Kubik (dum fråga)

spex

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Hoj
Honda NSR
Hej hojåkare! Jag undrar varför man väljer storlekar runt 600cc respektive 1000cc? Jag har själv några idéer men dem sparar jag er och hoppas istället på konkreta svar :)

Ytterligare fråga, vilken kubik vore bäst för gatåkning och ev. banåkning?

F.ö. så är jag okunnig etc, ny inom detta område, mao inget dumförklarande :rolleyes:

Tack på förhand!

1000 cc är bättre på allt numera. Förr i tiden var 600 cc lättare och smidigare på bana.

Hej hojåkare! Jag undrar varför man väljer storlekar runt 600cc respektive 1000cc? Jag har själv några idéer men dem sparar jag er och hoppas istället på konkreta svar :)

F.ö. så är jag okunnig etc, ny inom detta område, mao inget dumförklarande :rolleyes:

Tack på förhand!

Jag kunde inte bestämma mig så jag tog båda två.

Tack på förhand!

Menar du varför Lasse kör en 600 medans Nisse kör 1000,
Eller varför 600/1000 är standard istället för tex 573cc och 971cc?

Menar du varför Lasse kör en 600 medans Nisse kör 1000,
Eller varför 600/1000 är standard istället för tex 573cc och 971cc?

Nej, jag menar vad som används till vad, vad som är idealåkning för respektive storlekar. Fördelar, nackdelar med de olika klasserna etc.
Som att PPG (tackar för svaret btw) sa att 600:or tidigare var smidigare och lättare på bana och därmed bättre(?) på bana.
Nästan som att jämföra olika typer men ännu mer specifikt.

Om man ser till sporthojar så har du inget vrid i en 600cc vid låga varv utan måste upp närmare 10000RPM för o "få drag", medans tar du klivet upp på minst 750cc så har du mera bottendrag och jämnare register.

Jag valde hayabusa mest pga min storlek (193cm, 120kg), en 600/750/1000cc hade inte räckt till storleksmässigt för mig även om 750/1000cc räckt långa vägar effektmässigt.

Vet att det finns både 954, 927 och 636, men det ät ju ändå 600/1000 som är "normen" :)

Det har nog med enkelhet att göra tillsammans med de kubikgränser som används/används i reglementet för SuperBike/SuperSport. Man sätter ett jämnt tal för att det är enklast så. Kan tänka mig att det också är i marknadsföringssyft, ett fyrsiffrigt tal (1000) "låter större" än ett tresiffrigt tal. .

Nothing beats cubic centimeters.

Med andra ord, större = bättre. :D

Tycker man om att varva och växla hela tiden så ska man klart välja en 600cc.
Detta slipper du inte med större maskiner, men kanske inte lika mkt..
Större cc = mera vrid samt bottendrag! (rätta mig någon om jag har fel) :D

Sen finns det ju självklar andra orsakar också varför man väljer olika.. (hann ej skriva mer)

Det har nog med enkelhet att göra tillsammans med de kubikgränser som används/används i reglementet för SuperBike/SuperSport. Man sätter ett jämnt tal för att det är enklast så. Kan tänka mig att det också är i marknadsföringssyft, ett fyrsiffrigt tal (1000) "låter större" än ett tresiffrigt tal. .

Ett fyrsiffrigt tal inte bara låter större utan är även större, iaf i de flesta fall.

Ett fyrsiffrigt tal inte bara låter större utan är även större, iaf i de flesta fall.

Ja, givetvis, jag uttryckte mig lite otydligt. Vad jag menar är att inga hojmotorer som marknadsförs som 1000-kubikare egentligen är på exakt 1000 cc utan lite mindre, t.ex. R1an är såvitt jag vet på 998 cc men ändå skriver man 1000 för att det "låter mer". I praktiken är det ju ingen skillnad så det är ju inte "fel".

Hej hojåkare! Jag undrar varför man väljer storlekar runt 600cc respektive 1000cc?

Det är ingen självklarhet vad det är för skillnad ty det finns olika sorters motorer.

Till exempel använder man "enstånkor" väldigt mycket för offroad och supermotard hojar. En "enstånka" är en motor med en cylinder.
Offroadhojar brukar inte gå över 600cc, men har ganska bra vrid ändå.

V-twin(två cylindrar) används till både sporthojar och glidare. V-twin har fördelen av att leverera mycket kraft över hela registret. Men saknar ofta toppeffekt. Allt mellan 250cc till 1600cc.

Rad-fyror(fyra cylindrar) är det vanligaste motorn för sporthojar. Dåligt med vrid vid låga varv men hög toppeffekt när vi pratar 600cc. 1000cc levererar mer vrid vid låga varv och högre toppeffekt. Dock så är dom dyrare i inköp och svårare att hantera p.g.a. högre vikt.

Sen finns det rad-treor, V4:ror osv, men dessa är inte lika vanliga.

600 drar mindre (billigare) men den toppar ju istället bara 250 istället för 300...

fast du har ju inte fått ett vettigt svar egentligen ! ska försöka svara på din fråga så gott jag kan

en 600 är nog ideal hoj till bana , liten o ganska så smidig sak ,, har dock inte koll på de nyare 1000cc men om man jämför min gsxr mot kompisens 600 ,, så känns min ganska så klumpig dock betydligt skönare o köra längre sträckor.

Egentligen är det nog många som skulle kunna klara sig med 600 kubik men Sverige är rätt kubikfixerat så det är häftigare att det står 1000 på hojen än 600 :tungan

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien