KTM620 sc -01 Bänkad

Akra-Linkan

Intendent
Gick med
20 May 2003
Hoj
KTM 625 SXC, TL1000S
G1 kam, Mikuni HSR42, portad, Full Akra. Den va nog lite feldrevad för Åland :skrämd . Toppfart 194 km/h 15/40 drevning. Hjular på 2:an 3:an 4:an utan koppling...på 5:An behöver man dra lite i styret..skojjigt

Bifogat

• 620g1tm42akra.jpg
    620g1tm42akra.jpg
    34.7 KB · Visningar: 658
Utan Akra. Orginal avgas

Akra funkar verkligen fin fint!

Bifogat

• dyno620tm42cam.jpg
    dyno620tm42cam.jpg
    38.5 KB · Visningar: 646
Har du en blandningskurva oxå? vill se :)

Var det olyckliga omständigheter, en miss i planeringen eller vad, som gjorde att du inte bänkade den på samma ställe före och efter ingreppen/justeringarna/modifikationerna?!?

Eller har det ingen betydelse? (frågar mest för vi skulle vilja bänka Husan och jämföra med Ebbes och Hedas resultat och därför tänkte välja samma ställe som de...)

/ Vera (som inte vet mycket alls, utan mest ställer dumma frågor... :rodnar )

Yasha skrev:
Var det olyckliga omständigheter, en miss i planeringen eller vad, som gjorde att du inte bänkade den på samma ställe före och efter ingreppen/justeringarna/modifikationerna?!?

Eller har det ingen betydelse? (frågar mest för vi skulle vilja bänka Husan och jämföra med Ebbes och Hedas resultat och därför tänkte välja samma ställe som de...)

/ Vera (som inte vet mycket alls, utan mest ställer dumma frågor... :rodnar )

Det har bara med pris att göra =) Hade jag cash i form av laviner hade jag inte åkt till S-tälje! Tror inte det skiljer så väldigt mycke.

/Linkan

Jag har liknande kurvor på min 640.

Blandningskurvan pendlar mellan 12.4 och 13.2 vid olika varv. Känner mig jäkligt nöjd. Ska se om jag får tag på en scanner så jag kan få in kurvan här :fakta

Monobike skrev:
Har du en blandningskurva oxå? vill se :)

Cosmo skrev:
Jag har liknande kurvor på min 640.

Blandningskurvan pendlar mellan 12.4 och 13.2 vid olika varv. Känner mig jäkligt nöjd. Ska se om jag får tag på en scanner så jag kan få in kurvan här :fakta

Va har du gjort med 640?

Akra-Linkan skrev:
G1 kam, Mikuni HSR42, portad, Full Akra. Den va nog lite feldrevad för Åland :skrämd . Toppfart 194 km/h 15/40 drevning. Hjular på 2:an 3:an 4:an utan koppling...på 5:An behöver man dra lite i styret..skojjigt

Nice! Ska bli skoj att se vad min egen lilla cykel kan tänkas ge, när den nu blir färdig. Jag kommer först att prova med TM40-fuggen tillsammans med de förändringar som görs i motorn, men om det visar sig vara för liten förgasare, återstår att se.

Drevningen var nog rätt ändå. Med så mycket pulver behöver man inte dreva ner. Bättre att kunna köra på två-tre växlar bara och nyttja vridet och varvomfånget. Tokväxla som en del gör (hela växellådan), tar bara onödig tid och koncentration från åkningen.

Har du fixat med fjädring m.m. för att få ner kraften i backen ?

Re: Re: KTM620 sc -01 Bänkad

TomK skrev:
Nice! Ska bli skoj att se vad min egen lilla cykel kan tänkas ge, när den nu blir färdig. Jag kommer först att prova med TM40-fuggen tillsammans med de förändringar som görs i motorn, men om det visar sig vara för liten förgasare, återstår att se.

Drevningen var nog rätt ändå. Med så mycket pulver behöver man inte dreva ner. Bättre att kunna köra på två-tre växlar bara och nyttja vridet och varvomfånget. Tokväxla som en del gör (hela växellådan), tar bara onödig tid och koncentration från åkningen.

Har du fixat med fjädring m.m. för att få ner kraften i backen ?
Jag har inte byggt om nånting. Skulle vilja sänka å styva upp både fram och bak. Nått man grejjar själv eller är det Hulken som gäller?

