Kuggade kamkedjan över?

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Köpte nyligen en gixxer 1000 k7. På den var det bytt från original till en manuell kamkedjespännare av typen ape. (http://www.aperaceparts.com/tech/tensioners.html)

Försökte spänna den ikväll men stötte på problem, tyckte det var så svårt att känna när spännaren tog i kedjan så efter att ha finlirat en stund så blev jag less och tänkte att jag skulle börja från början igen så dum som jag var så gängade jag ju tammefan nästan ut den till botten av nån jävla anledning och när jag hade den i det läget så vred brorsan runt motorn...
Tyckte att det lät nånting, fick för mig att den kuggade över. Eller fick för mig, fick väl mer av en misstanke att den kunde kanske ha kuggat över nått kugg..

Så nu står jag där med en motor jag fan inte törs starta och med en spännare jag fan inte riktigt får till.
Vad gör jag? Prova själv? Lämna in den?

Är det ens möjligt att den kuggat över? Nån som har nån erfarenhet av denna typ av spännare och kan ge mig lite spännartips?

Mats

Du ska definitivt verifiera att kamkedjan inte hoppat en kugg innan du gör något mer. Vad du än gör, dra inte runt motorn före detta är gjort...! Om kamkedjesträckaren demonteras med motorn i fel läge så är risken mycket stor att kedjan hoppar en kugg. Vet inte hur det är på just K7:an, men på många andra hojar (t.ex. crossplane R1) brukar den trots allt gå om den hoppar "åt rätt håll" (den känns dock som att den tappat hundra hästar), hoppar den åt andra hållet blir det ventilsallad så fort du drar runt den...

Last edited:
Alatalo har absolut rätt - av med tank, luftburk och ventilkåpa och checka upp märkena på kamaxeldreven vs markeringen på vevaxeln. Du kan ha haft oturen att någon av kammarna legat med anliggning mot ventilfjädern, har Du då slackat sträckaren fullt kliver kammen om ett steg.

APE-sträckaren drar Du in med handkraft så långt Du orkar, sedan backar Du ett kvarts varv på skruven och låser den med låsmuttern (om jag minns rätt).

När Du ska justera in grejorna igen brukar tyvärr ventilfjädrarna krångla till det, använd nyckel för att vrida kammarna rätt om Du måste justera. En möjlig metod är att Du provar så här:

1 - sätt spänning på kamkedjan igen, demontera ventilkåpan (med stiften borta slipper Du dessutom fightas mot kompressionen)

2 - kolla på vevaxeldrevet hur långt eller nära Du har till markeringen. Sätt en nyckel på muttern och vrid försiktigt vevaxeln till rätt läge, stanna omgående om det tar stopp innan Du når fram.(då skakar kolven hand med någon ventil vilket är klart obra). Tar det stopp får Du lossa spännaren helt så att kammarna hamnar i obelastat läge och vrida vevaxeln rätt innan Du börjar vrida på kamaxlarna. Våld är aldrig att rekommendera men särskilt inte i detta läge.

3 - när vevaxeln är i läge kollar Du markeringarna på kamdreven. Står bägge dreven rätt drar Du en suck av lättnad och skruvar ihop. Står ett drev rätt drar Du ett buntband genom ett av hålen i drevet och över kedjan för att fixera läget, lossar sträckaren tills Du kan kugga om den kam som står fel, monterar buntband när läget är rätt och spänner upp sträckaren igen. Du kan behöva någon form av verktyg för att vrida kammen om ventilfjädrarna ligger på.

4 - när alla tre dreven står rätt och spännaren är sträckt klipper Du bort buntbanden och drar runt motorn för att känna att allt är okej. Montera ihop igen och provstarta. Ta en provtur och kontrollera sedan spännarens sträckning igen.

Jag har aldrig skruvat nyare Suzuki, men de brukar vara bra att jobba med. En mekhandbok kan vara bra att ha till hands om märkningarna av kam och drev är otydliga. Ovanstående metod är en variant jag använt på bl a mina gamla hojar.

Lycka till :)

Kolla markeringarna innan du gör något annat... Släng möget och köp orginal kamkedjespännare.

