Kul bild från i sommras.... Race :)

Mä, hon borde bötfällt saaben istället tvärsöver vägen har ju dimljusen på! :fakta

Det var just det dom såg, det som skulle bli ett så roligt race tog slut vid nästa rödljus....

Men dom var hyvens så det blidde inga böter :)

Ibland ska man ha tur....

Gyllende läge för en wheelie?! Attans man kanske ska dra på backspeglar till sommarn :va

Du borde ha koll som läser det, men som jag minns så får man ine köra med dimljus såvida inte vädret kräver det, man får inte heller köra med parkeringsljus utan lagen kräver att man kör med halvljus. inte 100 dock men så lärde jag mig det.

Varför det? Vad jag ser så är det dimljus + parkeringsljus på och det får man ha!

Från en som är mitt uppe i teoripluggandet:tummenupp

Det finns 2 anledningar till att den här tråden är rolig.

1. Kul bild :tummenupp
2. Inläggen om Saaben. Att folk granskar bilder så och ser sådana detaljer :tungan

Bilden är dock roligast :)

Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan].

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx

Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan].

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx

Tack, då får man alltså använda dimljus! Då kan ju folk sluta klaga på dimljus då:)

Jag skanar ord, hur kan folk se så många "onödiga" saker på en bild :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT