ktm640 världens sämsta buscykel ??

Blue skrev:
Den är inte gjord för att köras långa sträckor på bakhjulet så man får nog tycka att det är normalt att den trycker ut olja!
Den är byggd för att köras runt runt runt på en bana med 30% grus och 70%asfalt och några hopp. Bakhjulsåka ger sämre varvtider än att ha bägge sulorna i marken. ;)

Om du vrider motorn 40-50 grader framåt så kommer problemet att försvinna! :3freak


sant......
 
har hatt en duke og to lc4 sm den siste med 03 motor ingen blåste ut olje til vanlig! duke`n gjorde det på første oljeskift da jeg hadde helt på for mye olje:( og ja jeg kør mye og langt på bakhjulet (gammel crosspilot) blåser den ut olje er det noe galt!!!! jobber deltid som mek hos en ktm forhandler skal høre med importøren på mandag.

mvh lars
 
Blue skrev:
Den är inte gjord för att köras långa sträckor på bakhjulet så man får nog tycka att det är normalt att den trycker ut olja!
Den är byggd för att köras runt runt runt på en bana med 30% grus och 70%asfalt och några hopp. Bakhjulsåka ger sämre varvtider än att ha bägge sulorna i marken. ;)

Om du vrider motorn 40-50 grader framåt så kommer problemet att försvinna! :3freak

Visserligen är väl inga hojjar gjorda för att köras på bakhjulet, men att just dessa "bus" hojjar inte gillar det,gör att jag har svårt o förstå att folk klassar den som "bus"hoj. Vad är busigt med att köra runt på en bana? Sporthojar är väl lika mycket byggda för att gå runt runt runt på bana me 100% asfalt men de spottar inte ur olja o bensin när man kör på slangen. Nu kan det ju vara så att det är något fel på jonnes hoj eftersom det är många som inte har haft problem me att de försvinner ett par dl när man kört en bit på slangen. Och när felet är åtgärdat som sedan gör att man kan köra på slangen utan att riskera att man måste stanna till för o fylla på mer olja så ÄR det ju en riktig bushoj. Men alla kan ju ha olika åsikter om varför den är busig, min åsikt är att en busig hoj är en hoj som är lätt att busa med. Enkelt va? :) :banana
 
CR500AF skrev:
har hatt en duke og to lc4 sm den siste med 03 motor ingen blåste ut olje til vanlig! duke`n gjorde det på første oljeskift da jeg hadde helt på for mye olje:( og ja jeg kør mye og langt på bakhjulet (gammel crosspilot) blåser den ut olje er det noe galt!!!! jobber deltid som mek hos en ktm forhandler skal høre med importøren på mandag.

mvh lars

tack lars, ja väntar med förväntan på något billigt mek :)
 
jonnep skrev:
tack lars, ja väntar med förväntan på något billigt mek :)

Enligt en mycket erfaren KTM-mek i jkpg är detta ett kardinalfel på KTM. Det drabbar vissa exemplar mer än andra. Min har gjort det från mil 1 och enda sättet att undvika det är att hålla oljenivån alldeles vid min i fönstret.

//jaG
 
kan man återvinna oljan då ?? om man fixar någon schysst burk som är lätt att hälla med så får man hälla tillbaka sina 2dl efter varje lång wheelie ?
 
Jag tycker att det låter mycket märkligt att vissa exemplar skulle ha detta fel och vissa inte. konstruktionen måste ju vara den samma. hur kan det då bli så? en lösning på ditt problem kan va att sälja den o köpa min istället :D
 
Zeb_Macahan skrev:
Enligt en mycket erfaren KTM-mek i jkpg är detta ett kardinalfel på KTM. Det drabbar vissa exemplar mer än andra. Min har gjort det från mil 1 och enda sättet att undvika det är att hålla oljenivån alldeles vid min i fönstret.

//jaG
får den tillräckligt med smörjning då? med tanke på att man kör dom rätt så hårt när man kör o wheelar långt på samma växel...
 
flipm0de skrev:
får den tillräckligt med smörjning då? med tanke på att man kör dom rätt så hårt när man kör o wheelar långt på samma växel...

Därför man skall lära sig att växla på bakhjulet :hihi

Gummans Duke släpper ingen olja iaf,(kört lådan ut) har inte heller hört något från dom andra som kör Lc4 i "gänget" om detta problem.
 
