Kul att köra långsamt

Fast å andra sidan så är ju 650 GS vindkänslig i höga farter på motorvägen har jag noterat. Jag kör hellre på småvägar än motorväg för då får man se platser man inte trodde fanns, som ett trevligt fik att stanna till vid.

Jag har en Triumph Scrambler också, den är tyngre och mer stabil men inte lika rolig på grusvägarna som BMW:n förstås men inga problem på motorvägarna. 16 liters tank, 0,45 l/mil, ca 70 Nm, 900 cc, billig i försäkring också. Kanske nåt?

Jag kikade också på en XT660 men dynan var för hård och kantig, jag hade inte klarat av mil efter mil under en heldag den.

Vill bara delge lite egna tankar kring ämnet.

Jag har ingen större erfarenhet av andra modeller då KTM 690'n är min första egna hoj, men balansaxeln på nya lc4 gör stor skillnad för komforten. Vid längre turer får jag träsmak med orginal sadeln, men det finns ju annan att köpa.
Motorväg är verkligen inte skoj, men det fungerar iaf. Den väger lite mer än 640'n och varvar trots allt bara strax under 5k vid 110.

Service intervallerna är var 500:e mil dock. Sen hoppas jag verkligen att det här snacket om ras vid mycket motorvägsåka är en gammal sanning eller bara en myt :)

Nu är jag ju kanske lite partisk. Men jag skulle definitivt rekommendera en TDM.
den går alldeles utmärkt att köra lugnt med samtidigt som den går att pina ganska hårt på kurviga vägar. Cruisa på landsväg funkar utmärkt även om det alltid är roligare med lite kurvigare vägar.
Toppfarten är ganska måttlig. Jag har sett uppgifter på 220 km/h och jag har ingen anledning att tro att den går fortare men den är ändå ungefär lika snabb upp till 100 som värstingsporthojarna (ca 3,5 sek) på grund av utväxling och att den inte så lätt reser sig. Över 100 tappar den av naturliga skäl ganska mycket mot dom motorstarkare hojarna.
Bränsleförbrukningen håller sig på ca 0,5 vid relativt inspirerad körning och långkörning i hastigheter kring lätt momsad skylthastighet med topbox och sidoväskor så drar den lite drygt 0,4.
Försäkringen för min del 34 år boende i storstad hamnar på 5100 hel/hel.

Dom enda nackdelarna som jag kan säga om hojen är att kåpan ger lite väl mycket turbulens runt hjälmen (Det bullrar en del med andra ord) men det varierar säkert beroende på hur lång du är (Jag är 185 cm). Jag har funderingar på ett högre eller ett lägre kåpglas för att slippa få turbulensen just i huvudet.

Billigare i både inköp och drift (jag inbillar mig att Yamaha håller bättre). Men jag kanske har fel? Bulldogens 230kg torr... :näsblod
Jag hade en Monster 750, och den vill jag minnas låg på 185 kg, med full tank.
Den är nätt och behändig i stan, går att köra både (tillräckligt) fort och långt om man vill.
Hade jag haft råd så hade jag behållt den som pendlarhoj, men man kan inte få allt...

EDIT: Sedan finns ju multistrada också, om man står ut med utseendet.

Last edited:
Funderar du på en Yamaha XT660X så kan du ju lika gärna glo på en Yamaha MT-03.

:tummenupp

MT03.jpg

Hmm... Jag måste hålla med om att Monster är en sjukt skön hoj. Gillar den skarpt. Men gå upp lite i kubik på den bara.
Varför inte en Monster 900 eller 1000?
//T

På BMW och Triumph har du dessutom grymt billig försäkring hos If!

Min BMW R1150R betalar jag 3500/år för, då är jag under 25 och bor på landet. en Dakar ligger nog på under 2-2500/år!

Är du över 25 blir det ännu billigare, bor du i stan något dyrare....

Har du kollat på BMW R1150R? En helt naken hoj på 85 hk som jag dels kört 600 mil touring på allt från Norska bergsvägar till Autobahn, och dels piskat två Fireblade på Gotland ring med förra sommaren:yoparty
På touringdäcken:D

R1150GS är i princip samma hoj fast i en Offroadversion!
R1100 serien är nog inget att satsa på tyvärr...

Monster och r1150r/gs är oskäligt dyra, anser jag.

MT-03 finns inte som begagnad till ett bra pris än.

Allt prat om TDM har fått mig att titta på sv650s och tl1000s... Även om TDM:en också är fin!

Växer hornen även på en lite sportigare V-Twin? En 600cc radfyra är ju deprimerande att köra om man inte varvar ur växlarna efter varandra.

Helmet: Nog kan du med dina 114kg färdas på en stånka, men hade jag legat i din viktklass så hade jag kanske sneglat en extra gång åt hojarna med V-Twin.

Triumph Thruxton och Scrambler är ju riktigt tuffa på en smakfullt sätt. :tummenupp

Självklart en TDM ;)

Finns inte en bättre hoj för de krav du ställer.

Eller jag vet, kör runt och prova tills du hittar en att trivas på. :)

Låter som du ska ha en äventyrare.

MotoGussi Qauto 1100 es kan du nog lägga ett bud på PM:a
Cagiva Elephant finns nog också till salu.
Transalp vet jag inte var det finns nån men bra grejer

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...