KTM-Superbike 990 RC8

Bj.O.rn skrev:
Nä fy fanken.. Fillipe Starck som ritat eller? :va

/B

Visst ser den knasig ut vid en första anblick. Men jag tycker det är bra att det finns tillverkare som har självförtroende att göra något annorlunda. Kolla avgasmynningen och svingen! Ungefär såhär skulle ju Kawasaki ha gjort sin ZX-10 om de hade haft stake. Synd bara att det dröjer så j-a länge mellan presentation och produktion när KTM visar något nytt. Skickar med lite fler bilder från länken.
 

Bifogat

  • 6327.jpg
    6327.jpg
    21.1 KB · Visningar: 98
  • 6326.jpg
    6326.jpg
    18.5 KB · Visningar: 97
  • 6319.jpg
    6319.jpg
    32.6 KB · Visningar: 101
Chrille skrev:
Superbike så klart.

Äh, finns den klassen kvar? Cylindervolymen antyder att de önskar sig till MotoGP eller? Dumt av mig, tänkte inte på homologiseringen. Edit: Dubbeldumt, namnet 990 syftade inte alls på cylindervolymen. På länken står det att den ligger precis under litern jämnt. Superbike alltså.

Ten Kate ska tydligen köra Fireblade med Vermulen i SBK nästa år, något större team som ska köra R1:an?
 
Last edited:
För dom som har missat att KTM tävlar redan i 125 Moto GP kan jag informera att det går riktigt bra.KTM testar att tävla i 125 för sedan börja tävla i Superbike(Eller Moto GP??),men personligen tror jag att det blir tufft att vara med i toppen.
Det är samma kille som har ritat Aprillia Milles motor och sedan LC8,men chassit ska hänga med oxå :squid
 

Bifogat

  • 6278.jpg
    6278.jpg
    19.6 KB · Visningar: 169
Last edited:
Vadå annorlunda? Avgassystemet är ju en Buell kopia, baklyset har redan Aprilia i sin produktion på nya Millen, framlyset från Duke'n och kantigheten hade man redan på Münch'en. Igensvetsad sving är ju också en gammal godsak. Kolla bara in en gammal ELF från tidigt 80-tal.

Sen att bilderna ser lite mock-up'ade ut och att KTM gått ut till sina handlare alldeles nyligen och sagt att de ska lägga ner projektet tycker jag låter som att de INTE kommer att tävla, eller sätta ihop en livs levande cykel.




Nyteknik skrev:
Visst ser den knasig ut vid en första anblick. Men jag tycker det är bra att det finns tillverkare som har självförtroende att göra något annorlunda. Kolla avgasmynningen och svingen! Ungefär såhär skulle ju Kawasaki ha gjort sin ZX-10 om de hade haft stake. Synd bara att det dröjer så j-a länge mellan presentation och produktion när KTM visar något nytt. Skickar med lite fler bilder från länken.
 
EazyLiving skrev:
Vadå annorlunda? Avgassystemet är ju en Buell kopia, baklyset har redan Aprilia i sin produktion på nya Millen, framlyset från Duke'n och kantigheten hade man redan på Münch'en. Igensvetsad sving är ju också en gammal godsak. Kolla bara in en gammal ELF från tidigt 80-tal.

Sen att bilderna ser lite mock-up'ade ut och att KTM gått ut till sina handlare alldeles nyligen och sagt att de ska lägga ner projektet tycker jag låter som att de INTE kommer att tävla, eller sätta ihop en livs levande cykel.

Anorlunda beror såklart på vad man jämför med. Om man jämför med en CBR eller R1 så är den annorlunda. Om man jämför med andra udda hojmärken är den inte lika annorlunda. Poängen är att det har en välgörande effekt på utvecklingen om vi som betalar ställer högre krav på tillverkarnas förmåga att överraska.
 
KTM har officiellt gått ut på bla www.worldsbk och förklarat att de inte har de ekonomiska förutsättningar som krävs för en Motogp-satsning och därför tar fram en produktionshoj som kan tävlas med i SBK, vilket de på sikt ämnar göra.

SBK har potential att bli intressant igen, bla är ju Ten Kate's satsning med nya Hondan något som får en att hoppas, men Flammini har ju idee'r, bla det här med att tvinga alla att köra på Pirelli, som fått team att hoppa av.

Sen så tycker jag att ta fram en hoj på detta sätt , först göra en Racer och sen bygga en pytteserie som med nöd och näppe går att homologisera, är fel väg att gå.
SBK skall som SS bygga på breda och välkända produkter.
Hur många Foggy hojar har ni sett på gatan i sommar?
 
Som jag fattat det siktar man väl fortfarande på den bästa serien, men att man vill ha mer tid för erfarenhet och för att utveckla. Man insåg ganska tidigt med 125-satsningen att det inte är en enkel uppgift att slå sig in i gp-cirkusen.
Tråkigt om de satsar på superbike tycker jag personligen, klart ballare att se KTM dunka till med en moto-gp hoj.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top