Last edited:
Nä som Zeb Mac.... sa... det verkar bara vara vissa lc4or som drabbas av detta... men det som irriterar mig är att det inte finns någon lösning... får väll testa att lära mig och växla och se om det blir samma läckage på lägre varv ?

men det borde väll gå att återvinna oljan som kommer i min flaska ? bara hälla på i motorn igen så man slipper köpa olja lika ofta som man tankar ?
 
Men gud vad ni tjatar! :rolleyes:
Det ÄR inget fel på hojarna, det ÄR mer på vissa exemplar än andra och det ÄR ingen fara. :fakta

Det är väl inte så farligt att se till oljan då och då och fylla på lite ibland?
 
Emmi skrev:
Men gud vad ni tjatar! :rolleyes:
Det ÄR inget fel på hojarna, det ÄR mer på vissa exemplar än andra och det ÄR ingen fara. :fakta

Det är väl inte så farligt att se till oljan då och då och fylla på lite ibland?

Om det rinner ut 1-2dl efter varje lång wheelie kan det ju blir lite jobbigt i längden..
 
eisbaer skrev:
Om det rinner ut 1-2dl efter varje lång wheelie kan det ju blir lite jobbigt i längden..

Fast det gör ju inte det efter varje wheelie, utan bara så länge det blir för mycket olja i motorn. Det rinner ju bara ut tills det är lagom för att köra.
 
eisbaer skrev:
Om det rinner ut 1-2dl efter varje lång wheelie kan det ju blir lite jobbigt i längden..

Jag har en liten teori i ämnet.

När vissa 660 har fullt i fönstret har 1.9 liter olja hällts i.
När andra 660 har fönstret fullt har 2.1 liter olja hällts i.

Därav att vissa pumpar ut något allt vid fullt fönster och pumpar ut 2 dl.

Tror jag iallafall..

//jaG
 
jonnep skrev:
men det borde väll gå att återvinna oljan som kommer i min flaska ? bara hälla på i motorn igen så man slipper köpa olja lika ofta som man tankar ?

Gör såhär istället: När du märker att den slutar spotta ut olja så fyll inte på, det kommer ju resultera i att den spottas ut igen, det är väl ingen mening?

Förmodligen har du nu precis på minstrecket och då har ju motorn så mycket den behöver för att funka klanderfritt. Se bara till att oljan håller sig runt min och inte för mycket under. Min har gått så i 300 mil nu och den verkar inte ha tagit någon som helst skada, den toppar fortfarande 189 på sviestadsrakan :D

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Min har gått så i 300 mil nu och den verkar inte ha tagit någon som helst skada, den toppar fortfarande 189 på sviestadsrakan :D
//jaG

Nähä, min toppade 189, din gjorde väl bara 186 eller nåt.. :fatta! :hihi
 
Vi testade att fylla på med olja till exakt MIN strecket...(Kall motor) sen var vi ute o körde några mil.. det verkar ha slutat spruta olja nu.. och när man mäter oljan med stickan (när den är varm) så visar den mellan min o max.

Jonne körde några långa wheelies men det kom inte ut en droppe! :banana


Så antagligen så hade den för mkt olja innan... Det ända konstiga är att sist den spruta olja så gick det ju inte att mäta något med stickan.. alltså så pumpa den ut för mkt :va

Men men... Det verkar fungera bra nu som sagt.. vi får hoppas att det håller så att han inte säljer den :död
 
woooohooo... tack för hjälpen alla.... nu går det att wheela LÅNGT igen...

inte en droppa olja... flaskan har gått från genomskinlig till vit på insidan dock... vet inte riktigt vad det kan vara men ingen olja iaf... så jävla grymt...

TACK
 
jonnep skrev:
woooohooo... tack för hjälpen alla.... nu går det att wheela LÅNGT igen...

inte en droppa olja... flaskan har gått från genomskinlig till vit på insidan dock... vet inte riktigt vad det kan vara men ingen olja iaf... så jävla grymt...

TACK

Det är ju ganska bra tryck från vevhusventilationen in i flaskan. Det kommer "ånga" med luften med, därav den vita färgen.

//jaG
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top