Ringt runt till olika verkstäder men av nån anledning verkar alla ha mycket att göra just nu..? Så verkar som att jag får prova fixa detta själv.. Fuuck me! =)

Ringt runt till olika verkstäder men av nån anledning verkar alla ha mycket att göra just nu..? Så verkar som att jag får prova fixa detta själv.. Fuuck me! =)
Jo, alltid bra att städa upp efter sig själv. Passar Du på att kolla ventilspelet har Du ju lite nytta av fadäsen... ;)

Tror ni man kan göra ett snabbtest genom att spänna kedjan, dra runt motorn några varv så man vet att det inte tar mot nånting och sen prova starta? Går den då som vanligt så har den ju inte kuggat?
Bra metod?

Jag hade tagit av ventilkåpan och kollat så att markeringarna stämmer och passat på att mäta ventilspelet.
Hade dessutom mätt kedjespelet mellan kamdreven då jag personligen inte har känslan att få det bra med handkraft.

Last edited:
Tror ni man kan göra ett snabbtest genom att spänna kedjan, dra runt motorn några varv så man vet att det inte tar mot nånting och sen prova starta? Går den då som vanligt så har den ju inte kuggat?
Bra metod?
Ja, vill du riskera motorn och har för mycket tid och pengar, kör!

Nej, om du vill att grejerna ska hålla och inte vill kasta bort pengar på en ny motor och allt jobb det innebär. Om du har tur och bara tappar effekt så måste du ju iaf riva hojen igen efter provkörningen, nu är ju halva jobbet redan gjort.

Ja då bär det av då! :)
Man lär sig ju aldrig nånting om man aldrig provar, så helgens aktiviteter är avbokade och jag har bestämt mig nu för att prova lösa detta själv.
Alla verkstäder man ringt har nästan skrattat åt en och när man frågar om tid så har dom inte ens koll utan dom säger bara framåt sommarn.. Så det här är är mitt enda alternativ.

Ska prova lägga upp lite bilder under mekandet och jag kommer förmodligen ha en jävla massa frågor så ni får ju gärna titta in i tråden lite då och då. :)

Ska ner nu och börja strippa ner den.

Önska mig lycka till! ;)

Mats

Du har svar ;)

Manual på engelska hittar Du här: http://www.servicemanualsgsxr.com/suzuki-gsx-r-1000-2007-2008-service-manual/

Du riskerar ventilsallad om Du drar runt motorn bara med startmotorn, stiften ska ut och försiktighet iakttas när Du vrider vevaxeln i rätt läge. Your choice.

Bild på hur det ser ut när kattstrypare fixerar kamkedja/drev, limklämman är ett bra hjälpmedel för att hålla sträckning på kamkedjan medan man fnular med sträckaren: http://www.sporthoj.com/galleri/visabild?id=101969

En tråd som visar hur det ser ut i en trajjamotor finns här: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=38188

Motsvarande på en GSX-R 600 K6 (justerar ventilspel men delen där han monterar isär och tillbaka ventilkåpa/kammar är vad som intresserar Dig): http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=248402

Den sista killen tycker jag nästan river bort för mycket (kylare, toppkåpa) men Du får i varje fall ideer. Ta bilder under demonteringen steg för steg, läs på i manualen och skumma trådarna innan Du går vidare i nästa steg så att Du får ihop prylarna efteråt. Det kommer att ta lite tid men gå som en dans, sedan har Du viktig erfarenhet inför kommande servicearbeten. Lycka till :)

Last edited:
IMG_0541.jpg
En redig snus före start.

IMG_0542.jpg
Dom här plastbultarna är ju kassa, fick bryta sönder den här för att få loss den. Ska byta till vingmutter eller nått istället.

IMG_0544.jpg
Där har vi boven i dramat.

IMG_0546.jpg
Här står jag nu mer eller mindre. Får inte loss luftburken. Har lossat den från förgasarna och alla kontakter och ledningar är lösa men det är som den sitter fast nånstans ändå.
Sitter den fast nånstans framtill? Trodde den bara låg mot tätningarna till toppkåpan?

Bifogat

• IMG_0543.jpg
    IMG_0543.jpg
    238.8 KB · Visningar: 104
Edit: Sidan 5-14 i manualen.

Last edited:
Edit: Sidan 5-14 i manualen.
Helt riktigt! Den procedur Du (=Törrtalln) ska följa för att riva isär finns i manualen på sid 2-7, där finns hänvisningar till olika delmoment, t ex då sid 5-14 som Alatalo säger.

På sidan 3-99 hittar Du hur Suzuki rekommenderar proceduren med att justera in kammarna igen...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...