Kubik (dum fråga)

600 drar mindre (billigare) men den toppar ju istället bara 250 istället för 300...
En mindre hoj varvas mer och kan därför dra mer bensin. När jag kör favvo vägen med mina gixxers så drar 750'n mer för den ligger runt 11000 rpm hela vägen :rolleyes:

En 600 är oftast lättare att svänga från sida till sida (typ chikan) tack vare dess lättare vevaxel och mindre gyrokrafter.

Fö att 600 e ju för småcheyyer!
1000 kubiks ska det va, jag ha kört 125:a i flera år och behöver typ 1000 kubiks för palla alss typ.

:D:död

En 600cc har inte mycket effekt i botten, dvs låga varv = inget vrid. Det resulterar i en mer aktiv körstil där du oftast ligger och jagar varven för att hitta effekten, som då kanske gör sig märkbar vid 10 000rpm. Dock är 600cc oftast lättare och därav smidigare att t ex köra med på gocartbanor men även i stadstrafik. Dock hänger mkt även på piloten, en bra pilot kommer hantera en 1000cc med galans och köra ifrån dig i alla lägen ändå. Inte enbart trots den högre toppeffekten utan även för att med erfarenhet blir du en bättre förare, mer säker på din sak.

En 1000cc har ett mer utspritt register vilket innebär att du även har effekt att hämta vid lägre varv. Du kan alltså puttra runt enklare med en 1000cc än en 600cc. Sen att det skiljer 60hk mellan 600cc & 1000cc ger en annan upplevelse.

Sen är det ju ganska roligt att det i motoGP används 800cc, men sådana hojjar tillverkas inte (finns undantag). Dom körde väl tidigare 1000cc, men sänkte det för att det gick för fort. Men nu går de väl lika fort fortfarande.:)
Varför tillverkas det inte mera sådana hojjar, liksom en mellansak mellan 600 och 1000, som t.ex. Gixxer 750?

Sen är det ju ganska roligt att det i motoGP används 800cc, men sådana hojjar tillverkas inte (finns undantag). Dom körde väl tidigare 1000cc, men sänkte det för att det gick för fort. Men nu går de väl lika fort fortfarande.:)
Varför tillverkas det inte mera sådana hojjar, liksom en mellansak mellan 600 och 1000, som t.ex. Gixxer 750?

Ja det frågar jag mig också, 750 är ju en fin storlek på sporthojsgatmaskiner. men det har ju numer kommit att bli rätt ovanligt. Gixxer 750 är ju som sagt en väldigt bra och avvägd hoj sett till motorstorlek. Tycker jag

600 = Race! :yoparty

GIllar man inte att varva köper man 1000.
Jag gillar att få ut maxeffekt av hojen och det e långt kvar innan jag behöver gå upp till 1000.
Jag gillar också låga försäkringspremier.:tummenupp

Det är ingen självklarhet vad det är för skillnad ty det finns olika sorters motorer.

Till exempel använder man "enstånkor" väldigt mycket för offroad och supermotard hojar. En "enstånka" är en motor med en cylinder.
Offroadhojar brukar inte gå över 600cc, men har ganska bra vrid ändå.

V-twin(två cylindrar) används till både sporthojar och glidare. V-twin har fördelen av att leverera mycket kraft över hela registret. Men saknar ofta toppeffekt. Allt mellan 250cc till 1600cc.

Rad-fyror(fyra cylindrar) är det vanligaste motorn för sporthojar. Dåligt med vrid vid låga varv men hög toppeffekt när vi pratar 600cc. 1000cc levererar mer vrid vid låga varv och högre toppeffekt. Dock så är dom dyrare i inköp och svårare att hantera p.g.a. högre vikt.

Sen finns det rad-treor, V4:ror osv, men dessa är inte lika vanliga.

Tack för en enkel och bra förklaring för oss som inte har varit med sådär jättelänge. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien