KTM Tekniker...

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 990 Adventure
En kamrat köpte en ny 625sxc förra året och avstrypnings kittet skulle vara monterat från början. Hans polare köpte en exakt likadan hoj från samma firma men han fick inte avstrypningskittet monterat. När de två tävlade så vann killen som hade avstrypningskittet på, men det var knappt märkbar skillnad. Vi har öppnat och kollat förgasaren/luftburk/gnistgallret.
Hojen var på service men mekanikern där tyckte den gick som den skulle. Snackade med en snubbe på ktm:s monter på mässan men han blev man inte smartare av. Någon som kan ge en vettig förklaring ?

Ingen risk för framhjulslyft direkt :(
 
Alltså, vet inte exact hur det är på -03 men på -02 var det följande, banka bort gnistgaller, ta av luftburkslock, ta bort trottelstopp, å byta nålen, samt lågfart. Huvudmunstycket satt redan i å förblir lika typ.....


Det är ju nålen som kan skilja någe..... vad sitter i nu?

jontte skrev:
En kamrat köpte en ny 625sxc förra året och avstrypnings kittet skulle vara monterat från början. Hans polare köpte en exakt likadan hoj från samma firma men han fick inte avstrypningskittet monterat. När de två tävlade så vann killen som hade avstrypningskittet på, men det var knappt märkbar skillnad. Vi har öppnat och kollat förgasaren/luftburk/gnistgallret.
Hojen var på service men mekanikern där tyckte den gick som den skulle. Snackade med en snubbe på ktm:s monter på mässan men han blev man inte smartare av. Någon som kan ge en vettig förklaring ?

Ingen risk för framhjulslyft direkt :(
 
jontte skrev:
En kamrat köpte en ny 625sxc förra året och avstrypnings kittet skulle vara monterat från början. Hans polare köpte en exakt likadan hoj från samma firma men han fick inte avstrypningskittet monterat. När de två tävlade så vann killen som hade avstrypningskittet på, men det var knappt märkbar skillnad. Vi har öppnat och kollat förgasaren/luftburk/gnistgallret.
Hojen var på service men mekanikern där tyckte den gick som den skulle. Snackade med en snubbe på ktm:s monter på mässan men han blev man inte smartare av. Någon som kan ge en vettig förklaring ?

Ingen risk för framhjulslyft direkt :(

Det är inget kit som man monterar! Det är en massa junk som man tar bort! Ja, iofs så byter man lågfarten och nålen men ändå... Vad hittade ni när ni kollade förgasaren/luftburk/gnistgallret? Är verkligen trottelstoppet borttaget?
 
Jaa, frxtn, Kolla drevningen btw, (det är väl en offroad vi menar) min kom med 16/40..... jag slutade på 15/45 då blev det snurr i kaminen, med 16/40 så går den nog i 40 på ettan (typ ungefär)

Ebbe skrev:
Det är inget kit som man monterar! Det är en massa junk som man tar bort! Ja, iofs så byter man lågfarten och nålen men ändå... Vad hittade ni när ni kollade förgasaren/luftburk/gnistgallret? Är verkligen trottelstoppet borttaget?
 
Tom Byron skrev:
Alltså, vet inte exact hur det är på -03 men på -02 var det följande, banka bort gnistgaller, ta av luftburkslock, ta bort trottelstopp, å byta nålen, samt lågfart. Huvudmunstycket satt redan i å förblir lika typ.....


Det är ju nålen som kan skilja någe..... vad sitter i nu?

Samma på -03:an som jag hade.
Jag slapp iofs att banka bort gnistgallret, det blåste bort av avgaserna... :va :yoparty
 
Ja just det, du hade -3a, kom din oxå sådär sjukt drevat så du fick åka på ettan /tvåan i hallen??

