ktm640 världens sämsta buscykel ??

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
en liten lätt
fan vad besviken jag är på 640n. Det hela började med att luftburken/luftfiltret blev full av olja från vevhusventilationen när man wheelade långt....

Jag läste runt lite på forumet och med hjälp av några vänliga själar här så drog jag om slangen från vevhusventilationen till en colaflaska. Allt var frid och fröjd och oljan la sig och guppa i min flaska...

MEN FAN VAD MYCKET OLJA DET KOMMER DÅ !?!?
på en 1km wheelie tappar jag ju mellan 1-2dl...

finns det något sätt att motverka detta eller är det helt enkelt en cykel som inte är gjord för långa wheelies ?? dags att sälja isåfall..

skit :4skrika

OK!

640 är INTE sämsta buscykel, hört talas om handhavandefel? :fatta!

Byt oljan vet ja samt kolla ev stopp i vevhusslangen. Vad är det som säger att det inte ligger kvar en del olja i slangen ÄVEN om du har fixat en cola burk!

Antingen kör du med för mkt olja fortfarande eller så är det nåt som gör att du får för högt tryck i motorn!

åk på en högre växel när du slangar så motorn inte varvar så mycket, då kastar den inte ur sig lika mycket olja oavsett hur "högt" du har den :tummenupp

för mkt olja är det inte i den.... den var på mellan min o max när jag stack ut.... efter läckaget var det under min.....

förstår fortfarande inte vad ja ska göra åt saken.. skit

motardnisse skrev:
OK!
Vad är det som säger att det inte ligger kvar en del olja i slangen ÄVEN om du har fixat en cola burk!

För vi bytte slangen och drog en ny direkt till colaburken. De första 20min (utan wheelies) så var de inget i burken, sen efter en lång wheelie så börja den fyllas, efter 2 till wheelies, var den halvfull. Och det var en 0.5L colaburk.

Bara en sak som att behöva bygga nått buttrix oljetråg för att göra det hojjen delvis är avsedd för. BUS! Känns som en knockout för varumärket.
Förgasaren är inte ens avsedd för bus, bensinspill överallt. Nä det är bara min åsikt, ta gärna o hugg mig! :va

Går det inte att dra upp en längre slang till styrhuvudet och där försöka fästa en flaska av lämplig storlek. När du ställer ned hojen efter slangningen bör oljan rinna tillbaka på självtryck då.

Du måste fortfarande ha mindre olja i hojen om du ska wheela. Kolla med Zeb, hans olja ligger precis i underkant på fönstret och ändå kastar den ur sig olja, dock mindre nu än innan.

i fönstret ? man kan väll bara kolla oljenivån med hjälp av stickan ?? där ligger oljan på min iaf..

Emmi skrev:
Du måste fortfarande ha mindre olja i hojen om du ska wheela. Kolla med Zeb, hans olja ligger precis i underkant på fönstret och ändå kastar den ur sig olja, dock mindre nu än innan.

Menar du fönstret på kopplingskåpan? Är det inte bara tillför att man ska se att olja skvätter där inne? Det ska väl inte vara fyllt upp till fönsternivån för som jag lärt mig så skvätter bara oljan runt där, kopplingen ska väl inte bada i olja. Eller har jag fel?

saken är att fast man fixar en colaburk där oljan kan rinna ner i så tömmer man ju motorn på olja?

Så i princip så måste man fylla på en halv liter olja varje gång man drar ut?
jonne fick ju köra hem eftersom motorn inte hade någon olja kvar nästan.. stickan var ju torr när man skruva ner den.

Pissedåligt! :4skrika

Det verkar var stor skillnad mellan olika hojar...

Jag har efter senaste oljebyte oljan på max (ska tömma ur lite) men det kommer ändå inget i min burk. Sammanlagt på de drygt 100 mil jag har ägt hojen kanske det har kommit 0,3 dl, medans det på Zeb_Macahans hoj rinner ut massor om han har oljenivån över "halva".
Så jag behöver egentligen inte min flaska.

cbr_micke skrev:
Menar du fönstret på kopplingskåpan? Är det inte bara tillför att man ska se att olja skvätter där inne? Det ska väl inte vara fyllt upp till fönsternivån för som jag lärt mig så skvätter bara oljan runt där, kopplingen ska väl inte bada i olja. Eller har jag fel?

jonnep skrev:
i fönstret ? man kan väll bara kolla oljenivån med hjälp av stickan ?? där ligger oljan på min iaf..

På 660 kollar man olja i nivåfönster. På (iaf äldre) 640 på stickan.

det störiga är att alla verkar ha accepterat att detta är "normalt"... men va!? jag brukade skratta lite lätt innan när man hörde hur vissa husaberg skar, om man körde för långt på bakan för att toppen fick för dålig smörjning men detta är ju så man vill gråta.

fast man kanske ska stanna efter varje lång/hög wheelie och återvinna oljan ?

jonnep skrev:
för mkt olja är det inte i den.... den var på mellan min o max när jag stack ut.... efter läckaget var det under min.....

förstår fortfarande inte vad ja ska göra åt saken.. skit

Den ska vara på min när den e kall och max då den e varm!
min går prima på bak hjulet :yoparty utan olje förlust.
skulle tro att det e något fel

Wilson skrev:
Den ska vara på min när den e kall och max då den e varm!
min går prima på bak hjulet :yoparty utan olje förlust.
skulle tro att det e något fel

ja, jag börjar också tro att något är fel

Helt värdelöst! På duken var det likadant :( Första gången den drog i sig all olja som fanns i luftburken så blev man rätt orolig.. typ ånglok..

Du får väl ta en lång slang och dra den framåt (typ runt styrhuvudet) och sen tillbaka till flaskan...

MEN gör inte som jag gjorde, skarvade slangen med en med mindre diameter vilket resulterade i att motorn började skjuta packningar :(

Tycker det låter som du har brutalt mycket vevhuskomp, brukar bero på dåliga eller trasiga kolvringar i bilar varjefall!

jonnep skrev:
det störiga är att alla verkar ha accepterat att detta är "normalt"... men va!? jag brukade skratta lite lätt innan när man hörde hur vissa husaberg skar, om man körde för långt på bakan för att toppen fick för dålig smörjning men detta är ju så man vill gråta.

fast man kanske ska stanna efter varje lång/hög wheelie och återvinna oljan ?

Den är inte gjord för att köras långa sträckor på bakhjulet så man får nog tycka att det är normalt att den trycker ut olja!
Den är byggd för att köras runt runt runt på en bana med 30% grus och 70%asfalt och några hopp. Bakhjulsåka ger sämre varvtider än att ha bägge sulorna i marken. ;)

Om du vrider motorn 40-50 grader framåt så kommer problemet att försvinna! :3freak

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT