Kul brädspel?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu är det höst och då spelar man brädspel och dricker vin med sina polare.
Har ni tips på några bra? Några som vi kört här är Settlers, Carcassone, Pandemic.
Köpte nyss "Ticket to ride" men har inte spelat det än.

Dominion, är det någe bra?

Andra tips? Bör helst vara spel som man kan riva av på cirka en timme. Spel som Diplomacy etc är inget för mig. Har inte tid!

Drakborgen är nog ett av få brädspel jag gillar. Vetefan om det finns att köpa längre, tjejens upplaga är ganska gammal... Hur som, typ rollbrädspel där man väljer karaktär efter styrkor och svagheter, sen gäller det att ta sig genom en borg steg för steg alltmedan man med hjälp av styrkor och färdigheter undviker fällor och slåss mot monster. När man tagit sig till mitten av borgen kommer man till drakens skattkammare där det gäller att plocka på sig skatter utan att draken vaknar, och sen ska man ta sig ut igen innan solen går upp och man blir fast i borgen ungefär. Skitkul spel, kan gå åt helvete hur fort som helst då en del fällor är helt oproportionerligt överjävliga :D

Edit:
http://www.tradera.com/-en-fard-in-...n-med-klistermarket--auktion_181801_167012393

Last edited:
Spelar man brädspel så sällan som mig spelar det ingen roll. Sist jag spelade brädspel var för ett par år sedan...

Sant. Du kanske skall testa nåt annat då, så vill du spela lite oftare?
Det vi har spelat mest är Settlers. Kul för att spelplanen är dynamisk, dvs den ser olika ut från gång till gång.
Varje gång får man fundera ut en helt ny strategi.

Det vi har spelat mest är Settlers. Kul för att spelplanen är dynamisk, dvs den ser olika ut från gång till gång.

Brädspel är ganska underskattat tycker jag. Blir nästan som en umgängesform kontra TV-spel där folk sitter uppslukade av TV-rutan. TV-spel är mer en ensamgrej.

Last edited:

Jag lär nog inte börja spela brädspel oftare bara för att jag testar något nytt som dessutom är kul. Brädspel har nämligen ingen naturlig förankring hos mig, min familj eller de vänner jag umgås med på mer regelbunden basis. Det är något man tar fram ifall man sitter i en fjällstuga och det är snöstorm utanför. Då kan det faktiskt vara roligt.

Jag lär nog inte börja spela brädspel oftare bara för att jag testar något nytt som dessutom är kul. Brädspel har nämligen ingen naturlig förankring hos mig, min familj eller de vänner jag umgås med på mer regelbunden basis. Det är något man tar fram ifall man sitter i en fjällstuga och det är snöstorm utanför. Då kan det faktiskt vara roligt.

Visst är det så. Ingen naturlig förankring här heller. Köpte det där Settlers för flera år sedan och drog fram det efter en middag. Det var kul, så sen dess har det blivit att nåt spel åker fram efter man käkat middag med polarna. Ibland 1-2 ggr/månad, ibland inte alls. Det är inte precis så att vi har schemalagt att på onsdagar minsann, då spelar man brädspel.

Panic Station
The Resistance
Shadow Hunters
Några spel jag gillar, där det är så lite tärningar som möjligt, och själva spelet hänger på spelarna och att lista ut vem som är vem, och att lura andra... Spela gärna flera gånger med samma spelare, det blir roligare när man lär sig läsa varandra. ;)

Eclipse är också ett jävligt skoj spel, men tar flera timmar i anspråk.

http://www.worldofboardgames.com/

Last edited:
Brädspel är ganska underskattat tycker jag. Blir nästan som en umgängesform kontra TV-spel där folk sitter uppslukade av TV-rutan. TV-spel är mer en ensamgrej.

Vi har faktiskt spelkvällar i min umgängeskrets då och då.

Är det ett tecken på att man börjar bli gammal tror du?

/80-talist.

Hmm... Åldern är bara en bieffekt av att man föddes i ett årtionde då sällskapsspel fortfarande var vanligt tror jag. :fakta

Så kan det nog vara, men brädspel är underskattade i sociala sammanhang! Dagens kids vet ju knappt vad "fia med knuff" är.

När jag var liten spelade vi Nya Bondespelet, men det tog ju aaaaaaldrig slut. Världens tristaste. Monopol var bara snäppet roligare. Spel där man skall slå tärningar och hoppa runt är riktigt riktigt båring.

Så kan det nog vara, men brädspel är underskattade i sociala sammanhang! Dagens kids vet ju knappt vad "fia med knuff" är.

När jag var liten spelade vi Nya Bondespelet, men det tog ju aaaaaaldrig slut. Världens tristaste. Monopol var bara snäppet roligare. Spel där man skall slå tärningar och hoppa runt är riktigt riktigt båring.

Ja, precis. Jag är medlem i en spelförening, och spelar brädspel här på jobbet varje onsdag, och vi drar med lite noobs då och då. De brukar upptäcka att brädspel kan vara skiten. :D
Och jag håller med om tärningar, när jag vinner vill jag att det ska vara pga taktiska val m.m., så att jag verkligen kan gotta mig i vinsten. Motsatsen är att jag vill att det ska vara mitt fel, eller någon annans bättre val som är orsaken till att jag förlorar, så att jag kan bli bättre och "förnedra" dem nästa gång.
Att vinna eller förlora pga tärningar är inte tillfredställande.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back