Ghost skrev:
Samma på -03:an som jag hade.
Jag slapp iofs att banka bort gnistgallret, det blåste bort av avgaserna... :va :yoparty
 
kollat

Ghost skrev:
Samma på -03:an som jag hade.
Jag slapp iofs att banka bort gnistgallret, det blåste bort av avgaserna... :va :yoparty

Jep, det är en offroad.
Munstyckerna är enligt lelles manual 45/165.
Drevning är orginal. (inte 100%) Ska man behöva byta dom ? Vad maxar den i toppfart då ?
Nålen sitter i mittersta läget. (märke på nålen vet ej)
Luftburken är enligt lelles manual.
Gnistgallret är borta.
Gasspärren är borta.

Kan det finnas andra strypningar om det mot förmodan är en hoj som inte skulle ha kommit till sverige. (båda hojarna är avstrypta, men båda går som ca 35 hk).
 
Drevningen, ? Det beror väl helt på vart du ska köra, dumt att dreva för autobahn om du ska åka i djupa snöspår i skogen.

Jag hade som sagt 15/45 för att åka i skog å grusväg med, den gjorde inte mera än 150 kanske men det spelar väl ingen roll, det kändes läbbigt fort på de grusvägar vi åkte på.

Well, nu har jag samlat på mig lite drev så jag har allt från -38 till -48 ibak å 14-15-16 ifram samt ett par kedjor så det vore faan om man inte träffar rätt nu ;)

jontte skrev:
Jep, det är en offroad.
Munstyckerna är enligt lelles manual 45/165.
Drevning är orginal. (inte 100%) Ska man behöva byta dom ? Vad maxar den i toppfart då ?
Nålen sitter i mittersta läget. (märke på nålen vet ej)
Luftburken är enligt lelles manual.
Gnistgallret är borta.
Gasspärren är borta.

Kan det finnas andra strypningar om det mot förmodan är en hoj som inte skulle ha kommit till sverige. (båda hojarna är avstrypta, men båda går som ca 35 hk).
 
Kan ju vara sunkigt inkörd. Inte mkt. att göra då, förutom att byta kolvringar och hona om den.
 
Tom Byron skrev:
Ja just det, du hade -3a, kom din oxå sådär sjukt drevat så du fick åka på ettan /tvåan i hallen??

2:an i hallen??? Skulle inte tro det... :skrämd
Tokhög utväxling ju, åkte enbart på ettan. (i snigelfart jämfört med dom andra)
Blev varvad hur många ggr som helst av Yasha. :Bugar :tuttar
 
jontte skrev:
Jep, det är en offroad.
Munstyckerna är enligt lelles manual 45/165.
Drevning är orginal. (inte 100%) Ska man behöva byta dom ? Vad maxar den i toppfart då ?
Nålen sitter i mittersta läget. (märke på nålen vet ej)
Luftburken är enligt lelles manual.
Gnistgallret är borta.
Gasspärren är borta.

Kan det finnas andra strypningar om det mot förmodan är en hoj som inte skulle ha kommit till sverige. (båda hojarna är avstrypta, men båda går som ca 35 hk).

Har du plockat bort snorkeln på luftburken? Inget gummi tjafs på luftburken bara ett hål rakt in.
Sen som Ebbe sa har ni verkligen tagit bort trottelstoppet? Om inte gör det...
Originaldrevningen är väl16/40 tror jag, alldeles för högt i skogen. Passar säkert jättebra för att få ner ljudet vid dB mätningar...


