierra Cosworth
Eller om du inte passerar kortläsare så har du hela engelska importpaletten att titta på..
 
Porsche 911 targa från -78 till 81. Kan man med tur hitta för de pengarna. Körde en -87 till vardags på sommaren samt en Porsche 944 -84 på vintern. Funkade kanon och hade lätt kört en 911 året runt om vi bara var två i hushållet.
Boxter finns även om man vill ha lite modärnare.
Polaren åker Z4 året om, funkar kanon.
 
Last edited:
En gammelporsche hade ju varit kungligt att mullra runt i! :Bugar
Har själv en e46 325ti som bruksbil. Den är helt ok men rätt sliten. Ska inom kort få en trelitersmotor från en 330i transplanterad. Annars är en välskött e46:a trevlig tycker jag. Vissa typfel finns men är oftast åtgärdade annars är det inte så farligt dyrt att fixa. Rost finns på äldre exemplar och då kostar bilen därefter också. Slitdelar kostar bara kaffepengar från ebay.de.
Men finns det pengar uppåt 100lax så hade man ju klart köpt modernare bil. Skulle själv inte pynta mer än ca 50k kr för en mkt fin e46:a sålänge det inte är M3 såklart. Min nästa efter 325 compacten blir en fullmatad 130i helt klart!
Alfa har jag alltid varit nyfiken på men varken ägt eller provat någon nyare. VAG= no no.
Saab 93 aero 03 och uppåt har jag haft en. Var helnöjd! Låg fint på vägen, lite burkig kanske och aningen opelkänsla inuti annars bara bra.
 
Porsche 911 targa från -78 till 81. Kan man med tur hitta för de pengarna. Körde en -87 till vardags på sommaren samt en Porsche 944 -84 på vintern. Funkade kanon och hade lätt kört en 911 året runt om vi bara var två i hushållet.
Boxter finns även om man vill ha lite modärnare.
Polaren åker Z4 året om, funkar kanon.
PM:a mig när en 911 för under 90.000kr som är bra nog för att användas som åretrunt bruksbil dyker up. Jag är intresserad!:hej
 
Sant! Finns ett par riktiga lågmilare för vettiga pengar på blocket dessutom.
Någon som vet om dom lider av några speciella sjukdomar eller annat man ska akta sig för?

Har ägt en Civic Type R i 8 år och kört 15000 mil året runt, banträffar och pendling. Den enda som behövt bytas är varselljuslampor och nummerplåtsbelysningen samt ett missljudande urtrampningslager.

Den har varit smygtrimmad med öppet filter, insugs och avgasgrenrör samt mappning sedan nästan ny, och jag har gasat friskt hela tiden när tillfälle bjudits. Ser man till att ha fräsch olja i dem och inte missväxlar så verkar motorerna nästan "skottsäkra". Inga kända fel som påverkar ägandet eller brukandet. Speciellt inte på årsmodell 04-05.
Även modellen efter som kom 06 ska vara en bra bil. Lite mer ombonad och aningen tyngre, men fortfarande en potent bruksbil som inte skäms för sig.

Testa en Type R, och gärna en med åtminstone kalluftsfilter monterat. Lite trim gör dem bara bättre!
 
Skulle BMW vara billigare när det krånglar?:va

Jag har ingen aning. Men faktum är ju att bilar som inte krånglar är billigare att äga. Nu finns det ju alltid en risk att en bil krånglar oavsett märke och modell, men det är stor skillnad på t.ex. hur svaga punkter en bil har och hur dyra dom är att åtgärda när olyckan slagit till.

Sen handlar det ju mycket om förtroende, vilket är lågt i mitt fall vad gäller Audi och Saab.

Golf GTI har jag inte räknat bort än.
 
Har ägt en Civic Type R i 8 år och kört 15000 mil året runt, banträffar och pendling. Den enda som behövt bytas är varselljuslampor och nummerplåtsbelysningen samt ett missljudande urtrampningslager.

Den har varit smygtrimmad med öppet filter, insugs och avgasgrenrör samt mappning sedan nästan ny, och jag har gasat friskt hela tiden när tillfälle bjudits. Ser man till att ha fräsch olja i dem och inte missväxlar så verkar motorerna nästan "skottsäkra". Inga kända fel som påverkar ägandet eller brukandet. Speciellt inte på årsmodell 04-05.
Även modellen efter som kom 06 ska vara en bra bil. Lite mer ombonad och aningen tyngre, men fortfarande en potent bruksbil som inte skäms för sig.

Testa en Type R, och gärna en med åtminstone kalluftsfilter monterat. Lite trim gör dem bara bättre!

15 000 mil? Det är bra mycket mer än vad en taxi går i Nyköping per år. 1 500 låter ju inte så kaxigt.

Jag skulle köpa en 1-serie. Delar är som sagt billiga på ebay. Köpte nyligen originalskivor till en 7 serie för 3 000 runt om. Billigt för så stora skivor.
 
PM:a mig när en 911 för under 90.000kr som är bra nog för att användas som åretrunt bruksbil dyker up. Jag är intresserad!:hej

Håller man ögonen öppna kan man hitta en 2.7 alt 3.0 targa i typ brun eller någon annan tråkig kulör.. har för mig att det var en ute i höstas runt 100.000kr sträcket.

Naturligtvis ingen tipptoppbil med full dokumentation, men går den som den ska och man inte hittar massor med rost så varför inte, just targan i mellanåren är inte speciellt heta på marknaden.:yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top