KTM Superduke 990

mfed

Ny medlem
Gick med
29 May 2016
Ort
Mjölby
Hoj
KTM SuperDuke 990
Har sneglat och blivit erbjuden en rätt bra deal på att byta min hoj + pengar mot en Superduke 2006 med lite över 3k på mätaren. Är det något att ha, eller bör man kolla efter en hoj som gått mindre än så?
 
LC8 är i princip en evighetsmaskin, 3k mil är ingenting om den är väl omhändertagen.
Min SD 990 -07 har rullat 4,5k nu utan några som helst problem.
 
Mjaa, att en ktm motor är en evighetsmaskin är väl att ta i. Men superduke 990 är jäävligt rolig så jag skulle tagit den!
 
En KTM 990 Superduke, även om den är från 06, är definitivt värd att ha!
 
Innan jag köpte min 08 ktm 990 sm så forskade jag i hur hållbar de va och de blev en överraskning till de positiva. En 950 eller 990 går i regel mer än 10000 mil innan man behöver byta interna delar många adventure har gått 13000+ utan byta mer än de mest vanliga felen de kan få.

De vanligaste felen är bränslepump både den till 950 förgasare och insprutaren kan lägga av innan 2000 mil.
Slavcylindern till kopplingen kan börja läcka men de är mindre vanligt och billigt fix.
Kamkejesträckarna kan tappa oljetrycket så kamkedjorna skramlar på tomgång och låga varvtal. Köper man nya så får man automatiskt de nya som har tightare mått och håller därmed trycket bättre,,kostnad ca 800kr för bägge.

Jag kommer inte på fler fel men som du hör är de små saker.
 
Tack för alla svar! Slog till och köpte den idag, bara vänta på att den kommer hem så jag kan prova!
 
Eftersom jag inte får svar i SD-tråden frågar jag här oxå, procentuellt sett, på hur många (i %) SD behöver ventilerna justeras vid 1500 mil?
 
Eftersom jag inte får svar i SD-tråden frågar jag här oxå, procentuellt sett, på hur många (i %) SD behöver ventilerna justeras vid 1500 mil?

Vem skulle kunna svara på en sånn fråga?
Inte ens en ktm skruvare som skruvar varje dag kan göra det skulle jag tro, vissa shimsas vissa inte.
Det är nog individ baserat, en hojj som körs hårt behöver nog shimsas än en touringkörd hojj.
Min SD shimsades inte vid 1500 utan vid 3000mil.
 
Last edited:
Vem skulle kunna svara på en sånn fråga?
Inte ens en ktm skruvare som skruvar varje dag kan göra det skulle jag tro, vissa shimsas vissa inte.
Det är nog individ baserat, en hojj som körs hårt behöver nog shimsas än än en touringkörd hojj.
Min SD shimsades inte vid 1500 utan vid 3000mil.
Varför skulle inte en "ktm skruvare" kunna svara på det? Han om någon borde väl ha en känsla för hur ofta det behöver justeras och inte bara kollas.
 
Varför skulle inte en "ktm skruvare" kunna svara på det? Han om någon borde väl ha en känsla för hur ofta det behöver justeras och inte bara kollas.

För att jag skulle kunna tänka mig att det skiljer mellan motor och motor och körstil.
Det är ju rätt dumt att göra ett uttalande, ja det är lugnt inga problem! Kör bara.
Om motorn går sönder, vad gör man då?
En LC8 i bra skick får du hosta upp 20k för.
Ventiljustering 5-8000kr kanske?

Kör tills det rasar köp ny motor, det låter ekonomiskt :).

Gör justeringen, är det för dyrt!
Byt hojj.

Folk som köper hojjar kollar ju sånt, lär ju bli rätt iskall på beg marknaden om det hoppats över en ventiljustering.

Du kan ju återkomma när nån som vet till 110% att det är grönt.
Hade varit roligt att veta om nån vågar göra ett sånt uttalande och stå fast vid det om det inte går :P
 
Min dåvarande 2007 behövde inte justeras vid 1600 mil. Den började närma sig på 2 ventiler men var fortfarande i mått.
Den hojen hade gått HÅRT med mycket bana...
 
Första justeringen vid 1500 är viktigast därefter kan man fuska mer med milen. Jag har läst om en Adventure som kördes drygt ett varv runt jorden 7500 mil utan justering och när de kollade spelet va de inom spec.
 
Jag har haft min 07 sedan 2011 eller 2012, den hade då gått ca 500mil.
Idag har den rullat ca 2400-2500, jag har aldrig behövt shimsa om den, jag kollar varje oljebyte (dvs en gång per år eller 500-750mil), den börjar närma sig på två ventiler men jag gissar att den åtminstone klarar sig till 3000mil.

Ett tips är att köpa en Motohooligan luftburk eller liknande, väldigt snabbt gjort att kolla spelet då om man vill.
 
Min 990 behövdes det inte heller justeras på vid 1500 mil och jag har uppfattningen att den sällan behöver justeras vid den första stora servicen. Med det sagt så skulle jag aldrig avråda någon från att kontrollera ventilerna. Det är inte värt att chansa.
 
För att jag skulle kunna tänka mig att det skiljer mellan motor och motor och körstil.
Det är ju rätt dumt att göra ett uttalande, ja det är lugnt inga problem! Kör bara.
Om motorn går sönder, vad gör man då?
En LC8 i bra skick får du hosta upp 20k för.
Ventiljustering 5-8000kr kanske?

Kör tills det rasar köp ny motor, det låter ekonomiskt :).

Gör justeringen, är det för dyrt!
Byt hojj.

Folk som köper hojjar kollar ju sånt, lär ju bli rätt iskall på beg marknaden om det hoppats över en ventiljustering.

Du kan ju återkomma när nån som vet till 110% att det är grönt.
Hade varit roligt att veta om nån vågar göra ett sånt uttalande och stå fast vid det om det inte går :P
Vet inte om det är din läsförståelse eller mitt sätt att uttrycka mig på som det är lite vajsing på men någonstans går det fel :)

För er andra som verkar ha förstått vad det är jag är ute efter, TACK :banana
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top