:)
 
Last edited:
Ghost skrev:
2:an i hallen??? Skulle inte tro det... :skrämd
Tokhög utväxling ju, åkte enbart på ettan. (i snigelfart jämfört med dom andra)
Blev varvad hur många ggr som helst av Yasha. :Bugar :tuttar

Jo! men så hade du ju fina mönsterdäck som sladdades hej vilt i hallen. blev lite impad :yoparty. Tillbaka till frågan: Jag tror det är drevningen vi pratar om annars vore det konstigt om nu alla strypningar är borta från båda och ena vinner :confused: Min 625 kom igång riktigt ordentligt först efter 200mil
 
Yepp, 200mil låter great, både duken å 625an vaknade då


motardnisse skrev:
Jo! men så hade du ju fina mönsterdäck som sladdades hej vilt i hallen. blev lite impad :yoparty. Tillbaka till frågan: Jag tror det är drevningen vi pratar om annars vore det konstigt om nu alla strypningar är borta från båda och ena vinner :confused: Min 625 kom igång riktigt ordentligt först efter 200mil
 
motardnisse skrev:
Jo! men så hade du ju fina mönsterdäck som sladdades hej vilt i hallen. blev lite impad :yoparty. Tillbaka till frågan: Jag tror det är drevningen vi pratar om annars vore det konstigt om nu alla strypningar är borta från båda och ena vinner :confused: Min 625 kom igång riktigt ordentligt först efter 200mil

Ha ha ha tack så mycket för berömmet! :D Kände mig inte speciellt snabb, men det var rätt coolt att
komma tillbaka varvet efter & upptäcka nya leopardmönster på marken... :tungan :yoparty

Hm. Var tvungen att läsa första inlägget en gång till...
Fattar jag det rätt att det var den strypta hojen som vann?

Håller med om att det tar ca +200 mil innan den börjar lossna i motorn.
Men oavsett strypt eller inte så gick hojen upp på bakhjulet på ettans växel.
Efter inkörning/avstrypning så borde inte 2:an vara några som helst probs..
 
Men alltså en stypt hoj går ju inte alls, då KAN den inte gå bättre än en ostrypt, någe är wrong.....

Eller så hade någon druckigt sprit igår när inlägget skrevs, hehe

Ghost skrev:
Ha ha ha tack så mycket för berömmet! :D Kände mig inte speciellt snabb, men det var rätt coolt att
komma tillbaka varvet efter & upptäcka nya leopardmönster på marken... :tungan :yoparty

Hm. Var tvungen att läsa första inlägget en gång till...
Fattar jag det rätt att det var den strypta hojen som vann?

Håller med om att det tar ca +200 mil innan den börjar lossna i motorn.
Men oavsett strypt eller inte så gick hojen upp på bakhjulet på ettans växel.
Efter inkörning/avstrypning så borde inte 2:an vara några som helst probs..
 
Tom Byron skrev:
Men alltså en stypt hoj går ju inte alls, då KAN den inte gå bättre än en ostrypt, någe är wrong.....

Eller så hade någon druckigt sprit igår när inlägget skrevs, hehe

Så sant så. Min hoj var ostrypt vid leverans så när som på snorkeln.
Det blev en markant skillnad bara genom att ta bort den...
Nu körde jag aldrig hojen ostryp så jag har inget att jämföra med.
Kanske BÅDA hojarna är strypta trots allt?? :va
 
Ghost skrev:
Så sant så. Min hoj var ostrypt vid leverans så när som på snorkeln.
Det blev en markant skillnad bara genom att ta bort den...
Nu körde jag aldrig hojen ostryp så jag har inget att jämföra med.
Kanske BÅDA hojarna är strypta trots allt?? :va

jag köpte min avstrypt och den bänkades till 52 hk men om man läser testet i bike så var det ju hyggligt med drag i den strypt också jag vet inte var det där kommer ifrån att de anger 25hk det verkar inte stämma.
 
hymac skrev:
35 hk strypt såklart de e faan vad det blev fel idag

Kanske är enklast att be någon som har en SXC (som går bra) för att se om det är ngn skillnad mellan dom.
Men det låter som om det är något som inte står riktigt rätt till, ungefär som om någon strypning är kvar eller nåt.
Men då skulle iofs inte siffrorna bli så pass bra.

Om jag kommer ihåg rätt så togs strypningarna bort på testhojarna i Bike testet...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top