Angående drevning så körde jag bara på 2:an och 3:an på åland...jag inbillar mig att jag kunde åkt lite fortare på ett flertal ställen då mitt vrid inte finns först vid 5-6000 varv.

På önskelistan finns även 5" bakfälg så man slipper "oskuldskanten" (försvann nästan på rörken :eek: )! Kanske höjja kompet samt borra om till 709 cc? Vev i titan?
Nån mer än jag som får hybris vid bara tanken? :öl :öl

Re: Re: Re: KTM620 sc -01 Bänkad

Akra-Linkan skrev:
På önskelistan finns även 5" bakfälg så man slipper "oskuldskanten" (försvann nästan på rörken :eek: )!

Jaha, jag trodde 5" fälg var för att få mer gummi i backen :D

Akra-Linkan skrev:
Jag har inte byggt om nånting. Skulle vilja sänka å styva upp både fram och bak. Nått man grejjar själv eller är det Hulken som gäller?

Angående drevning så körde jag bara på 2:an och 3:an på åland...jag inbillar mig att jag kunde åkt lite fortare på ett flertal ställen då mitt vrid inte finns först vid 5-6000 varv.

På önskelistan finns även 5" bakfälg så man slipper "oskuldskanten" (försvann nästan på rörken :eek: )! Kanske höjja kompet samt borra om till 709 cc? Vev i titan?
Nån mer än jag som får hybris vid bara tanken? :öl :öl

För småbanor är det nog bra att dreva ner en del, men samtidigt tar växlingen tid och gör lätt att man inte får samma flyt i körningen. Jag har kört lika fort eller snabbare än de som haft mer pulver och lägre drevat. Mest en fråga om bra grepp i backen och att lära sig hur fort man ska våga gå på.

Jag ska nog lämna in hojen för att få fjädringen fixad. Den måste sänkas ordentligt och styva upp fjädrarna, byta bussningar i gaffeln (m.m.), behandla gaffelbenen. Inget jag känner för att greja med själv och kan för lite om det jämfört med proffsen. Fick tips om Factory Connection och det är väl Hulken det ? Verkade vara ganska humana priser också.

5" fälg ska jag ha två stycken av. Har kollat med engelsmännen som kör 620 och det ska gå. Blir lite tajt, men funkar. Då kan jag äntligen få rätt profil på slicksen och kunna gasa mycket tidigare.

TomK skrev:
För småbanor är det nog bra att dreva ner en del, men samtidigt tar växlingen tid och gör lätt att man inte får samma flyt i körningen. Jag har kört lika fort eller snabbare än de som haft mer pulver och lägre drevat. Mest en fråga om bra grepp i backen och att lära sig hur fort man ska våga gå på.

Jag ska nog lämna in hojen för att få fjädringen fixad. Den måste sänkas ordentligt och styva upp fjädrarna, byta bussningar i gaffeln (m.m.), behandla gaffelbenen. Inget jag känner för att greja med själv och kan för lite om det jämfört med proffsen. Fick tips om Factory Connection och det är väl Hulken det ? Verkade vara ganska humana priser också.

5" fälg ska jag ha två stycken av. Har kollat med engelsmännen som kör 620 och det ska gå. Blir lite tajt, men funkar. Då kan jag äntligen få rätt profil på slicksen och kunna gasa mycket tidigare.

Jag har sakta men säkert gått ned i drevning hela tiden på min hoj, började med 17/40 sedan 17/42 hoppade till 16/40 och är nu på 16/42....... det går fortare för mig iaf....hojen blir mera flexibel, om man vill så kan ta en kurva på olika växlar beroende på hur man kommit in...... typ missat lite eller så...... eller om man vill ha det lugnare så kan man ju slå i en växel tidigare .......

Det funkade klockrent på tierp ivf......

TomK skrev:

Eller så gör du som de två lirarna man mött på bromma några gånger, en WR426 och en KTM525 som de klämt på ninja-fälgar med 180-däck på. (ja, de har breddat sina svingar.)

Re: Re: Re: KTM620 sc -01 Bänkad

gpf skrev:
Eller så gör du som de två lirarna man mött på bromma några gånger, en WR426 och en KTM525 som de klämt på ninja-fälgar med 180-däck på. (ja, de har breddat sina svingar.)

blir den inte lite väl slö att svänga med då??

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back