Kul att köra långsamt

jag skulle välja en bulldog,verkar vara vettiga på många sätt och snygga men inte så stark motor,alltså billig att äga o köra varje dag,ska köpa en tror jag när jag får råd:tummenupp

En lite större Ducati Monster (800cc-1000cc) är ju tokdyr, och säkert dyr i drift också. Varför har inte japsarna något vettig motsvarighet? Jag får väl kolla lite närmare på VTR och TL1000s om 1000cc v-twin lockar, antar jag.

Jag är lite kluven mellan en praktisk stånka och en landsvägs-v-twin. Orkar verkligen stånkor (xt660x och f650 dakar) motorväg eller ska jag stryka dem från listan direkt?

Varför skulle man välja Monster före Bulldog? "Själ" och liknande är inte intressanta argument.

Utan att ha provkört tror jag nog en Yamaha MT-01 är kul.
Jag har testat Warriorn som servicelånehoj och den motorn i en riktig ram låter ganska skoj.
90 hk, 150Nm och rejält med knuff redan vid 2800 varv låter som ett relativt lågrisknöje för både hälsa och plånbok.

Billigare i både inköp och drift (jag inbillar mig att Yamaha håller bättre). Men jag kanske har fel? Bulldogens 230kg torr... :näsblod

Ja, men så har du ett andrahandsvärde att tänka på. Jämför prisfallet på en monster och en bulldog.

Drift vettekatten.. Service var tusende mil med kamremsbyte. Kamremsbytena kostade drygt 800:- för min monster de två gånger jag gjorde det men steg i.o.m att själva remmarna blivit dyrare för äldre monster.

2000mila servicen med förgasarsynk, ventiljustering, kamremsbyte, byte av vätskor i broms, koppling och framgaffel samt olje och filterbyte gick väl iofs loss på 4-5000:- men frågan är om andra hojars jätteservicar är så mycket billigare?!.

...men håll dig undan 600...kanske inte låter som det ska vara en stor skillnad mot en 620, men det är milsvid skillnad :)

Ja, 620 är däremot effektmässigt väldigt lik den 750 som fanns samtidigt som 600 såldes...

Last edited:
Är det vanligt? :confused:

Har aldrig sett någon i trådarna gnälla om det iaf.

Vet en ny och fin lc8 den rasade på under lelle iaf. Om det händer för jämnan kan jag inte uttala mig om men enligt ägaren så var det inte ett ovanligt fenomen med den motorn. :)

Jag skulle tro att Monster, MT-01 och Bulldog allihop är schysta hojar. Men, jag har lättare för att se mig själv på en yamaha xt660x eller ktm.

ER-6n är lite... mesig. :näsblod

Säger ingen något radikalt som får mig att ändra uppfattning så blir det en xt660x tills jag har råd med en driftsäker KTM (690? 950?).

Tack för alla tips! :tummenupp

Gick i samma tankar för ett år sen och köpte en er6-n.

Jag bytte själv ut mitt monster mot en Versys (som har samma motor som er6) just för att jag insåg att jag så gott som uteslutande pendlar. Och Versys är överlägsen som pendlarhoj. Man sitter som en kung. Har bra överblick och kontroll.

Vet en ny och fin lc8 den rasade på under lelle iaf. Om det händer för jämnan kan jag inte uttala mig om men enligt ägaren så var det inte ett ovanligt fenomen med den motorn. :)

Ok. Har aldrig hört om det annars. Koppling är ju inte så dyrt att byta på en hoj så den smällen tar jag gärna eftersom jag är väldigt nöjd med hojen i övrigt.

Får jag klämma in lite egen erfarenhet? Jag har en BMW F650 GS, jag sitter som en drottning på den och avverkar mil efter mil efter mil… Utan problem kan jag sitta en hel dag på den och bara fjutta runt. Grus som kurvig asfalt, inga problem. Låg tyngdpunkt och väger ca 175 kg. Dessutom tankar jag den ganska sällan, den drar 0,3 liter milen och har 17-literstank, snabbt räknat kommer jag bortåt 56 mil på en tank. Men det är de med dubbla tändstift du ska kika på då (från -04 och uppåt), annars dricker de äldre bortåt halvlitern.
Ska du skjutsa så kika på en större GS för då är en 650 lite klen. Dakaren är högre om du är lång.

Jag bytte själv ut mitt monster mot en Versys (som har samma motor som er6) just för att jag insåg att jag så gott som uteslutande pendlar. Och Versys är överlägsen som pendlarhoj. Man sitter som en kung. Har bra överblick och kontroll.

Oh ja! Den är grymt skön att pendla på. Provkörde en Versys två gånger varav senaste gången fick jag ha den under flera timmar. Lättkörd och lättmanövrerad och skön att sitta på, man sitter som en kung på den faktiskt (fast jag är tjej).

Last edited:
Knixus,

F650 Dakar (jo, jag är lång) är en het kandidat, men efter att ha läst runt lite på www.advrider.com verkar xt660r rekommenderas framför den. x-varianten med supermoto-hjul ska jag skaffa bara för att den ser lite tuffare ut samt att jag aldrig kommer ge mig på seriöst grusåkande.

Är den alldeles fruktansvärd på 90- och 110-vägar får jag se mig om efter en v-twin eller v4.

Intressant! Mitt problem är att jag är ganska stor (189 cm och 114 kg). Det får ju gärna hända något när man vrider på rullen. Jag är främst ute efter en kul hoj att nöjesåka på men som också funkar till/från jobbet.

Monstern verkar ju riktigt kul och samtidigt läcker men är en prisklass för dyr tyvärr. Kan en XT600r funka för en sån som mig eller är den för liten/klen, vad säger SH:s samlade expertis?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...