KTM SuperDuke 990 eller Honda CB1000R?

Superduken e den roligaste hoj jag har ägt:yoparty

Och just ljudet från acra pipor el likn e ju bara:kär

Har både haft en 05a och en 08.

Har kört många av de andra vanliga streetfighterhojarna och den som matchar sdn e väl nog speed triplen.
 
Jag har haft en SDR tidigare och har nu en CB1000R.
SDn är en grymt rolig och busig hoj. Dock blev jag aldrig riktigt kompis med motorn just på låga varv. Den rycker och hoppar en hel del vid låga varv, så man måste passa den med kopplingen eller hålla sig på lite högre varv, vilket kan kännas "fel" på en twin.
Att åka lite längre sträckor var inte heller något som var speciellt kul med en planka till sadel...
Jag är inte någon Twin person. Jag vill höra och känna ylet ifrån en rad-4'a.

Jag sålde min och köpte en CBR600RR som fick gå en del på bana. Då snackar vi YL!

Men nu är jag en glad och nöjd CB1000 ägare. Jag använder den både på gata och på bana.
 
Göran: Jo den där sadeln ska ju tydligen inte vara så skön, bättre på standard SD. Med en PC så ska tydligen motorn bli mycket mycket behagligare på låga varv, då det är många som stört sig på att den är rätt ryckig original.

Själv är jag också en person som föredrar rad4ans skrikande MEN v-twin är ju schyst för bakhjulsåka med det bottenvridet som finns i motorerna.
 
Jag använde Tuneboy och inte PowerComnander för att justera in gången efter att ha monterat Acra och lite annat kul, men den var fortfarande hård i motorgången.
 
Var själv i detta valet förra våren. Löste sig när jag åkte iväg och provkörde. Är nämlingen också lång (195cm) och jag satt helt enkelt inte bra på SDn. Har även provat FZ1-n och den satt jag inte heller lika bra på som jag gör på min CB1000.
 
Knutherta: Har du kollat nå hur Z1000 va?
 
Göran: Jo den där sadeln ska ju tydligen inte vara så skön, bättre på standard SD. Med en PC så ska tydligen motorn bli mycket mycket behagligare på låga varv, då det är många som stört sig på att den är rätt ryckig original.

Själv är jag också en person som föredrar rad4ans skrikande MEN v-twin är ju schyst för bakhjulsåka med det bottenvridet som finns i motorerna.

Jag köpte ju Görans 600RR ;) så jag har ungefär samma referens.

Ang. ryckighet i låg fart så är det nog flera komponenter som spelar in. 07--> är nog bättre där än de tidiga bl.a. pga en snällare map (touring ;)). Men LC8an i sig pustar och frustar lite under 2500-3000 rpm. Sen har SDn lite mer fjädringsväg än en räser, och ska ha lite slackare kedja enl. manual än de flesta andra. Sånt påverkar säkert också att motorn får utrymme att härja lite vilket gör ryckigheten värre än på andra hojar.

Men fenomenet är inte bara för SD, de flesta stora sportiga twinnar med "hårda" motorer lider av samma fenomen verkar det som.

Det som hjälpte mest var att dreva ned lite. Att varvtalsstoppet kom vid <230 led iaf inte jag av annat än på Mantorps långa raka och gör man det kanske det är fel hoj till att börja med?

Frågan är ju lite hur du ska använda den. Sala är ju ingen storstad så nåt köande till/från jobb känns inte som ditt stora problem. Ryckigheten var enl. mig mest ett problem runt gathörn osv där man som Göran mf. säger får lira lite med kopplingen för att "runda av kanterna" lite. Väl uppe i fart upplevde iaf aldrig jag några problem, trots den ännu vassare -06an med originalmap.
 
Det kommer bli väldigt mycket allround åkning, lite bana, lite kurviga vägar, lite glida i stan, lite bakhjul, lite långkörning, till från jobbet och även ibland ligga och mosa på så mycket man orkar efter landsvägarna.

Som sagt, allt möjligt.

Att varvstoppet är vid 230 kan jag se som en nackdel, för om man då vill marcha 170-180 så lär ju motorn redan där varva väldigt mycket om man nu har drevat om den.
 
Det kommer bli väldigt mycket allround åkning, lite bana, lite kurviga vägar, lite glida i stan, lite bakhjul, lite långkörning, till från jobbet och även ibland ligga och mosa på så mycket man orkar efter landsvägarna.

Som sagt, allt möjligt.

Att varvstoppet är vid 230 kan jag se som en nackdel, för om man då vill marcha 170-180 så lär ju motorn redan där varva väldigt mycket om man nu har drevat om den.



Du har inte åkt nakenhoj förut va? Man vill inte marscha 180 utan kåpor!

Gällande varvet så varvar SDn mindre i 240 än din radfyra gör i 170 iaf.. The beauty of twin power..
 
Marcha i 170-180 med en naken hoj :smasha

Nä nu ska vi vara snälla .

Haft en Sd -06/07R och säger att min 07 sdr inte va ryckig efter 1500mila servicen hos ragge /dinmc
den va helt ok innan me , dock så blev den nästan perfekt efter Ragnar utförde sin magi :)

Glöm inte att sd väger säkert 20kg+ mindre än de andra nämnda hojarna .
Yamman Fz1 tex känns som en blyklump i jämförelse och det är just smidigheten hos Sd som gör den så kul , samt motor karaktären förstås med sitt botten drag vilket gör att du kan wheela på 1,2,3 utan större problem.

Försök med det på de andra blyslädarna :D

Ok , Triumph och Hondan är fina hojar de med , dock inte med lika bra chassie och bromsar och fjädring ..Motorn är en smaksak .

Men det är klart ska du pendla och glida omkring så välj nån japps då är de bättre för det .
 
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)
 
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)


Skär ihop? Är det din oro?

Det är ingen DT50
 
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)

FB kursade tidigt i år.

....Sala, då lär du ju tänka på att kirra en hoj som blir kul till körningarna på Sala Racing Park.. ;) SD alla dagar i veckan, och du har Karlströms på hemmaplan för delarna...

/J

P.S ...jag stortrivdes på hondan med dock...men kåtten är mer bus.
 
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)

Det är så pass stor skillnad på SD och CB1000R i karaktären att du måste provköra bägge två. Sen väljer du den du gillar bäst. Vill du ha det enkelt och mysigt så välj Hondan, vill du ha det rått och brutalt väljer du SD.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top